Marko weet het zeker: "Dan had Verstappen nooit gewonnen in Imola"

Max Verstappen leek onbedreigd op weg te zijn naar de zege in
Imola, maar ineens vond McLaren-coureur Lando Norris in de slotfase
veel snelheid. De Brit kwam met rasse schreden dichter bij
Verstappen en op de finish was het verschil tussen de twee slechts
zeven tienden. Verstappen kreeg de harde banden tijdens zijn
laatste stint totaal niet aan de praat, maar wist uiteindelijk toch
nog de overwinning uit het vuur te slepen. Red Bull-adviseur Helmut
Marko blikt in zijn column voor Speedweek terug op de race in
Imola. "Max was erg goed en snel bij de start van de GP in Imola op
medium banden, omdat de band zich in het optimale werkvenster
bevond. Met harde banden ging het niet zo goed en Lando Norris in
de McLaren kwam tegen het einde van de race gevaarlijk dichtbij. De
temperatuur van de band op de auto van Max daalde al na twee of
drie ronden, waardoor het rubber zich niet meer in het optimale
werkvenster bevond", aldus de Oostenrijker. "De reden hiervoor was
dat we er vrijdag helemaal naast zaten met de set-up en de harde
banden niet hadden uitgeprobeerd op de eerste dag", vervolgt Marko.
"Het was een hele prestatie van Max om de auto op de baan te houden
en Norris achter zich te houden aan het einde van de Grand Prix.
Gelukkig voor ons maakte Norris ook een paar fouten, waardoor de
Engelsman niet binnen de DRS kon komen om Verstappen aan te
vallen." Max-factor "Natuurlijk stellen we onszelf de vraag: Wat is
er vrijdag precies gebeurd? Hoe kon het dat we niet op schema lagen
met de set-up op de eerste dag? Zoals altijd in de Formule 1 is het
antwoord complex. We hadden nieuwe onderdelen bij ons in Italië en
als die niet goed op elkaar aansluiten, val je al snel buiten het
beste werkvenster van de band. Dat was duidelijk, want Verstappen
is het hele seizoen nog niet zo vaak van de baan geweest als in
deze twee trainingen op vrijdag", stipt de Red Bull-adviseur een
belangrijk punt aan. Marko vervolgt: "Positief is dat de technici
erin geslaagd zijn om de set-up voor de kwalificatie goed te
krijgen, zodat Max poleposition kon pakken. Misschien hebben ze in
dit opzicht te veel aan de kwalificatiesnelheid gewerkt en minder
aan de racesnelheid. Maar dat was absoluut nodig, want als
Verstappen op Imola niet vanaf pole had kunnen starten, had hij de
race nooit gewonnen." Daarbij ziet Marko ook dat de concurrentie
steeds dichter bij komt. "Als we niet in de best mogelijke positie
zitten, hebben we godzijdank nog steeds de Max-factor, die ons ook
de overwinning in Imola bracht." Maar er waren ook andere zorgen
voor Verstappen in Imola. "Max overtrad de tracklimits een paar
keer en er was een laatste waarschuwing, daarna zou er een straf
van vijf seconden volgen. Dat was heel kritiek. Want de laatste
tien of vijftien ronden waren de moeilijkste voor hem in de Grand
Prix en hij kon zich geen fouten meer veroorloven." "Als hij een
straf van vijf seconden had gekregen, had hij de overwinning
verloren. Want in Italië was het niet mogelijk om een voorsprong
van meer dan vijf seconden te pakken. Natuurlijk houden de
racestewards en zijn tegenstanders Max nauwlettend in de gaten. En
het was Verstappens volgende meesterwerk om geen fout maken onder
zo'n enorme druk met een moeilijk te besturen auto en Lando op
afstand houden", sluit Marko af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines