Waarom Verstappen alles uit de kast moet halen om de race in Imola te winnen
Het zeer warme enthousiasme van het Ferrari-publiek in Imola werd
flink afgekoeld door de Nederlandse storm genaamd Max Verstappen.
Het gat van twee tienden tussen Charles Leclerc en Max Verstappen
voor pole position was niet voorspeld gezien de prestaties van de
SF-24 in de vrije trainingen. Het was daarentegen al sinds vrijdag
bekend dat de prestaties van McLaren op dit circuit overeenkwamen
met de voorspellingen van een zeer competitieve MCL38, met het
upgradepakket dat het team uit Woking meenam naar Miami. Daar
profiteerde Oscar Piastri van, aangezien het complete pakket nu ook
op zijn auto zit. Lando Norris had de gehele upgrade in Miami al op
zijn McLaren zitten, Piastri moest het daar doen met de helft. Daar
waar het er tot de derde vrije training op leek dat het een strijd
zou worden tussen Ferrari en McLaren, pakte Verstappen pole
position. Tijdens de vrije training was de redelijke hoop dat een
van de twee Ferrari's, in het bijzonder Leclerc, de kwalificatie
zou kunnen afsluiten voor de McLarens. Dit was echter niet het
geval, ondanks dat het gat tussen de eerste McLaren en de eerste
Ferrari iets meer dan een tiende van een seconde bedroeg. Hoe
verloopt de race? Deze gegevens bevestigen in feite dat de
competitiviteit van de SF-24 niet ver af lag van dat van McLaren.
Het team uit Woking lijkt aan de andere kant te hebben geprofiteerd
van het 'riskante' debuut van het pakket in Miami. Hoewel het waar
is, zoals Frederic Vasseur zelf al aangaf, dat de effectiviteit van
de ontwikkelingen niet alleen op één circuit kan worden gemeten,
kan het deels in het nadeel van Ferrari hebben gespeeld. Dan gaat
het over het gebrek aan kennis van de upgrade, omdat de onderdelen
voor het eerst werden gebruikt. Terwijl de MCL38 meteen een
duidelijke richting leek te hebben gevonden wat betreft de set-up
op dit circuit. Daarmee moet worden aangetekend hoe McLaren en
Ferrari presteerden qua racepace, terwijl de RB20 duidelijk minder
effectief was. Daarbij is het niet vergezocht om een vergelijking
te maken met het weekend in Miami. We bedoelen daarmee dat de RB20
over een vliegende ronde nog steeds effectief is, vooral als hij in
handen is van Verstappen. Ondanks het enorme talent van de
Nederlander wordt hij in de race beperkt door het werkelijke
racetempo dat de Red Bull toelaat. In wezen zou het voorspellen van
een nederlaag voor Ferrari, in het licht van het bovenstaande, een
overdreven pessimistische kijk op het resultaat van de kwalificatie
kunnen zijn. Door de gegevens zorgvuldig te analyseren, ook volgens
technische bronnen binnen de paddock in Imola, komen de kansen om
het zondag goed te doen niet in gevaar. Ferrari en McLaren zullen
in staat zijn om leven te geven aan een zeer intense race, waarbij
Verstappen gedwongen wordt om een superstrategie en een vlekkeloze
race uit zijn hoed te toveren. Kortom, om te durven zeggen dat de
voorsprong van Red Bull echt kleiner lijkt te zijn geworden, lijkt
geen ketterij.
flink afgekoeld door de Nederlandse storm genaamd Max Verstappen.
Het gat van twee tienden tussen Charles Leclerc en Max Verstappen
voor pole position was niet voorspeld gezien de prestaties van de
SF-24 in de vrije trainingen. Het was daarentegen al sinds vrijdag
bekend dat de prestaties van McLaren op dit circuit overeenkwamen
met de voorspellingen van een zeer competitieve MCL38, met het
upgradepakket dat het team uit Woking meenam naar Miami. Daar
profiteerde Oscar Piastri van, aangezien het complete pakket nu ook
op zijn auto zit. Lando Norris had de gehele upgrade in Miami al op
zijn McLaren zitten, Piastri moest het daar doen met de helft. Daar
waar het er tot de derde vrije training op leek dat het een strijd
zou worden tussen Ferrari en McLaren, pakte Verstappen pole
position. Tijdens de vrije training was de redelijke hoop dat een
van de twee Ferrari's, in het bijzonder Leclerc, de kwalificatie
zou kunnen afsluiten voor de McLarens. Dit was echter niet het
geval, ondanks dat het gat tussen de eerste McLaren en de eerste
Ferrari iets meer dan een tiende van een seconde bedroeg. Hoe
verloopt de race? Deze gegevens bevestigen in feite dat de
competitiviteit van de SF-24 niet ver af lag van dat van McLaren.
Het team uit Woking lijkt aan de andere kant te hebben geprofiteerd
van het 'riskante' debuut van het pakket in Miami. Hoewel het waar
is, zoals Frederic Vasseur zelf al aangaf, dat de effectiviteit van
de ontwikkelingen niet alleen op één circuit kan worden gemeten,
kan het deels in het nadeel van Ferrari hebben gespeeld. Dan gaat
het over het gebrek aan kennis van de upgrade, omdat de onderdelen
voor het eerst werden gebruikt. Terwijl de MCL38 meteen een
duidelijke richting leek te hebben gevonden wat betreft de set-up
op dit circuit. Daarmee moet worden aangetekend hoe McLaren en
Ferrari presteerden qua racepace, terwijl de RB20 duidelijk minder
effectief was. Daarbij is het niet vergezocht om een vergelijking
te maken met het weekend in Miami. We bedoelen daarmee dat de RB20
over een vliegende ronde nog steeds effectief is, vooral als hij in
handen is van Verstappen. Ondanks het enorme talent van de
Nederlander wordt hij in de race beperkt door het werkelijke
racetempo dat de Red Bull toelaat. In wezen zou het voorspellen van
een nederlaag voor Ferrari, in het licht van het bovenstaande, een
overdreven pessimistische kijk op het resultaat van de kwalificatie
kunnen zijn. Door de gegevens zorgvuldig te analyseren, ook volgens
technische bronnen binnen de paddock in Imola, komen de kansen om
het zondag goed te doen niet in gevaar. Ferrari en McLaren zullen
in staat zijn om leven te geven aan een zeer intense race, waarbij
Verstappen gedwongen wordt om een superstrategie en een vlekkeloze
race uit zijn hoed te toveren. Kortom, om te durven zeggen dat de
voorsprong van Red Bull echt kleiner lijkt te zijn geworden, lijkt
geen ketterij.
