Magnussen hekelt strafpunten: "Moet ruimte zijn om over de grens te gaan"

Kevin Magnussen begon het Formule 1-seizoen 2024 nog zonder
strafpunten op zijn racelicentie, maar staat nu na zes Grands Prix
en twee sprintraces ineens op tien strafpunten. De helft van die
punten pakte hij tijdens de afgelopen race in Miami. Gaat Magnussen
zijn rijstijl aanpassen, nu hij slechts twee strafpunten is
verwijderd van een raceban?  "Ik denk dat ik wel moet, want de
volgende keer moet ik aan de kant staan. Ik denk dat de situaties
waarin ik de ondersteunende rol voor mijn teamgenoot moest spelen,
hun vruchten hebben afgeworpen, dus het is waardevol voor ons
geweest", zo vertelt Magnussen tegenover onder meer RacingNews365.
"Ik houd niet van de regels op dit moment: dat het überhaupt
mogelijk is. Ik zou het liever zien dat het helemaal niet mogelijk
is. De regels zijn zoals ze zijn en ik heb de regels niet gemaakt,
maar ik denk dat er dingen zijn waar we naar moeten kijken. Ik sta
zelf al op tien punten, dus ik moet oppassen dat ik geen raceban
krijg", zo zegt de Deen verder. "Ik weet niet of ik het juist vind
dat ik het risico loop op een raceban, omdat ik buiten de witte
lijnen rijdt op een stuk asfalt", zo vervolgt de Deen zijn verhaal.
"Maar zo zijn de regels, dus ik accepteer dat. Ik heb het gevoel
dat er ruimte is voor verbetering, niet alleen wat betreft de
punten. Er zijn nu meer races dan toen de regels werden
geïntroduceerd en ik heb het gevoel dat je voor iets heel kleins
een raceverbod kunt krijgen. Dus dat is wat ik voel", aldus
Magnussen. Drive-through penalty? Hij heeft ook wel een idee hoe
het probleem opgelost zou kunnen worden. "Ik denk dat het het beste
zou zijn als de FIA ons zou vertellen dat we de posities moeten
teruggeven en dat de consequentie als we dat niet doen, heel hard
zou zijn. Zo weet je ook zeker dat het gebeurt."  De Deen ziet dan
ook niks in het instellen van een drive-through penalty voor het
buiten de baan gaan en daar een voordeel uit behalen. "Ik denk dat
het ten eerste te ingewikkeld wordt en ten tweede te grote gevolgen
heeft. Je moet een beetje ruimte overlaten om over de grens te gaan
en daar dan van terug te komen. Als ze nu oordelen dat het een
oneerlijk voordeel is en het een drive-through penalty is, denk ik
dat dat niet goed is."  "We kwamen allemaal uit de karting en
leerden tegen elkaar te racen. En ik heb nu het gevoel, zeker voor
mezelf, met de richtlijnen van dit jaar, dat een deel daarvan
ingaat tegen de natuurlijke racedynamiek die we allemaal hebben
geleerd als jonge kinderen", zo sluit Magnussen af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines