Data tonen aan: Norris had geluk aan zijn zijde in strijd met Verstappen

In Miami was het eindelijk raak voor Lando Norris. De
McLaren-coureur jaagt al jaren op zijn eerste overwinning en nu
viel alles op zijn plek. Een ontketende Norris bleef rustig in de
openingsfase en trok na de safety car-fase de zege knap naar zich
toe. Daar kon zelfs Max Verstappen niets aan doen. De regerend
wereldkampioen worstelde met de balans van zijn RB20 en had ook nog
eens schade door een zeldzame fout. Verstappen raakte een paaltje
in ronde 22 en moest met een beschadigde vloer dealen. Maar was de
safety car cruciaal? Het moet gezegd worden: Norris had wel geluk.
De Brit, op dat moment de leider van de race, werd als enige niet
opgepikt en kon gratis een pitstop maken. Norris behield zo de
eerste plaats, had het bandenvoordeel ten opzichte van Verstappen
en reed onbedreigd naar de overwinning. Toch is dat niet het hele
verhaal. Norris was namelijk over de gehele race sneller dan
Verstappen, zelfs op oude mediums vóór zijn pitstop. Verstappen
werd eerder naar binnen gehaald door Red Bull en kon ook op nieuwe
hards het tempo van Norris niet bijbenen. Het verschil tussen de
twee boezemvrienden was op dat moment 11 seconden en bleef dus
rondenlang gelijk. Sterker nog: Norris liep zo nu en dan uit. Daar
had hij wel vrije lucht voor nodig, want Norris zat in de
openingsfase vast achter Sergio Perez. Inhalen is lastig op het
Miami International Autodrome, waardoor Norris zijn fantastische
snelheid niet meteen kon inzetten. Toen Perez in ronde 19
binnenkwam, vloog Norris over het circuit. Dat is goed terug te
zien in de onderstaande tabel. Bekijk de rondetijden van Verstappen
en Norris hieronder. De tekst gaat verder onder de tabel. Het gaat
om de laatste ronden voor de pitstop van Norris. Verstappen kwam na
een korte virtual safety car in ronde 24 binnen. Rondetijden
Verstappen vs Norris voor de safety car Inhalen Als er geen safety
car-situatie was ontstaan, zou Norris na zijn pitstop niet de
leiding in handen hebben gehad. De Brit had dan nog veel werk
moeten verzetten om de zege alsnog op te eisen, zeker omdat hij
veel moeite had om inhaalacties te plaatsen. Het was echt de vraag
geweest of hij Verstappen nog kon bedreigen. Waarom? Omdat Norris
in de laatste stint gemiddeld drie tienden sneller was en in totaal
zeven seconden wegreed bij Verstappen. Dat was waarschijnlijk niet
genoeg geweest. Een reguliere pitstop duurt meer dan twintig
seconden én Norris had sowieso ook Charles Leclerc, die vlak achter
Verstappen reed, nog moeten inhalen. Dat kost nu eenmaal tijd. Zo
ver kwam het uiteindelijk niet en dat kan je Norris niet kwalijk
nemen. Het is niet zijn fout dat de safety car hem niet oppikte.
Norris profiteerde en reed een dijk van een laatste stint om de
overwinning op te eisen. Maar ook zonder safety car was hij
waarschijnlijk héél dichtbij gekomen. Scenario's zijn er om
uitgetekend te worden, al zullen we dus nooit weten of het zonder
safety car tot een strijd tussen Norris en Verstappen was gekomen.
Of zoals Verstappen na afloop zo mooi zei: "Als mijn moeder ballen
had gehad, was ze mijn vader geweest." Feit is wel dat Norris
verreweg de snelste coureur van de baan was en hij de zege heeft
verdiend. Krijgen we vanaf nu een mooie strijd tussen Red Bull en
McLaren te zien? Bekijk hieronder de rondetijden van Verstappen en
Norris in de laatste stint. Rondetijden Verstappen vs Norris na de
safety car

Top Headlines

Oudere Top Headlines