Zo reageerde Verstappen op het cruciale safety car-moment met Norris in Miami
Een crash tussen Kevin Magnussen en Logan Sargeant was hét keerpunt
van de Grand Prix van Miami. Max Verstappen had zijn pitstop al
gemaakt en reed op de tweede plaats achter een ontketende Lando
Norris, die nog moest stoppen. De Brit reeg de snelle rondjes
aaneen op oude mediums, maar zou zonder safety car sowieso wel
achter Verstappen en de beide Ferrari's naar buiten komen. Hij had
dan dus nog veel werk moeten verzetten richting een mogelijke
eerste zege. Zo ver kwam het uiteindelijk niet. De safety car reed
naar buiten aan het begin van de 29e ronde, maar pikte leider
Norris niet op. De McLaren-coureur kon volgens de deltatijd
doorrijden, gratis een pitstop maken en kwam voor Verstappen weer
het circuit op. De drievoudig wereldkampioen mocht de safety car
pas een rondje later passeren om het veld weer helemaal bij elkaar
te brengen. Het was een bijzonder moment waar de FIA een verklaring
over deelde. "Het was een late call om de safety car naar buiten te
sturen. De safety car miste Norris op ongeveer twintig meter,
waarna de wedstrijdleiding besloot een langzame ronde te rijden en
de rest van de auto's te verzamelen. De marshalls kregen zo de kans
om de auto van Sargeant te bergen, wat niet mogelijk zou zijn
geweest als alle auto's de safety car direct hadden gepasseerd. Ze
wachtten dus tot alle auto's bij elkaar waren voordat ze de safety
car mochten inhalen." Verstappen reageerde ludiek na afloop, maar
ging tijdens de race wel serieus in op het moment. De 26-jarige
Nederlander was in eerste instantie verbaasd toen hij van engineer
Gianpiero Lambiase hoorde dat Norris nog niet gestopt was, waarna
hij op de boordradio riep: "Op deze manier heeft Lando zometeen een
rondje voorsprong!" Uiteindelijk berustte Verstappen al snel in
zijn lot. Bekijk hieronder de radioberichten tussen Verstappen en
Lambiase. De tekst gaat daarna verder. C6tBJMBobVX/? Dit bericht op
Instagram bekijken Een bericht gedeeld door RacingNews365 | F1
nieuws (@racingnews365) Geluk? Verstappen reageerde dus vrij kalm,
maar heeft Norris geluk gehad met de timing van de safety car?
Waarschijnlijk wel. De FIA gaf toe dat de safety car Norris op 20
meter miste, dus waarschijnlijk had hij achter Bernd Maylander, de
bestuurder van de safety car, plaats moeten nemen als de call
luttele seconden eerder kwam. In dat geval was Norris na zijn
pitstop naar de laatste plaats teruggezakt, want het gehele veld
was redelijk snel opgelijnd achter de safety car. Tegelijkertijd
bestaat natuurlijk ook het scenario dat Norris wel zijn pitstop had
kunnen maken en ook vrij dicht achter Verstappen weer naar buiten
was gekomen. Het verschil tussen de twee kemphanen was elf seconden
toen de crash plaatsvond, dus Norris had dan op nieuw rubber een
bedreiging kunnen vormen voor de Nederlander. Verstappen had ook
vloerschade na een foutje in de krappe chicane. Al met al heeft de
FIA geen fout gemaakt. Het is volgens de reglementen niet verplicht
om de leider op te pikken, dus het kwam voor Norris eens precies
goed uit. Het moet ook gezegd worden dat hij na de safety car
verdiend naar de zege reed. De Brit was simpelweg de snelste man op
de baan en zette Verstappen vrij simpel op achterstand. Zo gaat het
soms in racen.
van de Grand Prix van Miami. Max Verstappen had zijn pitstop al
gemaakt en reed op de tweede plaats achter een ontketende Lando
Norris, die nog moest stoppen. De Brit reeg de snelle rondjes
aaneen op oude mediums, maar zou zonder safety car sowieso wel
achter Verstappen en de beide Ferrari's naar buiten komen. Hij had
dan dus nog veel werk moeten verzetten richting een mogelijke
eerste zege. Zo ver kwam het uiteindelijk niet. De safety car reed
naar buiten aan het begin van de 29e ronde, maar pikte leider
Norris niet op. De McLaren-coureur kon volgens de deltatijd
doorrijden, gratis een pitstop maken en kwam voor Verstappen weer
het circuit op. De drievoudig wereldkampioen mocht de safety car
pas een rondje later passeren om het veld weer helemaal bij elkaar
te brengen. Het was een bijzonder moment waar de FIA een verklaring
over deelde. "Het was een late call om de safety car naar buiten te
sturen. De safety car miste Norris op ongeveer twintig meter,
waarna de wedstrijdleiding besloot een langzame ronde te rijden en
de rest van de auto's te verzamelen. De marshalls kregen zo de kans
om de auto van Sargeant te bergen, wat niet mogelijk zou zijn
geweest als alle auto's de safety car direct hadden gepasseerd. Ze
wachtten dus tot alle auto's bij elkaar waren voordat ze de safety
car mochten inhalen." Verstappen reageerde ludiek na afloop, maar
ging tijdens de race wel serieus in op het moment. De 26-jarige
Nederlander was in eerste instantie verbaasd toen hij van engineer
Gianpiero Lambiase hoorde dat Norris nog niet gestopt was, waarna
hij op de boordradio riep: "Op deze manier heeft Lando zometeen een
rondje voorsprong!" Uiteindelijk berustte Verstappen al snel in
zijn lot. Bekijk hieronder de radioberichten tussen Verstappen en
Lambiase. De tekst gaat daarna verder. C6tBJMBobVX/? Dit bericht op
Instagram bekijken Een bericht gedeeld door RacingNews365 | F1
nieuws (@racingnews365) Geluk? Verstappen reageerde dus vrij kalm,
maar heeft Norris geluk gehad met de timing van de safety car?
Waarschijnlijk wel. De FIA gaf toe dat de safety car Norris op 20
meter miste, dus waarschijnlijk had hij achter Bernd Maylander, de
bestuurder van de safety car, plaats moeten nemen als de call
luttele seconden eerder kwam. In dat geval was Norris na zijn
pitstop naar de laatste plaats teruggezakt, want het gehele veld
was redelijk snel opgelijnd achter de safety car. Tegelijkertijd
bestaat natuurlijk ook het scenario dat Norris wel zijn pitstop had
kunnen maken en ook vrij dicht achter Verstappen weer naar buiten
was gekomen. Het verschil tussen de twee kemphanen was elf seconden
toen de crash plaatsvond, dus Norris had dan op nieuw rubber een
bedreiging kunnen vormen voor de Nederlander. Verstappen had ook
vloerschade na een foutje in de krappe chicane. Al met al heeft de
FIA geen fout gemaakt. Het is volgens de reglementen niet verplicht
om de leider op te pikken, dus het kwam voor Norris eens precies
goed uit. Het moet ook gezegd worden dat hij na de safety car
verdiend naar de zege reed. De Brit was simpelweg de snelste man op
de baan en zette Verstappen vrij simpel op achterstand. Zo gaat het
soms in racen.
