Verstappen heeft belangrijk bandenvoordeel op Norris in Imola
Max Verstappen mag zondag vanaf de eerste plek van start gaan
tijdens de Formule 1 Grand Prix van Emilia-Romagna. Daarachter
komen Lando Norris, de twee Ferrari's, Oscar Piastri en George
Russell. De eerste drie posities worden dus bezet door drie
verschillende constructeurs en dat kan er zomaar voor zorgen dat er
verschillende bandenstrategieën worden gehanteerd. Zeker ook omdat
Verstappen is zijn eentje moet strijden tegen twee McLarens en twee
Ferrari's. De Grand Prix van Emilia-Romagna wordt naar verwachting
een klassieke eenstopper. Dit komt door twee belangrijke factoren:
het is moeilijk om in te halen op het iconische circuit van Imola
en de pitstraat is de langste van het hele seizoen, waardoor teams
veel tijd zullen verliezen tijdens een pitstop. Bandenleverancier
Pirelli heeft de drie zachtste compounds meegenomen naar Imola,
waarbij de medium, de C4-band, naar verwachting de voorkeur van de
teams zal krijgen. Tekst loopt verder onder de foto. Strategie
Volgens Mario Isola van Pirelli verlies je bijna een halve minuut
door het maken van een pitstop. Dit zou volgens Isola teams ervan
weerhouden om een tweestopper te proberen op Imola. "Een strategie
van eerst de mediums en daarna de harde banden met één pitstop is
op papier het snelste. Het is veel sneller dan een tweestopper,
volgens onze berekeningen ongeveer vijftien seconden", aldus Isola
tegenover onder meer RacingNews365. "Als je achteraan start, kun je
starten op de harde banden als je iets anders wilt proberen om
vervolgens te switchen naar de mediums, maar het verschil is niet
groot." Daarbij ziet Isola dat de komst van meer grindbakken op
Imola voor meer safety cars kan zorgen. "Wat anders kan zijn dan
bij de vorige evenementen, is dat we met de grindbakken die zijn
toegevoegd meer safety cars hebben gezien in de Formule 2 en
Formule 3. En de safety car kan een element van onvoorspelbaarheid
introduceren", zegt hij. "Dat betekent dat als je nog een aantal
rondjes moet rijden, je misschien de softs kunt proberen... Die
zijn ongeveer een halve seconde sneller dan de medium, dus het
verschil is niet zo groot." Wie heeft welke banden? Als we kijken
naar wie welke banden over heeft, is het interessant om te zien dat
van de topcoureurs alleen Sergio Perez nog een nieuw setje zachte
banden heeft. Bij de mediums en de harde banden zien we duidelijk
grotere verschillen. Daar waar Piastri en Lewis Hamilton nog twee
setjes nieuwe mediums over hebben, moet de rest, waaronder
Verstappen, het met één setje nieuwe mediums doen. Verstappen is
samen met Perez en Norris de enige coureur die sowieso maar één
setje mediums over heeft voor de race. De twee Red Bull coureurs
hebben daarentegen allebei nog twee nieuwe sets harde banden over,
terwijl de andere coureurs dat niet hebben. Piastri en Norris
hebben zelfs geen nieuwe harde banden, de beide Mercedessen en
Ferrari's hebben allebei nog een nieuwe set harde banden over.
Verstappen heeft dus nog een extra setje harde banden over, wat hem
een voordeel kan geven in de race. Daarentegen moet hij ook
opletten voor Piastri, die dus een extra setje mediums heeft. Als
het geen spektakel op de baan wordt, zal het ongetwijfeld een
interessant tactisch steekspel worden.
tijdens de Formule 1 Grand Prix van Emilia-Romagna. Daarachter
komen Lando Norris, de twee Ferrari's, Oscar Piastri en George
Russell. De eerste drie posities worden dus bezet door drie
verschillende constructeurs en dat kan er zomaar voor zorgen dat er
verschillende bandenstrategieën worden gehanteerd. Zeker ook omdat
Verstappen is zijn eentje moet strijden tegen twee McLarens en twee
Ferrari's. De Grand Prix van Emilia-Romagna wordt naar verwachting
een klassieke eenstopper. Dit komt door twee belangrijke factoren:
het is moeilijk om in te halen op het iconische circuit van Imola
en de pitstraat is de langste van het hele seizoen, waardoor teams
veel tijd zullen verliezen tijdens een pitstop. Bandenleverancier
Pirelli heeft de drie zachtste compounds meegenomen naar Imola,
waarbij de medium, de C4-band, naar verwachting de voorkeur van de
teams zal krijgen. Tekst loopt verder onder de foto. Strategie
Volgens Mario Isola van Pirelli verlies je bijna een halve minuut
door het maken van een pitstop. Dit zou volgens Isola teams ervan
weerhouden om een tweestopper te proberen op Imola. "Een strategie
van eerst de mediums en daarna de harde banden met één pitstop is
op papier het snelste. Het is veel sneller dan een tweestopper,
volgens onze berekeningen ongeveer vijftien seconden", aldus Isola
tegenover onder meer RacingNews365. "Als je achteraan start, kun je
starten op de harde banden als je iets anders wilt proberen om
vervolgens te switchen naar de mediums, maar het verschil is niet
groot." Daarbij ziet Isola dat de komst van meer grindbakken op
Imola voor meer safety cars kan zorgen. "Wat anders kan zijn dan
bij de vorige evenementen, is dat we met de grindbakken die zijn
toegevoegd meer safety cars hebben gezien in de Formule 2 en
Formule 3. En de safety car kan een element van onvoorspelbaarheid
introduceren", zegt hij. "Dat betekent dat als je nog een aantal
rondjes moet rijden, je misschien de softs kunt proberen... Die
zijn ongeveer een halve seconde sneller dan de medium, dus het
verschil is niet zo groot." Wie heeft welke banden? Als we kijken
naar wie welke banden over heeft, is het interessant om te zien dat
van de topcoureurs alleen Sergio Perez nog een nieuw setje zachte
banden heeft. Bij de mediums en de harde banden zien we duidelijk
grotere verschillen. Daar waar Piastri en Lewis Hamilton nog twee
setjes nieuwe mediums over hebben, moet de rest, waaronder
Verstappen, het met één setje nieuwe mediums doen. Verstappen is
samen met Perez en Norris de enige coureur die sowieso maar één
setje mediums over heeft voor de race. De twee Red Bull coureurs
hebben daarentegen allebei nog twee nieuwe sets harde banden over,
terwijl de andere coureurs dat niet hebben. Piastri en Norris
hebben zelfs geen nieuwe harde banden, de beide Mercedessen en
Ferrari's hebben allebei nog een nieuwe set harde banden over.
Verstappen heeft dus nog een extra setje harde banden over, wat hem
een voordeel kan geven in de race. Daarentegen moet hij ook
opletten voor Piastri, die dus een extra setje mediums heeft. Als
het geen spektakel op de baan wordt, zal het ongetwijfeld een
interessant tactisch steekspel worden.
