Verstappen looft Red Bul: "Hoop natuurlijk dat het niet te vaak gebeurt"
Met een glimlach stond Max Verstappen de pers, waaronder
RacingNews365, te woord na de kwalificatie. En geef hem eens
ongelijk. Op vrijdag zat Red Bull in de problemen en kwam
Verstappen in de tweede vrije training niet verder dan P7. Een dag
later was de situatie helemaal anders. "Ja, we hebben natuurlijk
van alles geprobeerd, heel anders dan gisteren (vrijdag, red.).
Maar zelfs zaterdagochtend voelde het niet echt geweldig, omdat de
balans de andere kant op sloeg. Dus ja, we hebben ons er echt in
verdiept en geprobeerd hier en daar wat dingen te optimaliseren.
Maar het was gewoon veel moeilijker dan we hadden verwacht, om wat
voor reden dan ook", zegt de wereldkampioen. "Maar aan het eind
bleef het team bij elkaar. Ze bleven nadenken over wat we konden
doen, ook in de fabriek, en uiteindelijk hebben we het voor elkaar
gekregen. Ik denk dat het een geweldig gevoel is als je een heel
moeilijk weekend beleeft en het dan toch nog goed doet in de
kwalificatie. Ik hoop natuurlijk dat het niet te vaak gebeurt, maar
op dit moment zijn we gewoon erg blij dat we het hebben kunnen
omdraaien." Net als veel andere teams rijdt ook Red Bull in Imola
met enkele upgrades. Kon Verstappen zich daar wel op focussen, met
al de problemen die hij ervoer? "Ik denk dat de upgrades de
upgrades zijn en ik denk dat ze hun werk doen. Maar we hadden
andere problemen dan alleen de upgrades van de auto. Natuurlijk
hebben we veel mensen die daar naar kijken, maar tegelijkertijd
hebben we ook veel mensen die werken aan de balansproblemen die we
het hele weekend hadden. Hoe dan ook, als je nieuwe onderdelen aan
de auto toevoegt, is het niet zo dat je alles in één weekend leert.
Het kost tijd, race na race, op elk circuit. Je hebt ook een beetje
een andere set-up nodig, dus het vraagt andere dingen van de auto."
Ondanks de vele problemen bij Red Bull lukte het Verstappen toch om
de boel om te keren en poleposition te pakken. Wanneer was het
eigenlijk de laatste keer dat de Nederlander de situatie zo extreem
heeft weten om te keren? "Ik denk dat dit in de afgelopen jaren
zeker een van de beste is geweest. Het is een tijdje geleden dat ik
het gevoel had dat we er zo ver naast zaten. Ik bedoel, in
Singapore (2023, red.) zaten we er het hele weekend naast, dus dat
was gewoon een verschrikkelijk weekend. Maar hier zaten we er ook
vrij ver naast en toch wisten we het om te draaien. Dus het moet
minstens vijf, zes jaar geleden zijn, want ik kan me niet echt
herinneren dat ik het zo heb kunnen omdraaien."
RacingNews365, te woord na de kwalificatie. En geef hem eens
ongelijk. Op vrijdag zat Red Bull in de problemen en kwam
Verstappen in de tweede vrije training niet verder dan P7. Een dag
later was de situatie helemaal anders. "Ja, we hebben natuurlijk
van alles geprobeerd, heel anders dan gisteren (vrijdag, red.).
Maar zelfs zaterdagochtend voelde het niet echt geweldig, omdat de
balans de andere kant op sloeg. Dus ja, we hebben ons er echt in
verdiept en geprobeerd hier en daar wat dingen te optimaliseren.
Maar het was gewoon veel moeilijker dan we hadden verwacht, om wat
voor reden dan ook", zegt de wereldkampioen. "Maar aan het eind
bleef het team bij elkaar. Ze bleven nadenken over wat we konden
doen, ook in de fabriek, en uiteindelijk hebben we het voor elkaar
gekregen. Ik denk dat het een geweldig gevoel is als je een heel
moeilijk weekend beleeft en het dan toch nog goed doet in de
kwalificatie. Ik hoop natuurlijk dat het niet te vaak gebeurt, maar
op dit moment zijn we gewoon erg blij dat we het hebben kunnen
omdraaien." Net als veel andere teams rijdt ook Red Bull in Imola
met enkele upgrades. Kon Verstappen zich daar wel op focussen, met
al de problemen die hij ervoer? "Ik denk dat de upgrades de
upgrades zijn en ik denk dat ze hun werk doen. Maar we hadden
andere problemen dan alleen de upgrades van de auto. Natuurlijk
hebben we veel mensen die daar naar kijken, maar tegelijkertijd
hebben we ook veel mensen die werken aan de balansproblemen die we
het hele weekend hadden. Hoe dan ook, als je nieuwe onderdelen aan
de auto toevoegt, is het niet zo dat je alles in één weekend leert.
Het kost tijd, race na race, op elk circuit. Je hebt ook een beetje
een andere set-up nodig, dus het vraagt andere dingen van de auto."
Ondanks de vele problemen bij Red Bull lukte het Verstappen toch om
de boel om te keren en poleposition te pakken. Wanneer was het
eigenlijk de laatste keer dat de Nederlander de situatie zo extreem
heeft weten om te keren? "Ik denk dat dit in de afgelopen jaren
zeker een van de beste is geweest. Het is een tijdje geleden dat ik
het gevoel had dat we er zo ver naast zaten. Ik bedoel, in
Singapore (2023, red.) zaten we er het hele weekend naast, dus dat
was gewoon een verschrikkelijk weekend. Maar hier zaten we er ook
vrij ver naast en toch wisten we het om te draaien. Dus het moet
minstens vijf, zes jaar geleden zijn, want ik kan me niet echt
herinneren dat ik het zo heb kunnen omdraaien."
