Ongekende F1-statistiek legt probleem GP Monaco pijnlijk bloot

De overwinning van Charles Leclerc tijdens de Grand Prix van Monaco
was een schitterend verhaal, omdat de lokale held eindelijk
zegevierde op eigen bodem. De Ferrari-coureur leidde van start tot
finish en kwam als winnaar uit de bus toen hij de dreiging van
rivalen achter hem afsloeg tijdens twee staande starts. Het zorgde
zelfs voor tranen bij Prins Albert II van Monaco. Een rode vlag
kort na de eerste start gaf alle coureurs de gelegenheid om hun
verplichte pitstops te maken in afwachting van de hervatting van de
race. Toen de race weer begon, hoefde geen enkele coureur een
pitstop te maken.  Binnen de top 10 maakten Max Verstappen en Lewis
Hamilton wél een pitstop voor verse banden, maar dat deden ze in de
wetenschap dat ze geen druk van achteren hadden. Sterker nog, Yuki
Tsunoda, rijdend op P8, werd op een ronde gezet door de mannen op
P6 en P7. Omdat er op het circuit weinig inhaalmogelijkheden waren,
bleef de volgorde in de top 10 na de kwalificatie ongewijzigd voor
de einduitslag van de race. Het was de eerste keer dat zoiets
gebeurde in de F1, wat de moeilijke inhaalmogelijkheden rond Monaco
benadrukt. Tijdens het weekend in Monaco riepen verschillende
coureurs op om het evenement in de toekomst te veranderen. De
kwalificatie blijft een van de mooiste sessies van het jaar,
vanwege het hoge risico dat de coureurs lopen, maar de race heeft
vaak meer weg van een drukke middagspits. Terwijl de onderbreking
van de rode vlag een streep zette door de strategische
mogelijkheden om tijdens de pitstops winst te boeken, kwam de
grootste tekortkoming van Monaco naar voren, tijdens de 78 ronden
durende processie. De coureurs reden overdreven langzaam om de
banden maar overeind te houden en tegelijkertijd zonder enige kans
om een inhaalactie in te zetten in de krappe straten van het
prinsdom. Het brengt de discussie weer op gang, past Monaco,
ondanks alle historie en prestige, nog wel in de hedendaagse
Formule 1? Regerend wereldkampioen, Max Verstappen, was een van
personen die de wens uitspraken dat er wijzigingen in de lay-out
van het circuit zouden worden aangebracht om inhaalmogelijkheden
mogelijk te maken. De F1-auto's zijn de afgelopen jaren breder en
langer geworden, waardoor het tijdens de race veel moeilijker is
geworden om rivalen in te halen. Wat vind jij? Kan Monaco in haar
huidige vorm nog blijven bestaan? Laat het weten in onderstaande
poll en in de reacties!

Top Headlines

Oudere Top Headlines