Norris en Russell snappen niets van cruciaal besluit wedstrijdleiding: "Het is gewoon oneerlijk!"

De eerste ronde tijdens de Grand Prix van Monaco bestond uit één en
al chaos. Carlos Sainz kwam Oscar Piastri tegen op de baan, met als
gevolg een lekke band voor de Spanjaard én een beschadigde vloer
voor Piastri. Sergio Perez en Kevin Magnussen kregen het met elkaar
aan de stok, waarna enkel de cockpit van de auto van de Mexicaan
overbleef. Tot slot kwamen ook de Alpine-coureurs elkaar tegen op
de baan, wat uiteindelijk in tranen eindigde voor Esteban Ocon. De
Fransman kon na afloop van de race dan ook rekenen op een serieuze
tik op de vingers van het team.  Alle incidenten volgden elkaar in
rap tempo op en de wedstrijdleiding leek even op adem te moeten
komen alvorens er serieuze beslissingen genomen konden worden.
Lando Norris en George Russell waren echter niet te spreken over de
uitkomsten en dat staken ze na afloop van de race dan ook niet
onder stoelen of banken. De beide heren bestempelen de
terugplaatsing van Sainz, de Spanjaard mocht weer als derde aan de
herstart beginnen, als een oneerlijk voordeel, want volgens de
Britten was Sainz juist de schuldige in het hele verhaal. Norris
legt tegenover onder meer RacingNews365 uit hoe de beslissing van
de wedstrijdleiding zijn eigen race beïnvloedde. "Het is altijd
leuk om hier te rijden, maar uiteindelijk blijft er in de meeste
gevallen niet veel over om nog voor te strijden. Vooral met die
rode vlag aan het begin van de race, want dat heeft zo ongeveer al
mijn mogelijke kansen verpest. Dat is best jammer, want Carlos had
best wel wat geluk. Zonder die rode vlag zou hij eruit hebben
gelegen, want die lekke band had hij echt aan zichzelf te danken." 
De vierde plek van Norris ging al snel gepaard met een bittere
nasmaak, al begrijpt hij wel dat het is wat het is. "Het was
vervelend dat hij daarna weer op die derde plek terug werd gezet,
want daardoor moest ik ook weer vanaf de vierde plek beginnen. Maar
soms win je en soms verlies je, want je kan niet altijd geluk
hebben met rode vlaggen. In dit geval verloren wij dus heel erg
veel en konden we eigenlijk weinig doen om het recht te trekken,
want er waren geen pitstops. We konden alleen maar ontzettend
langzaam rijden." "Maar ja, dat zijn de regels. Ik denk dat het in
dit geval juist ging om het feit dat hij zelf de fout maakte, want
hij reed zelf tegen Oscar aan. Ik vind niet dat het de eerlijkste
beslissing is, maar er zijn momenten geweest waarop ik er juist met
een voordeel vanaf kwam. Als je er over nadenkt is het gewoon
frustrerend en oneerlijk, want iemand maakt zelf een fout, maar
omdat een aantal auto’s de lijn nog niet voorbij zijn wordt dat
teruggedraaid... Het is oneerlijk. Het is alleen niet mijn taak om
daar over na te denken." Russell introduceert mogelijke oplossing
Ook Russell zag al zijn kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen
door de beslissing van de wedstrijdleiding. De lekke band van Sainz
opende haast de deur richting het podium, maar het mocht niet baten
voor Russell. "Ik dacht echt wel dat ik het allemaal voor elkaar
had en toen ik iedereen voor me op de medium banden zag starten
dacht ik echt dat er nog een kans zou komen. Die lekke band van
Carlos was het laatste stukje dat de puzzel compleet maakte, want
toen wist ik zeker dat er een kans zou komen om voor het podium te
vechten." Toen de Spanjaard de herstart vanaf de derde plek aan
mocht vangen wist Russell echter al voldoende: het zou heel lastig
gaan worden om nog een plek te klimmen tijdens de race. Al snel
bleek dat hij het bij het rechte eind had. "Het is zo lastig om te
racen hier in Monaco en er moet echt een oplossing komen om het op
zondag interessanter te maken. Als we hier allemaal met de zachte
banden gaan rijden, redden we het niet tot het einde van de race.
Dan moeten we misschien zelfs twee keer naar binnen. Het hele
weekend op zachte banden rijden zou al veel problemen oplossen,
denk ik." Als het aan Russell ligt had de race van Sainz er in
ieder geval heel anders uitgezien dan nu het geval was, want de
Brit zou zelf nooit gekozen hebben voor de beslissing die de
wedstrijdleiding maakte. Wat Russell betreft heeft men bij de
wedstrijdleiding juist incorrect gehandeld en zou het niet correct
zijn om Sainz terug op de derde plek plaats te laten nemen. "Ik zou
toch eigenlijk zeggen dat dat niet correct is. Ik ken de echte
regel niet precies, maar het was wel vreemd."

Top Headlines

Oudere Top Headlines