Zoveel tijd verloor Verstappen door zijn schade in Miami
Max Verstappen moest tijdens de Grand Prix van Miami zijn meerdere
erkennen in Lando Norris. Het gehele weekend ging het niet van een
leien dakje voor de Nederlander, die wel 'gewoon' de sprintrace op
zijn naam schreef en poleposition pakte. Op zondag liet Norris
alleen even zien dat hij de baas was op het Miami International
Autodrome. De McLaren-coureur profiteerde optimaal van een
bijzondere safety car-situatie en stoof naar zijn eerste Grand
Prix-overwinning uit zijn carrière. De problemen van Verstappen
hielpen Norris ook. De 26-jarige wereldkampioen werd bij de start
bijna van het circuit gebeukt door Sergio Perez en had een kras op
een diffuser, waarna hij in ronde 21 een zeldzame fout maakte.
Verstappen schoot rechtdoor in de krappe chicane, reed een paaltje
uit de grond en liep vloerschade op. Teambaas Christian Horner
onthulde na afloop dat de vloerschade vrij significant was. "Dat
moment heeft behoorlijk wat schade veroorzaakt aan de onderkant van
zijn auto. We moeten kijken wat daar precies de gevolgen van waren,
maar hij had genoeg snelheid op dat moment en reed weg bij Oscar
Piastri achter hem en Lando Norris voordat hij die schade opliep."
Bekijk hieronder de video van het moment. De tekst gaat daarna
verder. Rondetijden De vraag is hoeveel hinder Verstappen echt
ondervond. Tijdens de race was op de radio al te horen dat engineer
Gianpiero Lambiase Verstappen vertelde dat hij vrijwel al zijn tijd
op Norris in de eerste bocht verloor. Horner bevestigde dat na
afloop. "Hij verloor tweeënhalve tiende per ronde in bocht één,
maar of dat nu kwam door de schade? Ik denk dat je op de foto's
ziet wat er ontbrak, want het was in ieder geval niet zo
ontworpen." Na afloop werd, mede door close-up beelden, duidelijk
dat Verstappen echt wel een (klein) gat in zijn vloer had zitten.
Hij stuiterde over de kerbstones na zijn foutje, waarna er kleine
carbononderdelen in het rond vlogen. Binnen de huidige ground
effect-reglementen is de vloer heel belangrijk, dus het staat vast
dat Verstappen minder downforce tot zijn beschikking had. Dat zou
het tijdverlies in bocht één, en wellicht het kleinere tijdverlies
in andere bochten, kunnen verklaren. Maar had Verstappen Norris wel
kunnen uitdagen indien hij geen vloerschade had? We zullen het
nooit zeker weten, maar op basis van de rondetijden zou je zeggen
dat het wel degelijk een klein verschil heeft gemaakt. Verstappen
verloor gemiddeld drie tienden per ronde op oudere banden, wat dus
bijna helemaal naar de eerste bocht te herleiden valt. Natuurlijk
was Norris ook op andere punten iets sneller en worstelde
Verstappen het gehele weekend met zijn RB20, maar wellicht was de
strijd spannender geweest als de Red Bull-coureur geen foutje had
gemaakt. Een klein, zeldzaam foutje kan dus al grote gevolgen
hebben... Bekijk hieronder de rondetijden van de laatste stint!
Rondetijden Verstappen vs Norris na de safety car
erkennen in Lando Norris. Het gehele weekend ging het niet van een
leien dakje voor de Nederlander, die wel 'gewoon' de sprintrace op
zijn naam schreef en poleposition pakte. Op zondag liet Norris
alleen even zien dat hij de baas was op het Miami International
Autodrome. De McLaren-coureur profiteerde optimaal van een
bijzondere safety car-situatie en stoof naar zijn eerste Grand
Prix-overwinning uit zijn carrière. De problemen van Verstappen
hielpen Norris ook. De 26-jarige wereldkampioen werd bij de start
bijna van het circuit gebeukt door Sergio Perez en had een kras op
een diffuser, waarna hij in ronde 21 een zeldzame fout maakte.
Verstappen schoot rechtdoor in de krappe chicane, reed een paaltje
uit de grond en liep vloerschade op. Teambaas Christian Horner
onthulde na afloop dat de vloerschade vrij significant was. "Dat
moment heeft behoorlijk wat schade veroorzaakt aan de onderkant van
zijn auto. We moeten kijken wat daar precies de gevolgen van waren,
maar hij had genoeg snelheid op dat moment en reed weg bij Oscar
Piastri achter hem en Lando Norris voordat hij die schade opliep."
Bekijk hieronder de video van het moment. De tekst gaat daarna
verder. Rondetijden De vraag is hoeveel hinder Verstappen echt
ondervond. Tijdens de race was op de radio al te horen dat engineer
Gianpiero Lambiase Verstappen vertelde dat hij vrijwel al zijn tijd
op Norris in de eerste bocht verloor. Horner bevestigde dat na
afloop. "Hij verloor tweeënhalve tiende per ronde in bocht één,
maar of dat nu kwam door de schade? Ik denk dat je op de foto's
ziet wat er ontbrak, want het was in ieder geval niet zo
ontworpen." Na afloop werd, mede door close-up beelden, duidelijk
dat Verstappen echt wel een (klein) gat in zijn vloer had zitten.
Hij stuiterde over de kerbstones na zijn foutje, waarna er kleine
carbononderdelen in het rond vlogen. Binnen de huidige ground
effect-reglementen is de vloer heel belangrijk, dus het staat vast
dat Verstappen minder downforce tot zijn beschikking had. Dat zou
het tijdverlies in bocht één, en wellicht het kleinere tijdverlies
in andere bochten, kunnen verklaren. Maar had Verstappen Norris wel
kunnen uitdagen indien hij geen vloerschade had? We zullen het
nooit zeker weten, maar op basis van de rondetijden zou je zeggen
dat het wel degelijk een klein verschil heeft gemaakt. Verstappen
verloor gemiddeld drie tienden per ronde op oudere banden, wat dus
bijna helemaal naar de eerste bocht te herleiden valt. Natuurlijk
was Norris ook op andere punten iets sneller en worstelde
Verstappen het gehele weekend met zijn RB20, maar wellicht was de
strijd spannender geweest als de Red Bull-coureur geen foutje had
gemaakt. Een klein, zeldzaam foutje kan dus al grote gevolgen
hebben... Bekijk hieronder de rondetijden van de laatste stint!
Rondetijden Verstappen vs Norris na de safety car
