Verstappen ongenaakbaar tijdens vermakelijke sprintrace Miami
Met Max Verstappen op poleposition en Charles Leclerc op P2 ging om
18:00 uur Nederlandse tijd de sprintrace in Miami van start.
Daarvoor was het echter al even misgegaan voor Leclerc. De Monegask
werd in de pitstraat aangereden door Esteban Ocon, die gewoon naar
buiten werd gestuurd op het moment dat Leclerc naderde. Ocon moest
de touché bekopen met een kapotte voorvleugel en een straf van tien
seconden. Alle toppers begonnen op de mediums, maar Leclerc had een
klein voordeel ten opzichte van Verstappen. De Monegask beschikte
over nieuw rubber, terwijl Verstappen op gebruikte banden aan de
sprintrace begon. Het zou Verstappen niet deren. De Nederlander
behield de leiding bij de start, die op een deceptie uitliep voor
Lando Norris en de Aston Martin-coureurs. Lewis Hamilton remde veel
te laat, waardoor Lance Stroll, Fernando Alonso en Norris elkaar
raakten. Stroll en Norris vielen uit. Een safety car-situatie was
het logische gevolg, waarna het veld in de vierde ronde weer werd
vrijgegeven. Verstappen stoof weg, met Leclerc en Daniel Ricciardo
in zijn spoor. De Red Bull-coureur had binnen één rondje een
seconde te pakken en vergrootte gestaag zijn voorsprong op Leclerc.
DRS-trein Daarachter was Sergio Perez een stuk sneller dan
Ricciardo. De Mexicaan nam al snel de derde plaats over, maar hij
kreeg het verder niet meer voor elkaar om Leclerc te bedreigen.
Carlos Sainz had veel meer moeite om Ricciardo te passeren. Eerst
was de ontstane DRS-trein zijn achilleshiel, maar Ricciardo
beschikte ook over ontzettend veel tractie en topsnelheid. De
Australiër kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus en eindigde
knap op de vierde plaats. Verderop streed Hamilton met de
Haas-coureurs om de laatste puntjes. Zijn eerste doel was Kevin
Magnussen, die alleen niet van wijken wilde weten. In de twaalfde
ronde ging Hamilton ervoor op het rechte stuk, maar Magnussen
counterde, met een touché als gevolg. De Deen kreeg daar een straf
van tien seconden voor en kon punten vergeten, al duwde hij
Hamilton wel nog een keer van de baan. Yuki Tsunoda ging bij het
tweede moment ook nog eens aan de geïrriteerde Brit voorbij.
Hamilton wist hem nog terug te pakken en eindigde als zevende.
Verstappen klaagde ondertussen nog steeds over het gedrag van zijn
RB20. De regerend wereldkampioen had geen grip aan de achterkant,
maar hield het gat wel stabiel op twee seconden. Uiteindelijk kreeg
niemand het voor elkaar om hem te bedreigen. Leclerc eindigde op de
tweede plaats, voor Perez. Verstappen vergrootte zo opnieuw zijn
leiding in het kampioenschap.
18:00 uur Nederlandse tijd de sprintrace in Miami van start.
Daarvoor was het echter al even misgegaan voor Leclerc. De Monegask
werd in de pitstraat aangereden door Esteban Ocon, die gewoon naar
buiten werd gestuurd op het moment dat Leclerc naderde. Ocon moest
de touché bekopen met een kapotte voorvleugel en een straf van tien
seconden. Alle toppers begonnen op de mediums, maar Leclerc had een
klein voordeel ten opzichte van Verstappen. De Monegask beschikte
over nieuw rubber, terwijl Verstappen op gebruikte banden aan de
sprintrace begon. Het zou Verstappen niet deren. De Nederlander
behield de leiding bij de start, die op een deceptie uitliep voor
Lando Norris en de Aston Martin-coureurs. Lewis Hamilton remde veel
te laat, waardoor Lance Stroll, Fernando Alonso en Norris elkaar
raakten. Stroll en Norris vielen uit. Een safety car-situatie was
het logische gevolg, waarna het veld in de vierde ronde weer werd
vrijgegeven. Verstappen stoof weg, met Leclerc en Daniel Ricciardo
in zijn spoor. De Red Bull-coureur had binnen één rondje een
seconde te pakken en vergrootte gestaag zijn voorsprong op Leclerc.
DRS-trein Daarachter was Sergio Perez een stuk sneller dan
Ricciardo. De Mexicaan nam al snel de derde plaats over, maar hij
kreeg het verder niet meer voor elkaar om Leclerc te bedreigen.
Carlos Sainz had veel meer moeite om Ricciardo te passeren. Eerst
was de ontstane DRS-trein zijn achilleshiel, maar Ricciardo
beschikte ook over ontzettend veel tractie en topsnelheid. De
Australiër kwam uiteindelijk als winnaar uit de bus en eindigde
knap op de vierde plaats. Verderop streed Hamilton met de
Haas-coureurs om de laatste puntjes. Zijn eerste doel was Kevin
Magnussen, die alleen niet van wijken wilde weten. In de twaalfde
ronde ging Hamilton ervoor op het rechte stuk, maar Magnussen
counterde, met een touché als gevolg. De Deen kreeg daar een straf
van tien seconden voor en kon punten vergeten, al duwde hij
Hamilton wel nog een keer van de baan. Yuki Tsunoda ging bij het
tweede moment ook nog eens aan de geïrriteerde Brit voorbij.
Hamilton wist hem nog terug te pakken en eindigde als zevende.
Verstappen klaagde ondertussen nog steeds over het gedrag van zijn
RB20. De regerend wereldkampioen had geen grip aan de achterkant,
maar hield het gat wel stabiel op twee seconden. Uiteindelijk kreeg
niemand het voor elkaar om hem te bedreigen. Leclerc eindigde op de
tweede plaats, voor Perez. Verstappen vergrootte zo opnieuw zijn
leiding in het kampioenschap.
