NB: 'Vraag mij af of Kvyat die drive-through penalty had gekregen in een Red Bull'


Na iedere verreden Grand Prix blikt  F1Maximaal  in de rubriek  De Nabeschouwing  met één redacteur terug op alle zin en onzin over het afgelopen raceweekend. In deel 3 is het de beurt aan redacteur Christian Moerman, die veel merkwaardige dingen zag gebeuren dit raceweekend. Lees hier zijn blik op Chinese Grand Prix en praat mee!
Stelling: Hamilton is de gedoodverfde wereldkampioen van 2019
‘Ja, dat denk ik wel. Op basis van de afgelopen drie races, waarin Mercedes won, moet je constateren dat dat team gewoon het beste is. Natuurlijk had Leclerc moeten winnen in Bahrein, maar zeker dit weekend zag je dat Mercedes het gewoon beter voor elkaar heeft. Ik vind Lewis daarnaast een betere coureur dan Valtteri Bottas, dus dan is het rekensommetje snel gemaakt. Na Abu Dhabi staat Lewis nog steeds bovenaan de ranglijst.’
‘Vooral dit weekend zou je zeggen dat Ferrari het had moeten zien en dat bleef uit. Op het Chinese lange rechte stuk had Ferrari dit weekend moeten domineren. De Italianen hadden willen laten zien dat ze het betere team zijn en de rest kunnen uitschakelen met hun sterke motor, maar dat gebeurde niet. We kunnen dus constateren dat Mercedes er flink beter voor staat.’
Wat viel jou verder op tijdens de Chinese Grand Prix?
‘Over het algemeen viel het me op dat het dringen is op het middenveld, ook vandaag weer. Er wordt veel gevochten en dat waren vandaag wel een beetje de krenten in de pap. De onvoorspelbaarheid bij die teams is ook om van te genieten. Zo maakte McLaren in Australië en Bahrein een onuitwisbare indruk, maar stonden ze vandaag ver buiten de punten. Daar snap ik weinig van, maar die dynamiek maakt een race wel interessant om naar te kijken.’
Wat vind jij van de straf die werd uitgedeeld aan Kvyat na de touché met de twee McLaren-coureurs?
‘Ik vond het een beetje dubieus allemaal. Ik was best verbaasd in eerste instantie. Ten eerste zie je dat Sainz zich verremt, hij tikt Kvyat aan en Kvyat tikt vervolgens Norris aan. Daardoor liep Norris dus schade op. Ik vind het raar dat de FIA eerst aankondigt soepeler te gaan kijken naar dit soort incidenten in de eerste ronde, om vervolgens Kvyat een drive-through penalty te geven. Ik vraag me af of de stewards dezelfde beslissing hadden genomen als Kvyat bijvoorbeeld in een Red Bull voor een plek in de top-vijf had gestreden.'
De afgelopen weken was er veel kritiek op Gasly, wat voor indruk maakt hij op jou vandaag?
‘Vandaag maakte Gasly een betere indruk dan de voorgaande races, ondanks het feit dat hij zeker niet de pace had die Verstappen liet zien. We moeten niet vergeten dat Formule 1-auto’s onderling toch best anders zijn. Niet iedereen heeft het talent van Max om zich moeiteloos aan te passen aan zijn omgeving. Pierre moest zich bij de overgang naar de Formule 1 ook even aanpassen. Zulk soort dingen hebben tijd nodig. Het is voor hem te hopen dat Helmut Marko geduld heeft.’
‘Maar vergeet niet dat we nog maar drie races onderweg zijn. Ik denk dat het in het moment zelf, waarin we nu zitten, we makkelijker Gasly kunnen afschrijven, terwijl we voordat het seizoen begon we misschien wel hadden gezegd: ‘We geven hem vier races om te wennen’. We moeten dus niet te overhaast dingen gaan roepen. Zelf vond ik Gasly erg goed rijden bij Toro Rosso, wat mij betreft is het dus een kwestie van tijd. Wel moet ik toegeven dat ik denk dat hij het niveau van Max niet gaat halen.’
Leclerc werd duidelijk geslachtofferd om Vettel een Mercedes te laten aanvallen, echter viel dat plan volledig in duigen. Hoe kijk jij tegen zo’n teambeslissing aan?
‘Eigenlijk was dit gewoon zielig voor Leclerc. Als je weet dat je in de race net zo snel bent als Mercedes, dan was er nog wel wat voor die call te zeggen. Maar Ferrari weet dondersgoed dat ze onderdoen voor Mercedes in de race. Het leek dan ook meer op een wanhoopspoging om wat te forceren. Het is dan ook niet eerlijk om Leclerc op te offeren als forceermiddel. Daarmee wek je alleen maar frustratie bij hem op en uiteindelijk eindig je vandaag op P3 en P5, terwijl P4 voor Leclerc mogelijk zou zijn geweest bij een normale strategie.’
Is het gat van Red Bull met Ferrari en Mercedes nog wel te dichten dit jaar?
‘Het verschil is nu veel te groot, dat staat als een paal boven water. Wel heeft Red Bull de reputatie om gedurende het seizoen flink aan te sterken. Echter word je daar nooit wereldkampioen mee. Als je elk seizoen pas halverwege competitief bent, loop je constant achter de feiten aan en heb je een dusdanige achterstand opgelopen dat de titel uit zicht is. Voor Red Bull-fans moet het een grote teleurstelling zijn geweest om te constateren dat dit scenario zich nu al voor de zoveelste keer heeft afgespeeld. Conclusie: Max zal het dit jaar wederom moeten doen met enkele overwinningen en het is bidden voor een winterstop waarin de verschillen met de top wel een keer overbrugd worden.’
Tot slot: Vandaag werd de 1000ste F1-race verreden, wat moet er volgens jou gebeuren met de Formule 1 om ook de 2000 Grands Prix te halen?
‘Het is een cliché, maar voor mij is de voorspelbaarheid van de sport de meest bepalende factor. Op dit moment is die te hoog. Ik denk dat we naar een situatie toe moeten waarbij de teams meer genivelleerd worden en het meer zal aankomen op puur rijderstalent. Dan krijg je taferelen zoals je die nu in het middenveld ziet: Een McLaren die de ene race als zesde eindigt en de andere als veertiende. Onvoorspelbaarheid maakt de Formule 1 verslavend en het frustreert dat we nu al weten dat het waarschijnlijk Mercedes is die er met de wereldtitel vandoor gaat. Alweer.’
‘Ik denk dus dat het nieuwe regelpakket van 2021 een stap in de goede richting is, mocht er een budgetplafond komen en een plan voor gestandaardiseerde onderdelen. Zo breng je de teams dichterbij elkaar en dat zou het nog leuker zijn om te kijken. Als de sport nog spannender wordt, weet ik zeker dat de Formule 1 ook na 2000 Grands Prix nog razend populair is.’ (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
Maurits Kappetijn maurits@f1maximaal.nl

Top Headlines

Oudere Top Headlines