Norris koning van Miami, Perez en Magnussen grootste verliezers

Het Grand Prix-weekend in Miami stelde niet teleur. Chaos in de
sprintrace én de hoofdrace zorgde voor een vermakelijk schouwspel,
met Lando Norris als mooie én verrassende winnaar. De Brit reed een
geweldige race, profiteerde optimaal van de safety car en liet Max
Verstappen stoïcijns zijn hielen zien in de laatste stint.
Verstappen, die het gehele weekend worstelde, had overigens wel de
sprintrace op zijn naam geschreven en poleposition gepakt. U kunt
het waarschijnlijk wel raden: Norris staat bovenaan het lijstje van
winnaars, maar wie horen er nog meer in het rijtje van winnaars en
verliezers thuis? Winnaars Lando Norris Wát een weekend voor
Norris. De Brit was al jaren op zoek naar zijn eerste zege en sloeg
in Miami keihard toe. Oké, Norris had wat geluk met de safety car,
maar daarna konden Verstappen en co. hem niet meer bedreigen. De
voorsprong werd alsmaar groter op Verstappen, die op zijn beurt
worstelde en met schade moest dealen. Norris profiteerde optimaal
en zal een enorme vertrouwensboost hebben gekregen. Deze
overwinning smaakt zeker naar meer. McLaren De zege van Norris kan
niet los worden gezien van het harde werk bij McLaren. Het team uit
Woking nam een enorme update mee naar Miami en heeft ogenschijnlijk
weer een enorme stap gezet. Zoals gezegd worstelde Verstappen het
gehele weekend, maar Norris was ook een stuk sneller dan de
Ferrari's. Tel daar de goede snelheid van Piastri bij op en je kan
niet anders dan concluderen dat McLaren serieus mee gaat doen. En
dan moet Piastri, die door een touché met Carlos Sainz buiten de
punten eindigde, nog een deel van de updates krijgen... RB RB
schreef maar liefst twaalf punten bij in Miami en dat is een knappe
prestatie. Op vrijdag zette Daniel Ricciardo zijn bolide op de
vierde plaats in de sprintkwalificatie, waarna hij die positie een
dag later knap vast wist te houden. Het enige smetje op het weekend
van RB was dat Ricciardo zijn kwalificatie weer verpestte. De
Australiër kwam niet verder dan P18 en moest door een gridstraf
vanaf de laatste plaats starten. Yuki Tsunoda was echter de redder
in nood. De Japanner bereikte Q3 en reed in de race naar de zevende
plaats. Tsunoda was niet veel in beeld, maar reed zodanig constant
dat het zusterteam van Red Bull nog eens zes punten mocht
bijschrijven. Tsunoda was in de sprintrace ook al op de achtste
plaats geëindigd, wat laat zien dat ook de updates van RB lijken te
werken. Esteban Ocon Eindelijk was er een lichtpuntje voor het
dolende Alpine! Het Franse fabrieksteam was veel competitiever dan
de afgelopen races en kon eindelijk weer de strijd aangaan. Alleen
moet je dat dan wel met andere teams doen. Esteban Ocon en Pierre
Gasly duwden elkaar in de openingsfase meermaals van de baan, maar
gelukkig eindigde het niet in een tranendal. Sterker nog: Esteban
Ocon eiste het laatste puntje op. De coureur hield de beide Aston
Martins en Nico Hulkenberg van zich af en bekroonde een sterke race
met de tiende plaats. Ocon liet zo ook even aan Gasly zien wie de
baas is op dit moment. Verliezers Sergio Perez Het had niet veel
gescheeld of Sergio Perez was dé schlemiel van het weekend
geworden. De Mexicaan reed een onzichtbare sprintrace en ging vanaf
P4 van start in de hoofdrace. Geen man overboord zou je zeggen,
alleen gooide Perez bijna zijn eigen glazen in. Hij miste volledig
zijn rempunt voor bocht 1, waarna het een wonder was dat er geen
grote crash ontstond. Perez ontweek Verstappen op het laatste
moment door zijn stuur recht te zetten. Ook daarna ging het niet
van een leien dakje voor Perez. Zijn mediums waren niet in optimale
staat door de kamikazeactie, maar ook op de harde banden zat de
snelheid er niet echt in. Perez streed in de slotfase met Lewis
Hamilton om de vijfde plaats, hield die ternauwernood vast en
schoof nog een plekje op door een straf voor Sainz. Al met al dus
een ondermaats weekend van Perez, die over twee weken terug zal
willen slaan op Imola. Kevin Magnussen 65 seconden tijdstraf én
vijf strafpunten op zijn licentie. Kevin Magnussen zorgde voor veel
consternatie in Miami. De Deen verdedigde in de sprintrace fel ten
opzichte van Lewis Hamilton, wat hem op vier straffen kwam te
staan. Magnussen werd zelfs onderzocht wegens onsportief gedrag,
omdat hij na afloop van de sprintrace toegaf dat hij keihard bleef
verdedigen om Hulkenberg aan punten te helpen. Een dag later werd
de situatie nog penibeler. Magnussen beukte Logan Sargeant van de
baan en kreeg opnieuw een tijdstraf van tien seconden én twee
strafpunten op zijn licentie. Zijn totaal bedraagt nu 10
strafpunten, wat betekent dat een schorsing dichtbij is. Wanneer
Magnussen in het restant van het seizoen nog twee strafpunten
verzamelt, moet hij in principe een race vanaf de zijlijn
toekijken. En oh ja, na afloop van de race volgde nóg een tijdstraf
van twintig seconden. Je moet wel je banden wisselen als je de
pitstraat betreedt... Aston Martin Wat was er met Aston Martin aan
de hand? Lance Stroll en Fernando Alonso raapten geen enkel puntje
op in de beide races en vertrokken met de staart tussen de benen
uit Miami. Het zegt genoeg dat het het gehele weekend vooral over
stevige uitspraken van Alonso ging. De Spanjaard zag zijn
sprintrace in het water vallen door een boude actie van Hamilton
bij de start, waarna hij riep dat nationaliteit een rol speelt in
het uitdelen van straffen. Hamilton kwam er namelijk zonder straf
vanaf. Overigens raakte Alonso Stroll bij het incident, waardoor de
Canadees meteen uitviel. Een dag later ging het niet veel beter.
Stroll en Alonso moesten de RB van Tsunoda én de Alpine van Ocon
voor zich dulden en waren niet snel genoeg om puntjes te pakken.
Was het een eenmalig probleem of moet Aston Martin zich echt zorgen
maken? Logan Sargeant Tijdens het GP-weekend in Miami maakte de FIA
bekend dat ze een dispensatieaanvraag voor Andrea Kimi Antonelli
binnen hadden gekregen. En dat terwijl Logan Sargeant zijn
thuisrace afwerkte... De Amerikaan moet steeds meer vrezen voor
zijn stoeltje, want Williams heeft de aanvraag zelf ingediend. Het
team zou Antonelli namelijk snel in de auto willen zien. Dan helpt
het als je een goed weekend afwerkt. Sargeant kreeg dat alleen niet
voor elkaar. De coureur werd tweemaal al scheldend uitgeschakeld in
Q1 en stond tijdens de hoofdrace in de muur door een fikse tik van
Magnussen. Oké, daar kon hij wellicht niet veel aan doen, maar het
blijft een feit dat Sargeant Albon niet kan bijbenen. Hoe lang
krijgt hij nog de tijd?

Top Headlines

Oudere Top Headlines