Data tonen aan: Verstappen moet cruciale factor verbeteren in Monaco

De elfde en vierde plaats in de eerste en tweede vrije training
voor de Grand Prix van Monaco. Max Verstappen had graag beter
willen beginnen in zijn eigen achtertuin. De 26-jarige Red
Bull-coureur was niet blij met de RB20 en moest in de tweede
oefensessie maar liefst een halve seconde toegeven op de
razendsnelle Charles Leclerc. Hoe gek het misschien ook klinkt door
de ontevreden reactie van Verstappen na afloop, er is nog niets
verloren áls Red Bull de snelheid voor de kwalificatie verbetert.
Daar verloor Verstappen namelijk ongelofelijk veel tijd ten
opzichte van zijn naaste concurrenten. Leclerc was in de
afwisselende tweede sector alleen al drie tienden sneller dan
Verstappen, die op zijn beurt alle zeilen moest bijzetten om de
auto uit de muur te houden. Zijn achilleshiel? Het gestuiter, met
de vierde plaats als gevolg. Ook Fernando Alonso en Lewis Hamilton
waren sneller. Helmut Marko had dat ook gezien. "We verliezen
helemaal niet zoveel tijd en presteerden niet zoals de anderen op
motorgebied. De auto stuitert te veel, dat klopt, maar we hebben
vooruitgang geboekt tussen de eerste en tweede vrije training.
Alonso, Hamilton en Charles Leclerc hebben ook allemaal de motor
opengeschroefd. We stonden in de tweede vrije training dichter bij
Leclerc, al is hij nog steeds de favoriet." Bekijk hieronder de
kwalificatieruns van Verstappen en Leclerc. De tekst gaat daarna
verder. Kwalificatieruns VT2 Monaco: Verstappen versus Leclerc
Longrun Waarom Red Bull toch optimistisch mag zijn? De sterke
longrun. Oké, de kwalificatie is allesbepalend in Monaco en
Verstappen heeft er niets aan als hij vanaf P6 zou moeten starten,
maar de longrun was erg sterk. Verstappen begon op softs, switchte
in de slotfase naar hards en liet zeer goede rondetijden noteren.
Volgens Marko stuiterde de auto in de longrun ook minder. Zijn
voornaamste concurrenten, normaal gesproken Leclerc en Lando
Norris, konden op mediums zijn tijden niet benaderen en ook de
laatste rondjes op hards waren erg sterk van Verstappen. Natuurlijk
is het altijd onzeker met hoeveel brandstof de verschillende
coureurs rijden, maar niemand kan er omheen dat Verstappen op deze
manier de strijd met de Ferrari's en McLarens aan kan gaan in de
race. Vooral op softs was Verstappen gemiddeld een seconde sneller
dan Norris, terwijl hij in de spaarzame rondjes op hards ook de
tijden van de Brit én Leclerc kon benaderen. Bandenslijtage is
doorgaans geen probleem in Monaco, bleek nu ook weer. De mogelijke
verrassing in Monaco? Mercedes en dan vooral Lewis Hamilton. De
Brit zat er met de eerste en tweede plaats lekker bij in de
kwalificatieruns en deed ook in de longruns niet veel onder voor
Leclerc en Norris. Doorgaans valt Mercedes terug op zaterdag, maar
er zit mogelijk een heel mooi resultaat in wanneer ze deze lijn nu
wel kunnen doortrekken. Hamilton stond al te popelen en Leclerc
ziet de zevenvoudig wereldkampioen zelfs als grootste bedreiging.
Red Bull zal zich dus vooral op de snelheid in de kwalificatie
moeten focussen. De RB20 reageerde onvoorspelbaar met weinig
brandstof en had dezelfde problemen als vorig jaar. De bolide houdt
niet zo van hobbels en kerbstones, maar Red Bull lijkt wel het
beste compromis gevonden te hebben voor de race. Nu nog de setup
finetunen voor de kwalificatie, want in dat geval zou Verstappen
zomaar twee unieke records van Ayrton Senna en Alain Prost kunnen
verbreken. Of slaat Leclerc op eigen grond toch keihard toe? Bekijk
hieronder de longruns van Verstappen, Leclerc en Norris in de
tweede vrije training. Let op: Verstappen wisselde in de laatste
rondjes naar de harde band, Leclerc en Norris reden op mediums.
Longrun VT2 Monaco: Verstappen versus Leclerc & Norris

Top Headlines

Oudere Top Headlines