Red Bull-ontwikkelingscoureur blikt vooruit op GP Monaco: "Hebben geen garanties dat dat getackeld is"

Het was een moeizaam weekend voor Red Bull Racing in Imola, maar
uiteindelijk pakte Max Verstappen 'gewoon' de overwinning in
Italië. Nu volgt al snel de Grand Prix van Monaco, een race waarbij
de kwalificatie zeer belangrijk is. Als je niet van voren start op
het smalle stratencircuit, dan kun je een aardige klassering wel
vergeten. Red Bull-adviseur Helmut Marko denkt echter dat het
weleens een lastig verhaal kan worden voor Red Bull. "Dit wordt
voor ons op voorhand de moeilijkste race tot nu toe, ook vanwege de
hobbels en kerbstones", zegt Marko. Iemand die van dichtbij weet
hoe het eraan toe gaat bij de Oostenrijkse renstal is sim- en
ontwikkelingscoureur Rudy van Buren. Hij blikt in een interview met
RacingNews365 vooruit op de aanstaande race.  Hoe interpreteert hij
bijvoorbeeld de woorden van Marko? "Ik denk dat dat een
voortborduursel is op wat je vorig jaar zag, dat de stratencircuits
misschien wel de moeilijkste waren. En voorlopig hebben we nog geen
garantie dat dat getackeld is. We hebben natuurlijk wel Miami
gehad, maar dat is geen echt stratencircuit. En afgelopen weekend
(Imola, red.) was het dan wel hobbelig en waren er kerbstones, maar
er waren ook hele snelle secties. Dit is het eerste echte Mickey
Mouse-stratencircuit van het jaar dat voor de deur staat. Ik denk
dat iedereen op zijn hoede is." 'Minder groot' "Vrijdagavond hebben
we een eerste idee, als de eerste twee vrije trainingen zijn
verreden. Iedereen bereidt zich voor op Monaco en heeft een
filosofie over Monaco. En iedereen heeft verbeteringen ten opzichte
van vorig jaar. Hoe dat dan tot uiting komt, dat weten we over een
paar dagen", vervolgt Van Buren zijn verhaal. Daarbij zit hij
komend weekend in de sim voor Red Bull. Het is niet zo dat Van
Buren op dat moment pas de data vergaart. "Ik was er vorige week
nog en toen hebben we uiteraard al wat gereden. De Formule 1 loopt
achter de schermen voor op wat we in het echt zien. Dus Monaco is
allang langsgekomen in de sim. Daar hebben we dus al gereden en
daar beginnen we komende donderdag als ik er ben weer mee. Zo werkt
het nu eenmaal." Hoeveel rondjes zijn er dan al verreden voordat
een raceweekend start? "Dat verschilt heel erg. Er is voldoende
tijd besteed", is het bondige antwoord van Van Buren. Red Bull's
RB19 kwam vorig jaar niet heel erg goed tot zijn recht op
stratencircuits. In hoeverre is de aanpak dan anders voor dit soort
weekenden in vergelijking met vorig jaar? "Problemen op Monaco?
Vorig jaar hadden we pole en een overwinning, dus hoe groot zijn de
problemen dan? In Singapore was het een heel moeilijk weekend.
Zoals bij elk team worden er lessen geleerd van dat soort
weekenden. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en er zijn
oorzaken die het hebben veroorzaakt. Tuurlijk worden daar
oplossingen voor gevonden."  "Als je de verhouding ziet dat Monaco
vorig jaar een veel minder moeilijk weekend was dan Singapore, dan
denk ik dat de problemen daar normaal gesproken dan ook minder
groot zullen zijn. Maar er zijn ideeën waarom dat het vorig jaar
moeilijker was op verschillende circuits. En die worden
geïmplementeerd. En we gaan dit weekend zien of het gewerkt heeft",
aldus Van Buren. In de simulator Dan naar de rol van Van Buren in
de simulator. Wat is zijn rol dan precies? "In mijn positie bepaal
ik niet wat de set-up wijzigingen zijn. Ik rijd en geef aan hoe de
auto voelt. Wat is goed, wat is niet goed? Wat heb je nodig om
harder te gaan? Hoe gaat de auto over kerbstones, hoe is de tractie
en hoe is de rotatie in de lagesnelheidsbochten? Dan ga je
natuurlijk heel erg op details in. Daar geef ik antwoord op." "En
er zijn natuurlijk hele goede engineers aan alle kanten die
verschillende set-up opties bedenken wat kan werken op een circuit.
We hebben deze auto, die kunnen we op deze manier opzetten qua
set-up. Hoe werkt dit en kunnen we dit werkend krijgen? En
uiteindelijk zijn er meerdere set-ups waar je alles op aan kan
passen om tot een geheel te komen", legt de simcoureur verder uit.
Dan komt hij met een voorbeeld. "Ik kan naar Imola kijken. Daar
zijn ze natuurlijk aan het weekend begonnen met een filosofie
waarvan ze dachten: dit moet hem zijn. Dat bleek dus totaal niet zo
te zijn. Toen is er tot diep in de nacht in de sim gereden en is er
iets compleet anders gevonden. En zaterdag ging het al ineens een
klap beter. En dat bedoel ik met het feit dat er heel veel set-ups
zijn, die je kan uitwerken", aldus Van Buren. "En daar komt dan
mijn rol. Ik rijd rond en ik geef feedback op wat ik voel van wat
er beter moet. Dan worden dingen aangepast, dan ga ik weer rijden
en dat is natuurlijk een spel dat de hele dag doorgaat in zo'n sim.
Om dan uiteindelijk tot de set-up te komen waarvan je zegt: dit is
werkbaar, dit is de basis. Daar zitten zoveel stappen tussen en
vaak zijn de auto's zo bewerkelijk qua set-up. Tegenwoordig zitten
er zoveel details op de auto's die afgesteld kunnen worden, die ook
invloed op elkaar hebben. Het is gewoon een heel stappenplan om tot
een eindproduct te komen", sluit Van Buren af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines