Deze problemen achtervolgen Verstappen en Red Bull in Imola
De zevende en de achtste plaats voor respectievelijk Max Verstappen
en Sergio Perez in de doorgaans representatieve tweede vrije
training. Het gaat nog niet van een leien dakje bij Red Bull in
Imola, want ook in de eerste vrije training klaagden de beide
coureurs al over het gedrag van de RB20. De balans was niet op orde
en Verstappen en Perez hadden niet het vertrouwen om de snelle
bochten aan te vallen. Vooral Verstappen liet duidelijk merken wat
het probleem was. De Nederlander was razendsnel in de eerste
sector, maar moest in de vloeiende, snelle tweede sector vier
tienden toegeven op de Ferrari's. Verstappen kreeg de auto niet
gedraaid en stuiterde in het rond, met uitstapjes in het grind en
het gras als gevolg. Helmut Marko maakte zich wel zorgen na afloop
en stipte nog een ander probleem aan. "Beide coureurs hebben
ongeveer dezelfde problemen, maar gevechten met de achterkant
hebben we vaker gehad. Wat me meer zorgen baart, is dat Verstappen
er problemen mee heeft. Dat betekent dat hij er geen controle over
kan krijgen. En als Verstappen dat niet kan, dan is er iets goed
mis. Maar het gat in de kwalificatiesimulaties was niet zo groot
als dat het lijkt, maar de rest is wel degelijk alarmerend."
Achterkant Marko stipt een belangrijk punt aan. Waar Verstappen in
de eerste vrije training dus zijn auto niet gedraaid kreeg, was
tijdens de tweede vrije training duidelijk zichtbaar dat de
achterkant losjes was. Red Bull had de set-up aangepast en met name
in de kwalificatierun op softs sloeg de achterkant van de RB20 op
tilt. Verstappen riep ook dat hij te veel grip aan de voorkant had.
In de longrun was het juist weer het omgekeerde. Verstappen stuurde
een keer volledig in voor de voorlaatste bocht, maar kwam door
onderstuur en blokkerende wielen tóch in het grind terecht. De grip
leek er dus niet te zijn op de mediums en de rondetijden waren
daardoor niet opperbest. McLaren en Ferrari hadden een streepje
voor. Al met al heeft Red Bull dus nog veel werk te verzetten. Het
is zeldzaam dat de auto zo stuitert en niet wil insturen, terwijl
op de softs de achterkant nog instabiel was. Ongetwijfeld wordt er
vannacht hard gewerkt om de problemen te boven te komen en er in de
derde vrije training weer te staan. Volgens Verstappen kon het in
ieder geval niet slechter gaan...
en Sergio Perez in de doorgaans representatieve tweede vrije
training. Het gaat nog niet van een leien dakje bij Red Bull in
Imola, want ook in de eerste vrije training klaagden de beide
coureurs al over het gedrag van de RB20. De balans was niet op orde
en Verstappen en Perez hadden niet het vertrouwen om de snelle
bochten aan te vallen. Vooral Verstappen liet duidelijk merken wat
het probleem was. De Nederlander was razendsnel in de eerste
sector, maar moest in de vloeiende, snelle tweede sector vier
tienden toegeven op de Ferrari's. Verstappen kreeg de auto niet
gedraaid en stuiterde in het rond, met uitstapjes in het grind en
het gras als gevolg. Helmut Marko maakte zich wel zorgen na afloop
en stipte nog een ander probleem aan. "Beide coureurs hebben
ongeveer dezelfde problemen, maar gevechten met de achterkant
hebben we vaker gehad. Wat me meer zorgen baart, is dat Verstappen
er problemen mee heeft. Dat betekent dat hij er geen controle over
kan krijgen. En als Verstappen dat niet kan, dan is er iets goed
mis. Maar het gat in de kwalificatiesimulaties was niet zo groot
als dat het lijkt, maar de rest is wel degelijk alarmerend."
Achterkant Marko stipt een belangrijk punt aan. Waar Verstappen in
de eerste vrije training dus zijn auto niet gedraaid kreeg, was
tijdens de tweede vrije training duidelijk zichtbaar dat de
achterkant losjes was. Red Bull had de set-up aangepast en met name
in de kwalificatierun op softs sloeg de achterkant van de RB20 op
tilt. Verstappen riep ook dat hij te veel grip aan de voorkant had.
In de longrun was het juist weer het omgekeerde. Verstappen stuurde
een keer volledig in voor de voorlaatste bocht, maar kwam door
onderstuur en blokkerende wielen tóch in het grind terecht. De grip
leek er dus niet te zijn op de mediums en de rondetijden waren
daardoor niet opperbest. McLaren en Ferrari hadden een streepje
voor. Al met al heeft Red Bull dus nog veel werk te verzetten. Het
is zeldzaam dat de auto zo stuitert en niet wil insturen, terwijl
op de softs de achterkant nog instabiel was. Ongetwijfeld wordt er
vannacht hard gewerkt om de problemen te boven te komen en er in de
derde vrije training weer te staan. Volgens Verstappen kon het in
ieder geval niet slechter gaan...
