Speciale achtervleugel moet Verstappen aan zege helpen in Monaco

Red Bull heeft, net als alle andere teams, voor een afstelling met
maximale downforce gekozen op het krappe stratencircuit in Monaco.
De RB20 is uitgerust met een nieuwe achtervleugel, waarbij vooral
een flap met een brede invalshoek en boog opvalt. Zo wordt een hoog
niveau van downforce op de achteras gegarandeerd. Tractie is
namelijk één van de belangrijkste elementen op dit circuit. De
voorkeur gaat normaal gesproken uit naar het precies insturen van
de bochten en de acceleratie uit bochten, terwijl pure snelheid
niet zoveel uitmaakt. De nieuwe achtervleugel van Red Bull heeft
ook scherpe randen aan de zijdelingse uiteinden, met de functie om
het oppervlak van de flap maximaal uit te breiden. Maximale
belasting wordt zo gegarandeerd, ook al zorgt het wel voor een
duidelijke toename van de luchtweerstand. De luchtweerstand is in
Monaco echter irrelevant, al zijn de aerodynamische configuraties
de afgelopen jaren duidelijk minder extreem. Het hoofdprofiel wordt
vaak niet meer gekenmerkt door een versterkte 'lepel', zoals
vroeger wel het geval was. Desondanks is het wel zo dat de vloer in
Monaco veel minder downforce produceert dan op andere circuits.
Bekijk de speciale achtervleugel op de tekening hieronder!

Top Headlines

Oudere Top Headlines