Data tonen aan: Verstappen kent dramatische dag in Imola

"Slechter dan vandaag kan niet." Was getekend: Max Verstappen na de
vrije trainingen in Imola. De Nederlander worstelde met zijn
geüpdatete RB20 en kwam in de beide sessies niet verder dan de
vijfde en zevende plaats. De balans was de achilleshiel, want
Verstappen had geen vertrouwen en kwam meermaals in het grind
terecht. Op softs was de achterkant te los, op mediums had
Verstappen onderstuur. Dat Verstappen geen vertrouwen had, baarde
ook Helmut Marko zorgen. De adviseur zei het volgende. "Beide
coureurs hebben ongeveer dezelfde problemen, maar gevechten met de
achterkant hebben we vaker gehad. Wat me meer zorgen baart, is dat
Verstappen er problemen mee heeft. Dat betekent dat hij er geen
controle over kan krijgen. En als Verstappen dat niet kan, dan is
er iets goed mis." Maar zijn de rondetijden echt zo slecht of is
het resultaat vertekenend? Als je naar de kwalificatieruns kijkt,
valt het allemaal nog wel mee. Oké, Verstappen staat een halve
seconde achter Charles Leclerc in de tweede vrije training, maar
verliest eigenlijk al die tijd in de tweede sector. In de eerste
sector was Verstappen daarentegen razendsnel, mede omdat de RB20
dan niet aan het stuiteren was. Dat moet Red Bull toch op kunnen
lossen, zou je zeggen... Overigens wordt er veel gekeken naar de
rappe rondetijd van Leclerc, maar Lando Norris mag in dit verhaal
niet vergeten worden. De Brit maakte een foutje in de laatste bocht
en kon daardoor zijn kwalificatierun niet afmaken, al was hij tot
dat moment een stuk sneller onderweg dan Leclerc... Dramatische
longrun De zorgen bij Red Bull komen echter vooral voort uit de
longruns en dat is niet meer dan terecht. Het was op zijn zachtst
gezegd geen al te beste racesimulatie voor Verstappen en Perez. De
mediums leken simpelweg niet te werken, wat je ook terugziet in de
rondetijden. Verstappen was ten opzichte van Leclerc, die met zijn
geüpdatete Ferrari een goede referentie was, gemiddeld zo'n acht
tienden langzamer op dezelfde band. Wellicht had Red Bull meer
brandstof in de auto, maar de teleurgestelde reacties van
Verstappen en Marko deden iets anders vermoeden. Wat Verstappen nog
meer zorgen zal baren, is de snelheid van McLaren. Oscar Piastri
reed zijn longrun op de harde band en was ongeveer even snel als
Leclerc, die dus op zachter rubber reed. Ook Norris mengde zich in
de debatten met een machtige longrun op mediums. De Brit reed
vijftien rondjes lang akelig constante rondetijden waar Verstappen
bij lange na niet aan kon tippen. Leclerc en de sterke Piastri
waren hier en daar wat sneller dan Norris, maar dat verschil bleef
marginaal.  Red Bull heeft dus nog heel veel huiswerk te doen als
ze met Ferrari en McLaren willen vechten. Zoals gezegd moet je met
betrekking tot brandstof een slag om de arm houden, maar je kan er
na de reactie van Verstappen én de rondetijden niet omheen dat de
Nederlander een dramatische dag kende. Het voordeel is dat Red Bull
een hele nacht heeft om aanpassingen door te voeren. De knappe
koppen van het team uit Milton Keynes hebben dit seizoen wel vaker
een penibele situatie omgedraaid en dat is nu weer vereist...
Bekijk hieronder de longrun van Verstappen, Leclerc, Norris en
Piastri in Imola! De twee langzamere rondetijden van Verstappen
volgden na een uitstapje in het grind. Longrun tweede vrije
training Imola

Top Headlines

Oudere Top Headlines