Hoe Red Bull Verstappen een winnende auto wil geven in Monaco

De eerste twee vrije trainingen in Monaco zijn achter de rug en één
ding is duidelijk. Ferrari is, zeker nu er weinig grip ligt, de
meest competitieve wagen op het krappe circuit in het prinsdom. Met
name de balans van de auto was indrukwekkend in de eerste en tweede
vrije training, vooral bij Charles Leclerc. Aan de andere kant
leken Max Verstappen en Perez in beide sessies voortdurend te
worstelen en naar grip te zoeken, wat de engineers van het team uit
Milton Keynes tot nu toe niet hebben gevonden. De RB20 werd vooral
in de eerste vrije training een flink aangepast qua setup om zo
tegen Ferrari te kunnen strijden. Op de auto van Verstappen werd
zelfs de hoogte van de voorwielophanging aangepast, zodat hij
preciezer de bochten in kon sturen. Het team bereikte dat door
minder stijve stangen te gebruiken en zo meer druk op de voorbanden
te leggen. Hierdoor leek het glijden te verminderen, waar
Verstappen tijdens de eerste training over klaagde. Interessant is
het feit dat Perez hetzelfde probleem had, alleen zat bij hem het
pijnpunt in de achterkant van de auto. De setup van de Mexicaan
werd ook aangepast met als doel een acceptabele balans te vinden,
maar zonder succes. In de tweede vrije training kwam het stuiteren
van de auto terug, wat ook de teleurstelling van Verstappen op de
radio veroorzaakte. De RB20 lijkt buitengewoon gevoelig voor de
hobbels van het asfaltoppervlak van Monaco en vertoonde duidelijk
instabiliteit. Het is echter interessant om te benadrukken dat deze
auto tijdens de vorige GP's altijd complex reageerde op circuits
die gekenmerkt worden door een laag gripniveau. In bijna alle
gevallen liet het team vervolgens zien aanzienlijke verbeteringen
te vinden, zowel dankzij goede aanpassingen aan de setup als door
de steeds hoger wordende gripniveaus. Voor de kwalificatie zal het
team in de derde vrije training een soort compromis testen dat
noodzakelijk is om de setup te veranderen en zo alsnog mee te
dingen om de overwinning.

Top Headlines

Oudere Top Headlines