Waarom supertalent Antonelli zijn F1-debuut waarschijnlijk uit moet stellen
De afgelopen tijd kan je niet om Andrea Kimi Antonelli heen. Het
Italiaanse toptalent rijdt dit seizoen namens Prema in de Formule 2
en is onderdeel van het Mercedes-juniorprogramma. Antonelli is
vooral een hot topic wegens zijn recente en aanstaande tests in
Mercedes-bolides én een dispensatieaanvraag bij de FIA. Wat is er
precies aan de hand? Het zit als volgt: Williams zou naar verluidt
Logan Sargeant zo snel mogelijk willen vervangen. De Amerikaan
presteert niet naar behoren en in Antonelli zou er al een vervanger
klaarstaan. Er is echter één probleem: Antonelli is nog te jong
voor een superlicentie. Toen Max Verstappen op 17-jarige leeftijd
zijn debuut maakte in de Formule 1, werd er een regel ingevoerd dat
een coureur voortaan minimaal 18 jaar oud moet zijn. Antonelli
bereikt die leeftijd op 25 augustus, tijdens het Grand Prix-weekend
in Nederland. En toch heeft Williams een dispensatieaanvraag
ingediend. Dat kan twee redenen hebben: of Williams wil Antonelli
echt in de auto zien vanaf de volgende Grand Prix op Imola, of het
team doet dat om de coureur bijvoorbeeld een vrije training te
laten rijden. Daar heb je in principe ook een superlicentie voor
nodig. Teambaas James Vowles neigde naar de laatste reden. "Er doen
geruchten de ronde dat hij (Antonelli, red.) in Imola in onze auto
zit. Laat ik duidelijk zijn, dat gaat niet gebeuren." Rijbewijs
Uiteraard zegt Vowles dat ook om Sargeant in bescherming te nemen,
maar het is inderdaad onwaarschijnlijk dat Antonelli op Imola in de
Williams zit. Dat heeft een aantal redenen. Allereerst zou het
natuurlijk gek zijn als de FIA überhaupt van de regels afwijkt en
de aanvraag goedkeurt. Oké, de autosportbond acteert niet altijd
even consistent, maar de regel werd in het leven geroepen om dit
soort situaties te voorkomen. Een uitzondering zou in dat geval
voor veel rumoer zorgen. Bovendien is het ook benodigd om een
rijbewijs te hebben in je eigen land. Antonelli is een Italiaan en
daar kan je pas vanaf je achttiende een rijbewijs bemachtigen. Ook
daar zou dus een uitzondering voor moeten volgen en als dat al
gebeurt, duurt het meestal eventjes. Vergeet niet dat de Grand Prix
van Emilia-Romagna over twee weken verreden wordt. Veel tijd is er
dus niet voor die superlicentie. Williams kan ook met andere
beweegredenen de dispensatieaanvraag indienen. Er bestaat sinds
2019 een zogenaamde superlicentie voor vrije trainingen, waarbij
coureurs voor één keer in actie mogen komen. In dat geval kan
Williams Antonelli dus tijdens een vrije training inzetten, om hem
zo meer ervaring in een F1-auto op te laten doen én zijn snelheid
te testen. Dat is ook gelijk de crux van dit verhaal. Het is, mede
door de bovenstaande redenen, onwaarschijnlijk Antonelli op Imola
mag debuteren, maar dat betekent niet dat we hem in 2024 sowieso
niet in de Formule 1 gaan zien. Het is duidelijk dat Williams niet
tevreden is over Sargeant en Antonelli wordt in Zandvoort 18 jaar.
De volgende GP na zijn verjaardag? De GP van Italië op Monza. Hoe
mooi zou het zijn om daar je F1-debuut te maken? Durven Mercedes en
Williams het al aan? Laat hieronder in de poll weten of Antonelli
dispensatie zou moeten krijgen!
Italiaanse toptalent rijdt dit seizoen namens Prema in de Formule 2
en is onderdeel van het Mercedes-juniorprogramma. Antonelli is
vooral een hot topic wegens zijn recente en aanstaande tests in
Mercedes-bolides én een dispensatieaanvraag bij de FIA. Wat is er
precies aan de hand? Het zit als volgt: Williams zou naar verluidt
Logan Sargeant zo snel mogelijk willen vervangen. De Amerikaan
presteert niet naar behoren en in Antonelli zou er al een vervanger
klaarstaan. Er is echter één probleem: Antonelli is nog te jong
voor een superlicentie. Toen Max Verstappen op 17-jarige leeftijd
zijn debuut maakte in de Formule 1, werd er een regel ingevoerd dat
een coureur voortaan minimaal 18 jaar oud moet zijn. Antonelli
bereikt die leeftijd op 25 augustus, tijdens het Grand Prix-weekend
in Nederland. En toch heeft Williams een dispensatieaanvraag
ingediend. Dat kan twee redenen hebben: of Williams wil Antonelli
echt in de auto zien vanaf de volgende Grand Prix op Imola, of het
team doet dat om de coureur bijvoorbeeld een vrije training te
laten rijden. Daar heb je in principe ook een superlicentie voor
nodig. Teambaas James Vowles neigde naar de laatste reden. "Er doen
geruchten de ronde dat hij (Antonelli, red.) in Imola in onze auto
zit. Laat ik duidelijk zijn, dat gaat niet gebeuren." Rijbewijs
Uiteraard zegt Vowles dat ook om Sargeant in bescherming te nemen,
maar het is inderdaad onwaarschijnlijk dat Antonelli op Imola in de
Williams zit. Dat heeft een aantal redenen. Allereerst zou het
natuurlijk gek zijn als de FIA überhaupt van de regels afwijkt en
de aanvraag goedkeurt. Oké, de autosportbond acteert niet altijd
even consistent, maar de regel werd in het leven geroepen om dit
soort situaties te voorkomen. Een uitzondering zou in dat geval
voor veel rumoer zorgen. Bovendien is het ook benodigd om een
rijbewijs te hebben in je eigen land. Antonelli is een Italiaan en
daar kan je pas vanaf je achttiende een rijbewijs bemachtigen. Ook
daar zou dus een uitzondering voor moeten volgen en als dat al
gebeurt, duurt het meestal eventjes. Vergeet niet dat de Grand Prix
van Emilia-Romagna over twee weken verreden wordt. Veel tijd is er
dus niet voor die superlicentie. Williams kan ook met andere
beweegredenen de dispensatieaanvraag indienen. Er bestaat sinds
2019 een zogenaamde superlicentie voor vrije trainingen, waarbij
coureurs voor één keer in actie mogen komen. In dat geval kan
Williams Antonelli dus tijdens een vrije training inzetten, om hem
zo meer ervaring in een F1-auto op te laten doen én zijn snelheid
te testen. Dat is ook gelijk de crux van dit verhaal. Het is, mede
door de bovenstaande redenen, onwaarschijnlijk Antonelli op Imola
mag debuteren, maar dat betekent niet dat we hem in 2024 sowieso
niet in de Formule 1 gaan zien. Het is duidelijk dat Williams niet
tevreden is over Sargeant en Antonelli wordt in Zandvoort 18 jaar.
De volgende GP na zijn verjaardag? De GP van Italië op Monza. Hoe
mooi zou het zijn om daar je F1-debuut te maken? Durven Mercedes en
Williams het al aan? Laat hieronder in de poll weten of Antonelli
dispensatie zou moeten krijgen!
