Leclerc tast in duister na grondige Ferrari-maatregel: "Blijkbaar hadden ze andere plannen"
Het was toch wel een verrassing: Ferrari kondigde vorige week aan
dat de race-engineer van Charles Leclerc, Xavier Marcos, werd
vervangen. Bryan Bozzi, voorheen werkzaam als Performance Engineer
voor Leclerc, neemt de rol van race-engineer nu op zich. Leclerc
reageert nu op die wisseling, al verwacht hij dat het niks gaat
veranderen aan zijn prestaties op de baan. "Het is duidelijk dat
het vooraan erg dicht bij elkaar zit en dat alles een verschil
maakt", zo begint de Ferrari-coureur zijn verhaal tegenover onder
meer RacingNews365. "De beslissing is echter genomen tussen het
team en Xavi. Ze hadden andere plannen in gedachten, denk ik. Dat
werd me direct na Miami meegedeeld." "Dat gezegd hebbende, Bryan,
die vanaf nu de rol van Xavi overneemt, is iemand met wie ik al
samenwerk sinds ik bij Ferrari ben. Hij is altijd mijn performance
engineer geweest, dus hij weet precies hoe alles werkt. Het is niet
zo dat ik vanaf nul moet beginnen en dat het een complete
aanpassing wordt. Het is tot nu toe super soepel verlopen. Ik weet
zeker dat het zo doorgaat en dat we vanaf dit weekend al op 100%
zitten", zo vertelt Leclerc verder. Geen communicatieproblemen Een
race-engineer speelt een cruciale rol tijdens een raceweekend,
omdat de engineer tijdens de sessies constant in contact staat met
de coureur. De race-engineer helpt met allerlei dingen, van het
afstellen van de auto tot het navigeren door het verkeer. Ook al
klonk Leclerc vaak gefrustreerd over de radio tegenover zijn
voormalige race-engineer, hij ontkent dat er een
communicatieprobleem was met Marcos. "Ik denk dat communicatie
altijd een belangrijk punt is geweest sinds we met Xavi hebben
gewerkt", aldus Leclerc. "We proberen altijd zoveel mogelijk te
communiceren. Dit is de manier waarop ik te werk ga, om zo te
proberen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. "Zoals ik al
zei, denk ik dat we ons zullen concentreren op een zo soepel
mogelijke overgang en dat we ons vervolgens zullen richten op de
dingen die belangrijk voor ons zijn. Ik denk niet dat het in het
verleden een specifiek probleem was", zo sluit Leclerc af.
dat de race-engineer van Charles Leclerc, Xavier Marcos, werd
vervangen. Bryan Bozzi, voorheen werkzaam als Performance Engineer
voor Leclerc, neemt de rol van race-engineer nu op zich. Leclerc
reageert nu op die wisseling, al verwacht hij dat het niks gaat
veranderen aan zijn prestaties op de baan. "Het is duidelijk dat
het vooraan erg dicht bij elkaar zit en dat alles een verschil
maakt", zo begint de Ferrari-coureur zijn verhaal tegenover onder
meer RacingNews365. "De beslissing is echter genomen tussen het
team en Xavi. Ze hadden andere plannen in gedachten, denk ik. Dat
werd me direct na Miami meegedeeld." "Dat gezegd hebbende, Bryan,
die vanaf nu de rol van Xavi overneemt, is iemand met wie ik al
samenwerk sinds ik bij Ferrari ben. Hij is altijd mijn performance
engineer geweest, dus hij weet precies hoe alles werkt. Het is niet
zo dat ik vanaf nul moet beginnen en dat het een complete
aanpassing wordt. Het is tot nu toe super soepel verlopen. Ik weet
zeker dat het zo doorgaat en dat we vanaf dit weekend al op 100%
zitten", zo vertelt Leclerc verder. Geen communicatieproblemen Een
race-engineer speelt een cruciale rol tijdens een raceweekend,
omdat de engineer tijdens de sessies constant in contact staat met
de coureur. De race-engineer helpt met allerlei dingen, van het
afstellen van de auto tot het navigeren door het verkeer. Ook al
klonk Leclerc vaak gefrustreerd over de radio tegenover zijn
voormalige race-engineer, hij ontkent dat er een
communicatieprobleem was met Marcos. "Ik denk dat communicatie
altijd een belangrijk punt is geweest sinds we met Xavi hebben
gewerkt", aldus Leclerc. "We proberen altijd zoveel mogelijk te
communiceren. Dit is de manier waarop ik te werk ga, om zo te
proberen om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. "Zoals ik al
zei, denk ik dat we ons zullen concentreren op een zo soepel
mogelijke overgang en dat we ons vervolgens zullen richten op de
dingen die belangrijk voor ons zijn. Ik denk niet dat het in het
verleden een specifiek probleem was", zo sluit Leclerc af.
