Exclusief: Stake F1 voert drastische maatregelen door na dramatische pitstops
De technisch directeur van Stake, James Key, heeft bevestigd dat
het team dit weekend met nieuwe onderdelen rijdt waarvan hij hoopt
dat het ook een definitieve oplossing is voor het pitstopdrama dat
zich voltrok tijdens de eerste GP's van dit seizoen. In Bahrein had
Valtteri Bottas te kampen met een zeer pijnlijk langzame stop die
zijn hoop op punten in gevaar bracht. Tijdens de volgende race in
Saoedi-Arabië was het de beurt aan teamgenoot Zhou Guanyu om langer
dan bedoeld stil te staan tijdens wat een routinestop had moeten
zijn. In Australië deden zich opnieuw problemen voor bij beide
coureurs. Voor het eerst heeft Key nu een volledige verklaring
gegeven voor wat er gebeurde. In een exclusief interview met
RacingNews365 zegt hij: "Om eerlijk te zijn was het een totaal
onverwacht probleem, dat ons voor het eerst trof in Bahrein. We
wisten dat we een aantal zwakke plekken hadden, dus we waren al aan
het kijken of we complete nieuwe ontwerpen konden introduceren,
alleen omdat onze R&D-afdeling had laten doorschemeren dat er
iets mis kan gaan als je bepaalde dingen doet." "Dus in de
R&D-afdeling was het over het algemeen redelijk stabiel. Maar
tijdens de eerste twee races van het jaar kregen we het twee keer
voor onze kiezen en dan denk je: 'Wat is er in hemelsnaam aan de
hand?' Het probleem was in feite dat de wielmoeren van aluminium,
die we voorheen hadden, een verkeerde schroefdraad hadden, wat kan
gebeuren als er iets niet helemaal goed is met de stop." "Dus als
een wiel niet goed is uitgelijnd of als de moer niet goed is
uitgelijnd met de schroefdraad, trekt de moer zichzelf normaal
gesproken vast. Sterker nog in R&D trekt de moer zichzelf er
altijd op. Om wat voor reden dan ook leek de moer op het circuit
kwetsbaarder. Het was dus een grote verrassing, die ons echt
overviel. We hadden gelukkig toch al een alternatief ontwerp
onderweg." Samenloop van omstandigheden Ondanks de bevestiging dat
er nieuwe onderdelen werden geïntroduceerd voor de GP van
Australië, waren er nog steeds problemen, al was het volgens Key om
totaal verschillende redenen. "Een daarvan was schade aan de
kabelboom, wat een probleem met het besturingssysteem veroorzaakte,
maar dat kwam aan het licht tijdens een pitstop, dus werd het een
pitstopprobleem", aldus Key. "En de andere was een vreemde
combinatie waarbij het wiel vast kwam te zitten op de naaf door een
combinatie van dingen, die uiterst zeldzaam is, maar die ons
toevallig ook trof tijdens een pitstop. Er was dus sprake van veel
frustratie onder ongelukkige omstandigheden, maar ook van een
zwakke plek." Voor de Grand Prix van Japan werden nog meer nieuwe
onderdelen gebruikt en de pitcrews werd gevraagd om iets meer tijd
te nemen, iets meer finesse, om te proberen alles voor elkaar te
krijgen, aldus Key. Voor de Grand Prix van Emilia Romagna van
vandaag is de kans op nieuwe problemen nu hopelijk geweken. "We
hebben hier enkele nieuwe onderdelen geïntroduceerd, die bestaan
uit andere materialen met een geheel nieuw ontwerp, en tot nu toe -
duimen maar - is alles in orde", aldus Key. "Met deze nieuwe
onderdelen kunnen we iets sneller zijn zonder schade te riskeren,
dus we hebben ons binnen drie of vier races hersteld. Maar het is
zo'n groot probleem dat ons in de loop van het jaar prestaties en
punten heeft gekost. Het was een groot drama dat we niet hadden
verwacht, dus het was zeer, zeer frustrerend voor alle
betrokkenen."
het team dit weekend met nieuwe onderdelen rijdt waarvan hij hoopt
dat het ook een definitieve oplossing is voor het pitstopdrama dat
zich voltrok tijdens de eerste GP's van dit seizoen. In Bahrein had
Valtteri Bottas te kampen met een zeer pijnlijk langzame stop die
zijn hoop op punten in gevaar bracht. Tijdens de volgende race in
Saoedi-Arabië was het de beurt aan teamgenoot Zhou Guanyu om langer
dan bedoeld stil te staan tijdens wat een routinestop had moeten
zijn. In Australië deden zich opnieuw problemen voor bij beide
coureurs. Voor het eerst heeft Key nu een volledige verklaring
gegeven voor wat er gebeurde. In een exclusief interview met
RacingNews365 zegt hij: "Om eerlijk te zijn was het een totaal
onverwacht probleem, dat ons voor het eerst trof in Bahrein. We
wisten dat we een aantal zwakke plekken hadden, dus we waren al aan
het kijken of we complete nieuwe ontwerpen konden introduceren,
alleen omdat onze R&D-afdeling had laten doorschemeren dat er
iets mis kan gaan als je bepaalde dingen doet." "Dus in de
R&D-afdeling was het over het algemeen redelijk stabiel. Maar
tijdens de eerste twee races van het jaar kregen we het twee keer
voor onze kiezen en dan denk je: 'Wat is er in hemelsnaam aan de
hand?' Het probleem was in feite dat de wielmoeren van aluminium,
die we voorheen hadden, een verkeerde schroefdraad hadden, wat kan
gebeuren als er iets niet helemaal goed is met de stop." "Dus als
een wiel niet goed is uitgelijnd of als de moer niet goed is
uitgelijnd met de schroefdraad, trekt de moer zichzelf normaal
gesproken vast. Sterker nog in R&D trekt de moer zichzelf er
altijd op. Om wat voor reden dan ook leek de moer op het circuit
kwetsbaarder. Het was dus een grote verrassing, die ons echt
overviel. We hadden gelukkig toch al een alternatief ontwerp
onderweg." Samenloop van omstandigheden Ondanks de bevestiging dat
er nieuwe onderdelen werden geïntroduceerd voor de GP van
Australië, waren er nog steeds problemen, al was het volgens Key om
totaal verschillende redenen. "Een daarvan was schade aan de
kabelboom, wat een probleem met het besturingssysteem veroorzaakte,
maar dat kwam aan het licht tijdens een pitstop, dus werd het een
pitstopprobleem", aldus Key. "En de andere was een vreemde
combinatie waarbij het wiel vast kwam te zitten op de naaf door een
combinatie van dingen, die uiterst zeldzaam is, maar die ons
toevallig ook trof tijdens een pitstop. Er was dus sprake van veel
frustratie onder ongelukkige omstandigheden, maar ook van een
zwakke plek." Voor de Grand Prix van Japan werden nog meer nieuwe
onderdelen gebruikt en de pitcrews werd gevraagd om iets meer tijd
te nemen, iets meer finesse, om te proberen alles voor elkaar te
krijgen, aldus Key. Voor de Grand Prix van Emilia Romagna van
vandaag is de kans op nieuwe problemen nu hopelijk geweken. "We
hebben hier enkele nieuwe onderdelen geïntroduceerd, die bestaan
uit andere materialen met een geheel nieuw ontwerp, en tot nu toe -
duimen maar - is alles in orde", aldus Key. "Met deze nieuwe
onderdelen kunnen we iets sneller zijn zonder schade te riskeren,
dus we hebben ons binnen drie of vier races hersteld. Maar het is
zo'n groot probleem dat ons in de loop van het jaar prestaties en
punten heeft gekost. Het was een groot drama dat we niet hadden
verwacht, dus het was zeer, zeer frustrerend voor alle
betrokkenen."
