In slaap gesuste Verstappen machteloos in Monaco, Leclerc vervult zijn droom

De Formule 1 Grand Prix van Monaco begint met een ongekende
megaklapper van Sergio Perez de heuvel op voorbij de eerste bocht.
Hij komt in de Haas F1-mangel terecht en stuitert na een tikje van
Kevin Magnussen van rechts naar links over de baan. De code rood
wordt direct uitgehangen, waarna het goede nieuws is dat de
Mexicaan ongedeerd uitstapt. Eén bocht verder moet ook Carlos Sainz
zijn Ferrari stilzetten door een touche met Oscar Piastri. Zo zijn
we meteen vier auto's kwijt na één rondje, want hoewel Sainz zijn
weg in ieder geval terug naar de pits kan vervolgen en zijn oude
positie kan innemen, is het Esteban Ocon die zichzelf voor het
ingaan van de tunnel lanceert over het rechtervoorwiel van
teamgenoot Pierre Gasly met terminale schade tot gevolg.  Het goede
nieuws voor Max Verstappen is dat hij clean door die eerste ronde
komt en wederom als zesde mag starten drie kwartier later. De
neutralisatie maakt dat iedereen de verplichte bandenstop door kan
voeren en dus zien we de top vier op harde banden, met George
Russell en Verstappen daarachter op medium. De tweede start
verloopt zonder schermutselingen en zonder geplande pitstops begint
dan het kenmerkende treintje rijden. Verstappen krijgt daarbij
direct de opdracht een gaatje te laten vallen, omdat het in het
vroege stadium van de race niet nodig zou zijn om de vuile lucht
van de voorganger op te zoeken. Hij laat weten dat hij zou willen
dat hij een kussentje had mee genomen in de cockpit, zo
slaapverwekkend vindt hij de race in de voor hem zo ongebruikelijke
positie. Het slechte nieuws voor Verstappen is echter dat de
Mercedes-coureur absoluut het tempo niet heeft en Lando Norris voor
hem aan de horizon ziet verdwijnen. Aan die horizon verdwijnt
Leclerc sowieso niet, want het is Piastri die aansluit, waarna ook
Sainz de accordeon completeert en óók aansluit. Maar, er naartoe is
één, er voorbij is twee. De eerste coureur die een tweede stop
durft te maken is Lance Stroll, maar elk effect daarvan doet hij
teniet door de muur te raken en wederom de pits op te zoeken. Met
nog 25 ronden te gaan zoekt ook Verstappen een vrije pitstop te
maken om te wisselen naar harde banden. Het stelt hem in staat om
op verse rubber op de snelste raceronde te jagen, maar ook om iets
te forceren bij een eventuele nieuwe neutralisatie. En Verstappen
is daadwerkelijk de snelste op dat verse rubber, terwijl aan de kop
van het veld de banden de beste tijd wel hebben gehad. Even lijkt
Norris spekkoper te kunnen zijn als ook hij een vrije stop kan
maken, maar Ferrari heeft dat op tijd in de smiezen, waarna Sainz
het tempo drukt en Norris laat vertragen tot het punt dat dat gat
achter hem er niet meer is. Verstappen gaat seconden per ronde
sneller dan zijn voorganger en ondanks die extra stop vindt hij
binnen no time de aansluiting met Russell, maar hij komt er niet
voorbij. Charles Leclerc gaat uiteindelijk zegevierend over de
streep, met Piastri en Sainz in zijn kielzog. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines