Waarom Verstappen het onmogelijke moet doen om te winnen in Monaco

De belangrijkste zaterdag van de Formule 1-jaar viel niet de kant
van Max Verstappen op. Hij zat al meerdere malen op de limiet om
het uiterste uit de RB20 te halen en uiteindelijk pushte hij té
hard. Bij het ingaan van zijn allerlaatste rondje in Q3 raakte hij
de muur bij bocht 1 en zo kon hij een verbetering uit zijn hoofd
zetten. Na de eerste inleidende beschietingen stond Verstappen nog
op een derde plek, maar onder meer Lando Norris en Carlos Sainz
gingen nog sneller in hun laatste rondje. Daardoor moet Verstappen
het met een zesde startplek doen, want ook George Russell wist zijn
Mercedes nog voor Verstappen te krijgen. En dan komen we bij het
bekende verhaal van Monaco: inhalen is praktisch onmogelijk en dus
lijkt Verstappen de overwinning ook al uit zijn hoofd te kunnen
zetten. Zeker nu de huidige Formule 1-bolides zo groot en zwaar
zijn, is de opgave alleen nog maar moeilijker geworden om een
inhaalrace in Monaco te voltooien. Je kunt nog zoveel sneller dan
je voorganger zijn, als je je auto maar groot genoeg maakt, dan kom
je er simpelweg niet voorbij. De longruns van Red Bull zagen er
goed uit, maar daar lijkt Verstappen dus geen voordeel uit te
kunnen behalen. Red Bull-adviseur Helmut Marko verwoordde het na
afloop van de kwalificatie op een mooie manier. "Om te praten over
de winstkansen in Monte Carlo als je op P6 start, dan moeten er
buitengewone omstandigheden voordoen. Dus als we in de buurt van
het podium komen, zou dat heel, heel goed zijn." Daarbij helpt het
weer ook niet mee, want de zondag in Monaco verloopt droog en
zonnig. Banden Verstappen zou nog wel het verschil kunnen maken met
de banden, zeker als hij een goede racepace heeft. Als hij dan
bijvoorbeeld achter Russell rijdt en de Brit gaat naar binnen, dan
kan hij het verschil qua pace maken en zo voor de Mercedes van
Russell terechtkomen. Maar of dat ook zo zal zijn bij de twee
Ferrari's en McLarens die daarvoor staan, dat is maar zeer de
vraag. Charles Leclerc was in de kwalificatie namelijk drie tienden
sneller en was voornamelijk bij de hairpin en bij het uitkomen van
de tunnel veel sneller dan Verstappen. Het is natuurlijk de vraag
hoe ver Verstappen had kunnen komen als hij wel zijn laatste rondje
had kunnen afmaken, maar het is ook duidelijk dat de regerend
wereldkampioen al het hele weekend heel veel moeite heeft met de
hobbels en kerbstones in Monaco. Qua nieuwe banden is het verschil
tussen de toppers niet zo groot, al heeft McLaren geen nieuwe
banden meer over. Het team uit Woking heeft de meeste banden even
'gescrubd', om zo het eerste laagje van de band eraf te rijden. Die
banden zijn dus ook nog relatief nieuw, zowel bij de mediums als de
harde banden. Sowieso heeft ieder team slechts één setje harde en
medium banden over voor de race. Het aantal zachte banden is
daarentegen nog rijkelijk aanwezig. Er is daarbij geen enkele
twijfel dat het een eenstopper gaat worden in het prinsdom, de
vraag is alleen welke banden er worden gebruikt. Tekst loopt verder
onder de foto. En dus zal Verstappen echt het onmogelijke moeten
doen om überhaupt te kunnen denken aan de overwinning in Monaco. Er
zal het een en ander mis moeten gaan in de eerste bocht en dan nog
zal Verstappen het geluk aan zijn zijde moeten hebben. Hij staat
zelf namelijk midden in het gedrang en dan is de kans aanwezig dat
het daar mis kan gaan. Al zal Verstappen zich wel vast kunnen
houden aan de hoofdrace in de Formule 2 van zondagochtend. Startend
vanaf de vijftiende plek had Zak O'Sullivan het geluk aan zijn
zijde door lang door te rijden. En pardoes was daar aan het einde
van de race een virtual safety car, terwijl O'Sullivan zijn
verplichte pitstop nog moest maken. Hij had een grote voorsprong,
ging naar binnen en behield de leiding. Van zo'n scenario zal
Verstappen het echt moeten hebben. En anders moet hij echt het
onmogelijke doen om vanaf P6 de overwinning te pakken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines