Leclerc positief na kwalificatie: "Gaan druk op Verstappen opvoeren"
De sprintkwalificatie en de 'gewone' kwalificatie hadden veel van
elkaar weg. Beide sessies zagen een zelfde soort baanevolutie
ontstaan, terwijl we ook dezelfde eerste startrij krijgen als
tijdens de sprintrace. Max Verstappen en Charles Leclerc starten
morgen helemaal vooraan en vooral de Monegask ziet kansen om
Verstappen aan te vallen. "Dit voelde wel als de limiet, " vertelt
Leclerc na afloop van de kwalificatie. "Het zat zeer dicht bij
elkaar in Q1 en Q2, alleen toen we gingen pushen in Q3 voor die
laatste paar tiende, begonnen we de banden te verliezen in sector 2
en 3. Dat had voornamelijk te maken met oververhitting." Toch ziet
Leclerc kansen voor zichzelf, in de strijd met Verstappen: "Morgen
wordt het een lange race. Vanmorgen tijdens de sprintrace lieten we
een goede snelheid zien, dus hopelijk gaan we morgen de druk bij
Max opvoeren." Om die druk op te kunnen voeren zijn twee elementen
van belang volgens Leclerc. Uiteraard de leiding nemen, maar ook
iets anders: "Als het niet lukt om er voorbij te komen in bocht
één, dan is het belangrijk om binnen DRS-afstand te blijven. DRS is
hier erg krachtig en als we dat verliezen, dan wordt het lastig om
terug te komen. Maar eerst hebben we natuurlijk de start. Vanmorgen
was die goed, laten we morgen gaan voor nog een betere."
elkaar weg. Beide sessies zagen een zelfde soort baanevolutie
ontstaan, terwijl we ook dezelfde eerste startrij krijgen als
tijdens de sprintrace. Max Verstappen en Charles Leclerc starten
morgen helemaal vooraan en vooral de Monegask ziet kansen om
Verstappen aan te vallen. "Dit voelde wel als de limiet, " vertelt
Leclerc na afloop van de kwalificatie. "Het zat zeer dicht bij
elkaar in Q1 en Q2, alleen toen we gingen pushen in Q3 voor die
laatste paar tiende, begonnen we de banden te verliezen in sector 2
en 3. Dat had voornamelijk te maken met oververhitting." Toch ziet
Leclerc kansen voor zichzelf, in de strijd met Verstappen: "Morgen
wordt het een lange race. Vanmorgen tijdens de sprintrace lieten we
een goede snelheid zien, dus hopelijk gaan we morgen de druk bij
Max opvoeren." Om die druk op te kunnen voeren zijn twee elementen
van belang volgens Leclerc. Uiteraard de leiding nemen, maar ook
iets anders: "Als het niet lukt om er voorbij te komen in bocht
één, dan is het belangrijk om binnen DRS-afstand te blijven. DRS is
hier erg krachtig en als we dat verliezen, dan wordt het lastig om
terug te komen. Maar eerst hebben we natuurlijk de start. Vanmorgen
was die goed, laten we morgen gaan voor nog een betere."
