Reportage: Monza hoopt op langdurig contract met grote miljoenen verbouwing

We reisden na de Grand Prix van Emilia-Romagna af naar het
Autodromo di Monza, ofwel het F1-circuit van Monza. Later dit jaar
zal daar de Italiaanse GP worden verreden, waardoor we in 2024 dus
tweemaal een race hebben op Italiaanse bodem. Veel F1-fans denken
dat de race in Imola er is omdat Stefano Domenicali dit graag zo
ziet en hij afkomstig is uit het Italiaanse autosportdorp. Vaak
wordt echter vergeten dat zowel Imola als Monza snel konden
schakelen tijdens het Covid-jaar in 2020. Het geslaagde evenement
op Imola zorgde er toen voor dat de FOM en het circuit tot een
akkoord kwamen over een langdurige terugkeer op de kalender: De
Grand Prix van Emilia-Romagna was geboren. Eind 2025 lopen de
contracten van beide Italiaanse circuits echter af en dus vreest
men Italië ervoor dat een van de twee GP’s niet meer verreden zal
worden. Ook Domenicali gaf onlangs al aan dat hij denkt dat het
lastig wordt om twee races per jaar op Italiaanse bodem te zien
vanaf 2026. Daarmee lijkt een van de twee races dus te verdwijnen
of in het beste geval, zal men een rotatie systeem aan gaan houden.
Dan zou het ene jaar de Italiaanse GP op het circuit van Imola
worden verreden en het jaar erop op in Monza, of andersom.  Monza
lijkt er met een grote investering echter voor te kiezen om een
langdurig contract af te dwingen. De organisatie van de Grand Prix
hoopt namelijk op een 10-jarig contract. De president van de
Italiaanse autosportbond, Angelo Sticchi Damiani, stond in Monza de
pers te woord. “Net als de organisatie van de Hongaarse GP, hopen
wij ook een langdurig contract van bijvoorbeeld 10 jaar af te
kunnen sluiten. Dan heb je namelijk veel langer de tijd om de grote
investeringen terug te verdienen”, laat de Italiaan weten aan onder
andere RacingNews365 .  Die grote investeringen heeft de
organisatie samen met de Italiaanse overheid gedaan en zijn
duidelijk terug te zien wanneer we een rondje maken over het
befaamde circuit vlak bij Milaan. In januari is het gehele asfalt
weggehaald en is ook de fundering onder het asfalt vervangen, om zo
helemaal up to date te zijn. Op dit moment (lees, maandag 20 mei
2024), liggen er op de meeste plaatsen van het circuit al twee
lagen asfalt. De derde en laatste laag zal snel volgen, want eind
juni hoopt Monza het circuit in orde te hebben, zodat de
voorbereiding voor de Grand Prix van eind augustus niet in de knoop
komen. Het artikel gaat verder onder de fotoserie van het bezoek
aan het Autodromo di Monza. In de eerste chicane zien we onder meer
dat de asfalt strook bij het uitkomen van de bocht verbreed is. Dit
heeft men gedaan om ervoor te zorgen dat de coureurs een extra
inhaalmogelijk kunnen creëren. Dit zal ongetwijfeld niet eenvoudig
worden, maar de kans op een inhaalpoging, lijkt wel toe te nemen.
De grootste veranderingen zijn echter vooral gemaakt met het oog om
de race op de kalender te kunnen houden. Circuits buiten Europa
hebben vooral de infrastructuur naar een hoger niveau gebracht en
dus moest ook Monza een stap maken op dat gebied. De Italianen
hebben ervoor gekozen om verschillende tribunes te verbeteren en
naar een hogere standaard te brengen. Dat komt de fans ten goede,
maar vooral een nieuwe tunnel aan het begin van het rechte stuk zal
de fans blij maken.  Tot vorig jaar moesten zowel de mensen die
werken op de paddock als de paddock club gasten door één tunnel
richting het circuit gaan. Dit zorgde vaak voor enorme
opstoppingen, die door de extra gemaakte tunnel waarschijnlijk
verleden tijd zullen zijn. Een slimme zet, omdat de F1-organisatie
zich de afgelopen jaren grotendeels is gaan richten op de fan die
in de paddock club bivakkeert. Aan die klant valt namelijk het
meeste geld te verdienen.  “Het is duidelijk dat we niet dezelfde
prijzen zullen vragen aan paddock club gasten, zoals tijdens
Amerikaanse GP’s wordt gevraagd. Dat is een ander land, een andere
economische cultuur en dus zullen we ons nooit richten op die
prijzen. Wel is het zo dat we alles in orde willen hebben voor de
paddock club gast en daar helpt deze verbouwing zeker aan mee”,
aldus Sticchi over de grote verbouwingen op het circuit van Monza.
Ondanks de miljoenen investering van Monza, is het nog maar de
vraag of het genoeg gaat zijn om de GP op de kalender te houden. De
zeer ingetogen persconferentie tijdens ons bezoek aan het circuit
was duidelijk een teken dat de organisatie en de Italiaanse
autosportbond daadwerkelijk nog geen idee hebben waar ze aan toe
zijn. Geen onbekende situatie voor een flinke groep van Europese
circuits die op dit moment nog niet weten hoe hun toekomst er vanaf
2026 uit zal zien.  In onderstaande tabel staan de Europese
circuits die moeten vrezen voor hun plek op de kalender. *Barcelona
heeft nog een contract tot en met 2026, maar het is nog maar de
vraag of de GP daadwerkelijk door zal gaan in 2026. Ook Madrid
staat vanaf 2026 namelijk op de kalender en dus is er nog een
kleine onzekerheid of Spanje twee GP's zal krijgen. Europese Grands
Prix zonder nieuw contract

Top Headlines

Oudere Top Headlines