Data tonen aan: Verstappen kwam heel goed weg in Imola

Tot de slotfase van de Grand Prix van Emilia-Romagna leek er geen
vuiltje aan de lucht voor Max Verstappen. De Nederlander had in de
eerste stint op mediums een comfortabele voorsprong opgebouwd ten
opzichte van Lando Norris en Charles Leclerc, waarna het een
kwestie van uitrijden leek na zijn enige pitstop. Zeven seconden
moest toch genoeg zijn. Dat liep helemaal anders. Norris kwam in de
slotfase met rasse schreden dichterbij en zou uiteindelijk slechts
zeven tienden verwijderd blijven van zijn tweede zege op rij.
Verstappen worstelde enorm met de harde banden en kon het tempo in
de verste verte niet bijbenen. Het doorslaggevende moment vond
alleen al eerder plaats... Goed, we beginnen bij de start.
Verstappen en Norris starten allebei op de mediums, waarna de
eerstgenoemde coureur vrij simpel wegrijdt. De 26-jarige Verstappen
bouwt een voorsprong van ongeveer zeven seconden op ten opzichte
van Norris, die op zijn beurt ietsje sneller is dan Charles Leclerc
op P3. Een bedreiging voor Verstappen is Norris echter geen moment,
wat ook te zien is aan de rondetijden van de eerste stint.
Verstappen is constant een paar tienden sneller, waarna Norris al
vrij vroeg stopt. McLaren wil een undercut van Leclerc voorkomen.
Bekijk hieronder de rondetijden tot en met de eerste pitstop van
Norris. De tekst gaat daarna verder. Rondetijden Verstappen versus
Norris op mediums Sergio Perez Achteraf is de pitstop van Norris
een ongelofelijk belangrijk moment in de race. De Brit kwam
namelijk vlak achter de worstelende Sergio Perez naar buiten,
waardoor zijn outlap veel te langzaam was. Norris haalt Perez een
rondje later in, maar laat een seconde liggen ten opzichte van
Verstappen. De rondetijd van Norris, tijdens zijn outlap, was
1:44.6, Verstappen deed dit in 1:43.6. Oké, Verstappen maakte zijn
pitstop vier rondjes later, waardoor een seconde wellicht een
beetje vertekenend is, maar feit is wel dat Norris heel wat tijd
verloor en de overwinning uiteindelijk door zijn vingers glipte. De
McLaren-coureur kwam op de streep zeven tienden tekort én kreeg
toen pas voor het eerst DRS. Moet je je toch eens voorstellen dat
hij zijn outlap in vrije lucht had kunnen afwerken? Dan had het nóg
spannender kunnen worden. Maar wat gebeurde er met Verstappen op de
harde band? Marko legde het uit na de race. "Toen we naar de harde
banden wisselden, waren de eerste twee tot drie ronden oké, maar we
merkten daarna dat de temperatuur te veel zakte. De aanpassingen om
in de kwalificatie de banden beter op te warmen, leken minder goed
te werken voor de harde banden." Het gevolg? Bandenslijtage en
weinig grip. In de data is ook te zien dat, zoals Marko ook aangaf,
Verstappen de eerste rondjes het tempo van Norris nog kan matchen
op de harde band, maar hij een versnelling niet meer kan pareren.
Het kantelpunt ligt rond de 43e ronde, met Norris die sneller en
sneller gaat rijden en over betere banden beschikt. Wel is ook mooi
te zien dat de rondetijden van Verstappen ook flink naar beneden
gaan. Waar hij eerst nog rondetijden van 1:20.8 rijdt, zit er in de
absolute slotfase zelfs een tijd van 1:20.3 tussen. Toch is Norris
haast iedere ronde sneller en maakt hij er een echte titanenstrijd
van. Al met al kan wel gesteld worden dat Verstappen heel goed weg
kwam in Imola. De Nederlander was verreweg de snelste coureur op
mediums en levert knap werk door hard te pushen in de slotfase,
maar zonder slechte outlap van Norris had het heel anders af kunnen
lopen. Als telt alleen niet in de Formule 1, dus deze zege zal zoet
smaken voor Verstappen. Bekijk hieronder de rondetijden vanaf het
kantelpunt in ronde 43! Rondetijden Verstappen versus Norris vanaf
ronde 43

Top Headlines

Oudere Top Headlines