Verstappen geeft toptalent Antonelli uitgebreid advies: "Durf fouten te maken"

Wanneer zien we Andrea Kimi Antonelli in de Formule 1? Dat is de
afgelopen tijd de grote vraag. Het gerucht gaat dat de Italiaan op
korte termijn Logan Sargeant vervangt bij Williams en in 2025
misschien al bij Mercedes te bewonderen is. Antonelli zou zo op
18-jarige leeftijd al zijn debuut gaan maken, iets waar Max
Verstappen ook over kan meepraten. De Nederlander begon op zijn 17e
aan het Formule 1-avontuur en adviseert Antonelli. "Hopelijk is het
niet intimiderend, maar je bent wel een rookie die heel veel moet
leren", vertelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365.
"Persoonlijk was het voor mij het pittigst om een volledige
raceafstand te rijden. In de Formule 3 reed je races van 35
minuten, dus er komt veel meer bij kijken. Het is belangrijk om
goed op je banden te letten, want ze zijn zo gevoelig en specifiek
ten opzichte van andere categorieën. Uiteraard rijd je nu in de
Formule 2 en Formule 3 al op Pirelli-banden, maar dat gold op dat
moment niet voor mij." Fouten maken Volgens Verstappen moet
Antonelli niet te veel druk voelen. "Je moet de goede en slechte
momenten meemaken en kijken hoe je daar weer uit komt. Er zitten
moeilijke weekenden tussen, waarin niets werkt voor je. Er is
zoveel te leren, maar aan de andere kant moet je er niet te veel
aan denken. Laat het gaan. Als je getalenteerd bent, en Kimi is dat
zeker, hoef je je niet te veel zorgen te maken. We maken fouten en
je moet ook fouten durven te maken. In een ideale wereld maak je
die fouten alleen als je niet voor het kampioenschap vecht." De
Nederlander stelt dat hij ruimte kreeg om fouten te maken, omdat
hij bij Toro Rosso aan zijn Formule 1-avontuur begon. "Ik had het
geluk dat ik bij Toro Rosso startte en er niet veel mensen naar je
keken. Je kan dan hier en daar stomme fouten maken. Het is ook
belangrijk om die fouten te maken, want je kan alleen stappen
zetten als je ze (de fouten, red.) echt maakt. Je vertelt jezelf
dat je bepaalde dingen niet kan doen, maar je groeit ook buiten de
auto als mens. Je weet wat je in je privéleven wil en hoe de set-up
van de auto eruitziet." Verstappen vindt het tot slot een voordeel
als je onderdeel uitmaakt van een bepaald ontwikkelingsprogramma.
Antonelli heeft dat bij Mercedes. "Natuurlijk evolueren de auto's,
maar als je bij een specifiek team rijdt, weet je wat werkt en
niet. Je weet ook hoe je de auto moet finetunen als je met dezelfde
engineers en mensen werkt. Des te meer tijd je met ze besteedt, des
te voordeliger zal het uitpakken. Maar ik zeg het opnieuw: denk er
niet te veel over na en laat het op je afkomen. Als je zo jong
bent, moet je proberen zo snel mogelijk te zijn en mag je fouten
maken. Nu kan je het uitleggen, maar op dat moment weet je dat
niet. Normaal gesproken heb je ook goede mensen in het team die je
coachen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines