Red Bull komt binnenkort met updates voor Verstappen: "Maar wordt een heel zwaar gevecht"

Waar Max Verstappen aan het begin van het seizoen als vanouds
domineerde, ziet hij nu regelmatig McLarens en Ferrari's in zijn
spiegels opduiken. Lando Norris versloeg de Nederlander
bijvoorbeeld in Miami en kwam ook ontzettend dichtbij in Imola,
terwijl Verstappen tijdens de kwalificatie in Monaco niet verder
kwam dan P6. Paul Monaghan, Chief Engineer van Red Bull, heeft dat
ook gezien. "Het veld komt over het algemeen dichter bij elkaar",
vertelt Monaghan, die onlangs zijn contract bij Red Bull verlengde,
tegenover onder meer RacingNews365. "De anderen zitten ons op de
hielen en het wordt op alle manieren een heel zwaar gevecht. Elk
circuit brengt uitdagingen met zich mee voor ons. We moeten gewoon
komen opdagen en de uitdagingen beter aanpakken dan alle anderen.
We halen er op een andere manier rondetijden uit, dat is onze
keuze." Monaghan legt het uit met een voorbeeld. "Als je naar het
weekend in Imola kijkt, zie je dat McLaren een andere vleugelstand
hanteerde dan Ferrari. En Ferrari hanteerde op haar beurt weer een
andere vleugelstand dan Mercedes. Er zijn in dat geval drie
manieren om een rondetijd eruit te halen. Wanneer je een grotere
vleugel gebruikt, verwacht je langzamer te zijn op het rechte stuk
en je voordeel te behalen in de bochten." Updates En hoe zit het
met toekomstige Red Bull-updates? Christian Horner temperde in
Monaco de verwachtingen door het volgende te stellen. "Uiteraard
hebben we hier en daar wat onderdelen meegebracht en die werkten
precies volgens verwachting. Maar als je de top van de curve begint
te bereiken, kunnen verbeteringen als een boemerang terugslaan en
minder opleveren. Dat gaat dan over de hoeveelheid ontwikkeling en
of het een plek op de auto verdient. We moeten met de budget cap
ook heel voorzichtig zijn wanneer we upgrades brengen." Monaghan
kondigt juist aan dat Red Bull weldegelijk updates gaat brengen.
"De visuele zichtbaarheid van een update is niet per se een
indicator voor de aerodynamische performance. Onze auto is
competitief en we voelen niet de noodzaak om experimenten met grote
veranderingen te houden. Ik denk dat de auto in orde is en we niet
hoeven te twijfelen aan het ontwikkelingsproces. Er komen updates
aan. De omvang van de productie bepaalt wanneer we ze kunnen
brengen. We zijn niet langzaam en brengen de updates als ze klaar
zijn. Maak je geen zorgen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines