Verstappen slaat aanval Norris af in zinderende slotfase GP Emilia-Romagna
Na een matige vrijdag zette Max Verstappen zijn Red Bull toch
'gewoon' op poleposition in Imola met naast zich Lando Norris in de
McLaren. Bij de start kwamen de twee kemphanen ongeveer even goed
van de lijn, maar Verstappen behield uiteindelijk relatief
eenvoudig de leiding. Norris plaatste geen aanval bij de eerste
bocht en zo kon Verstappen zonder moeite op P1 blijven rijden. De
openingsronde voor de coureurs van RB was een stuk minder, want
zowel Yuki Tsunoda als Daniel Ricciardo verloren twee plekjes. Na
drie rondjes had Verstappen Norris al uit de DRS gereden, waarna de
Nederlander de voorsprong verder kon uitbreiden. Oscar Piastri
bleef na de start op de vijfde plek rijden en drong in de beginfase
aan bij de Ferrari van Carlos Sainz, maar kwam niet voorbij aan de
Spanjaard. En zo werd al gelijk duidelijk dat het niet gemakkelijk
is om in te halen op het iconische circuit van Imola. Alexander
Albon ging al vroeg naar binnen in de Williams, maar na een snelle
stop reed Albon ineens langzaam. Een van de banden zat niet goed op
de bolide, waardoor de Williams-coureur weer naar binnen moest
komen en hij een goed resultaat meteen kon vergeten. Na ruim een
kwart van de race had Verstappen Norris al op bijna vijf seconden
gereden. Strategisch spel Sergio Perez had het al moeilijk voor
zichzelf gemaakt door zijn auto op P11 te zetten. In de beginfase
wist hij weinig te winnen en kwam vervolgens ook nog eens in het
grind terecht en verloor zo kostbare seconden in zijn strijd om de
punten. Op de baan gebeurde er niet zoveel, maar in de pitstraat
gebeurde er genoeg. Zo ging Norris als eerste van de toppers naar
binnen, maar hij kwam achter Perez terecht. Na een rondje achter de
Mexicaan ging de Brit vrij gemakkelijk voorbij aan de Red
Bull-coureur. Niet veel later ging Verstappen naar binnen. Alles
verliep prima in de pitstraat en behield een flinke marge op
Norris: vijf seconden. Ferrari wachtte wat langer met de pitstops
om zo Piastri van zich af te kunnen houden. De Australiër had al
eerder zijn stop gemaakt, Ferrari counterde met Charles Leclerc. De
Monegask bleef voor Piastri rijden, maar Sainz was het grote
slachtoffer. De Spanjaard kwam namelijk achter Piastri terecht na
zijn stop. Lewis Hamilton reed door alle pitstops op de tweede
plek, maar remde te laat bij het ingaan van Acque Minerali en kwam
zo in het grind terecht. Moeizame race Perez Ruim over de helft van
de race had Verstappen eenvoudig de leiding in handen, met Norris
op ruim zes seconden achterstand. Daarachter reden Leclerc,
Piastri, Sainz en Russell, waarbij de voornaamste strijd ging om
het laatste podiumplekje tussen Leclerc en Piastri. Voor Perez
verliep de race een stuk moeizamer dan voor zijn teamgenoot
Verstappen. De Mexicaan kwam naar binnen vanaf de achtste plek
nadat hij een lange stint op de harde banden reed, waarna hij op de
elfde plek terecht kwam. Perez kon zich snel ontdoen van Ricciardo,
Nico Hulkenberg en Tsunoda, maar kwam vervolgens achter Hamilton
terecht. De achterstand van de Mexicaan op de Brit was een halve
minuut. Leclerc zat ondertussen binnen een seconde van Norris om zo
jacht te maken op de tweede plek, maar tot een echte gevecht kwam
het niet tussen de twee. Norris wist namelijk weer weg te rijden,
maar het hielp de Brit ook dat Leclerc rechtdoor ging bij de
Variante Alta. Norris versnelde aan het einde van de race om zo
Verstappen nog van de overwinning te houden en hij kwam net rasse
schreden dichterbij. Ondertussen bracht Albon zijn auto naar binnen
om de eerste uitvaller van de race te zijn. Norris kwam binnen een
seconde van Verstappen, maar kon geen echte aanval plegen op de
Nederlander. Samen met Verstappen en Norris ging Leclerc mee naar
het podium.
'gewoon' op poleposition in Imola met naast zich Lando Norris in de
McLaren. Bij de start kwamen de twee kemphanen ongeveer even goed
van de lijn, maar Verstappen behield uiteindelijk relatief
eenvoudig de leiding. Norris plaatste geen aanval bij de eerste
bocht en zo kon Verstappen zonder moeite op P1 blijven rijden. De
openingsronde voor de coureurs van RB was een stuk minder, want
zowel Yuki Tsunoda als Daniel Ricciardo verloren twee plekjes. Na
drie rondjes had Verstappen Norris al uit de DRS gereden, waarna de
Nederlander de voorsprong verder kon uitbreiden. Oscar Piastri
bleef na de start op de vijfde plek rijden en drong in de beginfase
aan bij de Ferrari van Carlos Sainz, maar kwam niet voorbij aan de
Spanjaard. En zo werd al gelijk duidelijk dat het niet gemakkelijk
is om in te halen op het iconische circuit van Imola. Alexander
Albon ging al vroeg naar binnen in de Williams, maar na een snelle
stop reed Albon ineens langzaam. Een van de banden zat niet goed op
de bolide, waardoor de Williams-coureur weer naar binnen moest
komen en hij een goed resultaat meteen kon vergeten. Na ruim een
kwart van de race had Verstappen Norris al op bijna vijf seconden
gereden. Strategisch spel Sergio Perez had het al moeilijk voor
zichzelf gemaakt door zijn auto op P11 te zetten. In de beginfase
wist hij weinig te winnen en kwam vervolgens ook nog eens in het
grind terecht en verloor zo kostbare seconden in zijn strijd om de
punten. Op de baan gebeurde er niet zoveel, maar in de pitstraat
gebeurde er genoeg. Zo ging Norris als eerste van de toppers naar
binnen, maar hij kwam achter Perez terecht. Na een rondje achter de
Mexicaan ging de Brit vrij gemakkelijk voorbij aan de Red
Bull-coureur. Niet veel later ging Verstappen naar binnen. Alles
verliep prima in de pitstraat en behield een flinke marge op
Norris: vijf seconden. Ferrari wachtte wat langer met de pitstops
om zo Piastri van zich af te kunnen houden. De Australiër had al
eerder zijn stop gemaakt, Ferrari counterde met Charles Leclerc. De
Monegask bleef voor Piastri rijden, maar Sainz was het grote
slachtoffer. De Spanjaard kwam namelijk achter Piastri terecht na
zijn stop. Lewis Hamilton reed door alle pitstops op de tweede
plek, maar remde te laat bij het ingaan van Acque Minerali en kwam
zo in het grind terecht. Moeizame race Perez Ruim over de helft van
de race had Verstappen eenvoudig de leiding in handen, met Norris
op ruim zes seconden achterstand. Daarachter reden Leclerc,
Piastri, Sainz en Russell, waarbij de voornaamste strijd ging om
het laatste podiumplekje tussen Leclerc en Piastri. Voor Perez
verliep de race een stuk moeizamer dan voor zijn teamgenoot
Verstappen. De Mexicaan kwam naar binnen vanaf de achtste plek
nadat hij een lange stint op de harde banden reed, waarna hij op de
elfde plek terecht kwam. Perez kon zich snel ontdoen van Ricciardo,
Nico Hulkenberg en Tsunoda, maar kwam vervolgens achter Hamilton
terecht. De achterstand van de Mexicaan op de Brit was een halve
minuut. Leclerc zat ondertussen binnen een seconde van Norris om zo
jacht te maken op de tweede plek, maar tot een echte gevecht kwam
het niet tussen de twee. Norris wist namelijk weer weg te rijden,
maar het hielp de Brit ook dat Leclerc rechtdoor ging bij de
Variante Alta. Norris versnelde aan het einde van de race om zo
Verstappen nog van de overwinning te houden en hij kwam net rasse
schreden dichterbij. Ondertussen bracht Albon zijn auto naar binnen
om de eerste uitvaller van de race te zijn. Norris kwam binnen een
seconde van Verstappen, maar kon geen echte aanval plegen op de
Nederlander. Samen met Verstappen en Norris ging Leclerc mee naar
het podium.
