Data tonen aan: Verstappen hield kaarten tegen de borst in longruns
Rondjes rijden en data vergaren. Dat was het credo voor de Formule
1-teams tijdens de eerste en enige vrije training voor de Grand
Prix van Miami. Met opnieuw een sprintweekend is er maar weinig
tijd voor de teams en coureurs om een goede afstelling te vinden,
laat staan om na 60 minuten de ideale set-up te vinden. We zagen
dat Max Verstappen zich een paar keer verremde tijdens de training
en hij kwam een paar keer op de radio met het bericht dat de auto
niet deed wat hij wilde. Maar de Nederlander bleek toch blij te
zijn met die training, zo vertelde hij na afloop van de
sprintkwalificatie later op de vrijdag. "Toen voelde de auto goed
aan. Ik voelde me comfortabel en had vertrouwen, maar in de
sprintkwalificatie niet. Ik weet niet of het veld dichter bij
elkaar komt, het kan ook een beetje aan de lay-out van het circuit
liggen. Na de eerste vrije training dacht ik echt dat we mee konden
doen om pole. In de sprintkwalificatie zag het daar niet naar uit,
al eindig ik dus toch als eerste. Ik weet niet wat er met de andere
auto's is gebeurd in de laatste run." Zorgen? Zijn die woorden van
Verstappen iets om zorgen over te maken? Op het eerste oog zeker
niet, want als je je niet comfortabel voelt in de auto en je bent
alsnog de snelste van het hele veld, dan heb je het goed voor
elkaar. En dat betekent ook dat het alleen nog maar beter kan gaan,
wat voor angst zal zorgen bij de concurrentie. Ook met de banden
was Verstappen nog niet geheel tevreden na de sprintkwalificatie.
"Misschien was het in het laatste gedeelte erg lastig om de banden
aan de praat te krijgen. In SQ2 voelde ik me al niet zo goed en dat
was hetzelfde in SQ3. Ik verbeterde me niet echt op de softs, maar
toch was het genoeg voor de eerste plaats. Het was niet echt
plezierig om te rijden." Genoeg punten dus om zich nog op te
verbeteren, maar Verstappen en Red Bull lijken nog altijd beter te
zijn in de race dan tijdens de kwalificatie. Hij gaf dus al aan
zich comfortabel te voelen en vertrouwen te hebben in de RB20
tijdens de training, maar dat was niet te zien tijdens de longruns.
Zo was de Nederlander een klap langzamer dan Lando Norris
bijvoorbeeld was. De McLaren heeft natuurlijk een flinke upgrade
meegenomen naar Miami, maar het zou ook zomaar kunnen dat
Verstappen met een flinke lading brandstof aan boord reed, terwijl
Norris met minder gewicht reed. Tekst loopt verder onder de tabel.
Longruns tijdens de eerste vrije training in Miami Zand in de ogen?
Als we naar de rondetijden kijken van de longruns tijdens de
training, dan valt op dat Lando Norris en Oscar Piastri in de
McLaren en Carlos Sainz in de Ferrari een klap sneller zijn dan
Verstappen. Daarbij reed alleen de Nederlander op de medium band,
terwijl de andere drie coureurs met de harde banden onderweg waren.
Het verschil in het aantal rondjes op die band laat al zien dat
zowel Norris, Sainz als Piastri waarschijnlijk met relatief weinig
brandstof aan boord reden, terwijl Verstappen rustig op hetzelfde
tempo zijn rondjes kon blijven rijden en aan het einde van zijn
longrun vier tienden sneller was dan aan het begin. Het gat was dus
redelijk groot, maar Verstappen leek de concurrentie zand in de
ogen te willen strooien. Tijdens de sprintkwalificatie liet hij al
zien dat hij de te kloppen man is, of was het tempo van Norris in
de sprintkwalificatie tóch een voorbode? Zonder fout had hij op
pole kunnen staan nadat de Brit in de eerste twee delen van die
kwalificatie sterk voor de dag kwam. Verstappen zal zijn
poleposition in de sprintrace echter willen promoveren naar een
overwinning en zal ongetwijfeld hetzelfde willen doen voor de Grand
Prix.
1-teams tijdens de eerste en enige vrije training voor de Grand
Prix van Miami. Met opnieuw een sprintweekend is er maar weinig
tijd voor de teams en coureurs om een goede afstelling te vinden,
laat staan om na 60 minuten de ideale set-up te vinden. We zagen
dat Max Verstappen zich een paar keer verremde tijdens de training
en hij kwam een paar keer op de radio met het bericht dat de auto
niet deed wat hij wilde. Maar de Nederlander bleek toch blij te
zijn met die training, zo vertelde hij na afloop van de
sprintkwalificatie later op de vrijdag. "Toen voelde de auto goed
aan. Ik voelde me comfortabel en had vertrouwen, maar in de
sprintkwalificatie niet. Ik weet niet of het veld dichter bij
elkaar komt, het kan ook een beetje aan de lay-out van het circuit
liggen. Na de eerste vrije training dacht ik echt dat we mee konden
doen om pole. In de sprintkwalificatie zag het daar niet naar uit,
al eindig ik dus toch als eerste. Ik weet niet wat er met de andere
auto's is gebeurd in de laatste run." Zorgen? Zijn die woorden van
Verstappen iets om zorgen over te maken? Op het eerste oog zeker
niet, want als je je niet comfortabel voelt in de auto en je bent
alsnog de snelste van het hele veld, dan heb je het goed voor
elkaar. En dat betekent ook dat het alleen nog maar beter kan gaan,
wat voor angst zal zorgen bij de concurrentie. Ook met de banden
was Verstappen nog niet geheel tevreden na de sprintkwalificatie.
"Misschien was het in het laatste gedeelte erg lastig om de banden
aan de praat te krijgen. In SQ2 voelde ik me al niet zo goed en dat
was hetzelfde in SQ3. Ik verbeterde me niet echt op de softs, maar
toch was het genoeg voor de eerste plaats. Het was niet echt
plezierig om te rijden." Genoeg punten dus om zich nog op te
verbeteren, maar Verstappen en Red Bull lijken nog altijd beter te
zijn in de race dan tijdens de kwalificatie. Hij gaf dus al aan
zich comfortabel te voelen en vertrouwen te hebben in de RB20
tijdens de training, maar dat was niet te zien tijdens de longruns.
Zo was de Nederlander een klap langzamer dan Lando Norris
bijvoorbeeld was. De McLaren heeft natuurlijk een flinke upgrade
meegenomen naar Miami, maar het zou ook zomaar kunnen dat
Verstappen met een flinke lading brandstof aan boord reed, terwijl
Norris met minder gewicht reed. Tekst loopt verder onder de tabel.
Longruns tijdens de eerste vrije training in Miami Zand in de ogen?
Als we naar de rondetijden kijken van de longruns tijdens de
training, dan valt op dat Lando Norris en Oscar Piastri in de
McLaren en Carlos Sainz in de Ferrari een klap sneller zijn dan
Verstappen. Daarbij reed alleen de Nederlander op de medium band,
terwijl de andere drie coureurs met de harde banden onderweg waren.
Het verschil in het aantal rondjes op die band laat al zien dat
zowel Norris, Sainz als Piastri waarschijnlijk met relatief weinig
brandstof aan boord reden, terwijl Verstappen rustig op hetzelfde
tempo zijn rondjes kon blijven rijden en aan het einde van zijn
longrun vier tienden sneller was dan aan het begin. Het gat was dus
redelijk groot, maar Verstappen leek de concurrentie zand in de
ogen te willen strooien. Tijdens de sprintkwalificatie liet hij al
zien dat hij de te kloppen man is, of was het tempo van Norris in
de sprintkwalificatie tóch een voorbode? Zonder fout had hij op
pole kunnen staan nadat de Brit in de eerste twee delen van die
kwalificatie sterk voor de dag kwam. Verstappen zal zijn
poleposition in de sprintrace echter willen promoveren naar een
overwinning en zal ongetwijfeld hetzelfde willen doen voor de Grand
Prix.
