Verstappen en Red Bull grote verliezers van GP Monaco, triomftocht voor Leclerc
Nee, de Grand Prix van Monaco gaat niet de geschiedenisboeken in
als één van de leukste races die we ooit hebben gezien.
Traditioneel was de kwalificatie ontzettend spannend, waarna een
dag later inhalen weer onmogelijk bleek. Maar wie sloegen op het
moment suprême toe en horen bij de winnaars en wie vertrekken met
zorgen uit het prinsdom? Winnaars Charles Leclerc Charles Leclerc
is de onbetwiste koning van Monaco. De Ferrari-coureur liet vanaf
de eerste seconde razendsnelle tijden noteren en wist die lijn door
te trekken naar de kwalificatie. Leclerc gaf zelf ook toe dat zijn
goede vorm in de vrije trainingen allemaal leuk en aardig was, maar
dat je er niets aan hebt als de eerste startplaats door je vingers
glipt. Dat gebeurde dan ook niet. Leclerc perste er twee geweldig
rondjes uit in Q3 en deed in de race werkelijk niets fout. De
Monegask managade zijn banden optimaal om zo een extra pitstop te
voorkomen na de rode vlag en kwam geëmotioneerd over de streep. In
2021 en 2022 kon hij zijn poleposition niet verzilveren door een
crash en een foute strategie, nu vielen alle puzzelstukjes in
elkaar. Chapeau! Oscar Piastri Ook Oscar Piastri werkte een
fantastisch weekend af op het krappe stratencircuit. Oké, het was
niet genoeg om Leclerc te verslaan, maar hij had wel teamgenoot
Lando Norris in zijn zak. Sterker nog, kwalificatiewonder Piastri
perste er ook een fantastisch rondje uit, met de tweede startplaats
tot gevolg. Bij de start leek het echter even fout te gaan met
Carlos Sainz. De Ferrari-coureur toucheerde de vloer van Piastri,
die daarna met lichte schade moest dealen. Dat was uiteindelijk
geen probleem. Piastri voerde lange tijd de druk op bij Leclerc,
totdat de laatstgenoemde coureur mocht versnellen in de slotfase.
Een overwinning was dus niet mogelijk voor Piastri, maar hij haalde
met een foutloze prestatie wel een waardevolle tweede plaats
binnen. Gaat hij zich nu ook nadrukkelijk in de top van het veld
melden? Yuki Tsunoda Yuki Tsunoda verkeert in de vorm van zijn
leven. De Japanner is een stuk rustiger geworden en bekroont dat
met ontzettend veel puntenfinishes. Na de Grand Prix van Monaco kan
je niet anders dan concluderen dat Tsunoda aanspraak maakt op een
zitje bij een beter team. Wederom schopte de RB-coureur het tot Q3,
de zesde keer al dit seizoen, en in de race hield hij zeer
stoïcijns zijn achtste plaats vast. En op het moment dat zijn
engineer hem vertelde dat hij mocht versnellen, reageerde Tsunoda:
'dat horen we graag!' Klopt helemaal, Yuki, ga zo door. Alex Albon
Tot nu toe was het een dramatisch seizoen voor Williams, want het
team uit Grove kampt nog steeds met een te zware auto en een gebrek
aan reserveonderdelen. Dan moeten de coureurs maar het verschil
maken als de kans zich voordoet. Dat is precies wat Alex Albon deed
in Monaco. Williams stuurde de coureur op een rustig moment naar
buiten tijdens de kwalificatie en Albon bekroonde die strategie met
een zeer sterk rondje. Het gevolg? De negende startplaats én de
eerste punten van het seizoen na een goede race. Albon liet weer
eens even zien uit welk hout hij gesneden is. Pierre Gasly Pierre
Gasly was ook een coureur die hoogstpersoonlijk het verschil maakte
in het prinsdom. De bokkige Alpine hoort normaal gesproken niet in
de top tien thuis, maar met een fabelachtig rondje mocht Gasly voor
het eerst naar Q3. Een dag later gooide teamgenoot Esteban Ocon
bijna roet in het eten, daarover later meer, en kroop Gasly door
het oog van de naald. De Fransman kon zijn weg vervolgen en haalde
uiteindelijk een kostbaar puntje binnen. Het was een fijne opsteker
voor Gasly, die nog zonder contract zit voor 2025. Verliezers Red
Bull Red Bull kende een verschrikkelijk weekend in Monaco. De RB20
was niet vooruit te branden, waarna Max Verstappen en Sergio Perez
het met de zesde en achttiende plaats moesten doen in de
kwalificatie. Misschien was het overigens nog wel zorgwekkender dat
Verstappen van 'een fundamenteel probleem' sprak en Helmut Marko
zei dat de gegevens van de simulator en het circuit niet overeen
komen. In de werkelijkheid houdt de auto in de verste verte niet
van hobbels en kerbstones. En zo moet het team uit Milton Keynes
hard aan het werk om de problemen op te lossen, want de
concurrentie ruikt bloed. Het gaat al drie races niet van een leien
dakje, al pakte Verstappen natuurlijk wel nog de zege in Imola. Dan
helpt het alleen niet dat Perez ook nog eens bij een megaklapper
betrokken was. De Mexicaan had Kevin Magnussen niet gezien en vloog
snoeihard de vangrail in. Het is duidelijk: Red Bull moet
letterlijk en figuurlijk de scherven bij elkaar rapen. Haas
Hetzelfde geldt voor Haas. Na de kwalificatie werden Kevin
Magnussen en Nico Hulkenberg halsoverkop gediskwalificeerd door een
illegaal DRS-systeem, terwijl de koffers al gepakt konden worden na
de start van de race. Magnussen kwam zoals gezegd hard in aanraking
met Perez, waarna de beide mannen ook Hulkenberg meenamen in hun
val. Het Amerikaanse team had ongetwijfeld op een andere manier in
het nieuws willen komen, maar moet het met twee DNF's doen in een
kansrijk Grand Prix-weekend. Esteban Ocon "De aanval van Esteban
Ocon was totaal misplaatst. Het is precies wat we niet willen zien
en we zullen dan ook grenzen gaan stellen. We zullen een heel zwaar
besluit moeten nemen." Het waren de keiharde woorden van
Alpine-teambaas Bruno Famin tijdens de race. De Fransman was
woedend op Ocon, die bij de start het gevecht aanging met
teamgenoot Gasly en een veel te ambitieuze inhaalactie plaatste.
Ocon vloog door de lucht en kon zijn auto meteen in de garage
parkeren, terwijl Gasly heel veel geluk had en zijn weg kon
vervolgen. Het zal de kansen van Ocon op een zitje voor 2025 geen
goed gedaan hebben, want Alpine is woedend. Of ondervindt Ocon al
gevolgen in Canada? De woorden van Famin waren in ieder geval
duidelijk. Aston Martin Wat is er toch bij Aston Martin aan de
hand? Het team lijkt alleen maar verder weg te zakken in de donkere
krochten van het middenveld, want ook in Monaco ging het
dramatisch. Fernando Alonso werd al uitgeschakeld in Q1 en ook
Lance Stroll kreeg het niet voor elkaar om zich bij de beste tien
coureurs te scharen. Het feit dat Stroll in de race nog even een
muurtje meepakte toen hij eindelijk mocht pushen, zegt eigenlijk al
genoeg. Aston Martin heeft het heel lastig en moet concluderen dat
het nog niet mogelijk is om de topteams uit te dagen. Zelfs RB is
nu sneller... Stake F1 Stake F1 wordt zo langzaamaan de onbetwiste
hekkensluiter van de Formule 1. Het ambitieuze team wordt in 2026
omgedoopt tot Audi, maar moet tot die tijd zien te overleven.
Valtteri Bottas en Guanyu Zhou waren ontzettend langzaam in Monaco
en kwamen geen moment in de buurt bij de naaste concurrenten. En
waar Albon en Gasly dan nog persoonlijk het verschil maken, zijn de
prestaties van Bottas en Zhou niet echt sprankelend. Er moet heel
snel iets veranderen bij het Zwitserse team.
als één van de leukste races die we ooit hebben gezien.
Traditioneel was de kwalificatie ontzettend spannend, waarna een
dag later inhalen weer onmogelijk bleek. Maar wie sloegen op het
moment suprême toe en horen bij de winnaars en wie vertrekken met
zorgen uit het prinsdom? Winnaars Charles Leclerc Charles Leclerc
is de onbetwiste koning van Monaco. De Ferrari-coureur liet vanaf
de eerste seconde razendsnelle tijden noteren en wist die lijn door
te trekken naar de kwalificatie. Leclerc gaf zelf ook toe dat zijn
goede vorm in de vrije trainingen allemaal leuk en aardig was, maar
dat je er niets aan hebt als de eerste startplaats door je vingers
glipt. Dat gebeurde dan ook niet. Leclerc perste er twee geweldig
rondjes uit in Q3 en deed in de race werkelijk niets fout. De
Monegask managade zijn banden optimaal om zo een extra pitstop te
voorkomen na de rode vlag en kwam geëmotioneerd over de streep. In
2021 en 2022 kon hij zijn poleposition niet verzilveren door een
crash en een foute strategie, nu vielen alle puzzelstukjes in
elkaar. Chapeau! Oscar Piastri Ook Oscar Piastri werkte een
fantastisch weekend af op het krappe stratencircuit. Oké, het was
niet genoeg om Leclerc te verslaan, maar hij had wel teamgenoot
Lando Norris in zijn zak. Sterker nog, kwalificatiewonder Piastri
perste er ook een fantastisch rondje uit, met de tweede startplaats
tot gevolg. Bij de start leek het echter even fout te gaan met
Carlos Sainz. De Ferrari-coureur toucheerde de vloer van Piastri,
die daarna met lichte schade moest dealen. Dat was uiteindelijk
geen probleem. Piastri voerde lange tijd de druk op bij Leclerc,
totdat de laatstgenoemde coureur mocht versnellen in de slotfase.
Een overwinning was dus niet mogelijk voor Piastri, maar hij haalde
met een foutloze prestatie wel een waardevolle tweede plaats
binnen. Gaat hij zich nu ook nadrukkelijk in de top van het veld
melden? Yuki Tsunoda Yuki Tsunoda verkeert in de vorm van zijn
leven. De Japanner is een stuk rustiger geworden en bekroont dat
met ontzettend veel puntenfinishes. Na de Grand Prix van Monaco kan
je niet anders dan concluderen dat Tsunoda aanspraak maakt op een
zitje bij een beter team. Wederom schopte de RB-coureur het tot Q3,
de zesde keer al dit seizoen, en in de race hield hij zeer
stoïcijns zijn achtste plaats vast. En op het moment dat zijn
engineer hem vertelde dat hij mocht versnellen, reageerde Tsunoda:
'dat horen we graag!' Klopt helemaal, Yuki, ga zo door. Alex Albon
Tot nu toe was het een dramatisch seizoen voor Williams, want het
team uit Grove kampt nog steeds met een te zware auto en een gebrek
aan reserveonderdelen. Dan moeten de coureurs maar het verschil
maken als de kans zich voordoet. Dat is precies wat Alex Albon deed
in Monaco. Williams stuurde de coureur op een rustig moment naar
buiten tijdens de kwalificatie en Albon bekroonde die strategie met
een zeer sterk rondje. Het gevolg? De negende startplaats én de
eerste punten van het seizoen na een goede race. Albon liet weer
eens even zien uit welk hout hij gesneden is. Pierre Gasly Pierre
Gasly was ook een coureur die hoogstpersoonlijk het verschil maakte
in het prinsdom. De bokkige Alpine hoort normaal gesproken niet in
de top tien thuis, maar met een fabelachtig rondje mocht Gasly voor
het eerst naar Q3. Een dag later gooide teamgenoot Esteban Ocon
bijna roet in het eten, daarover later meer, en kroop Gasly door
het oog van de naald. De Fransman kon zijn weg vervolgen en haalde
uiteindelijk een kostbaar puntje binnen. Het was een fijne opsteker
voor Gasly, die nog zonder contract zit voor 2025. Verliezers Red
Bull Red Bull kende een verschrikkelijk weekend in Monaco. De RB20
was niet vooruit te branden, waarna Max Verstappen en Sergio Perez
het met de zesde en achttiende plaats moesten doen in de
kwalificatie. Misschien was het overigens nog wel zorgwekkender dat
Verstappen van 'een fundamenteel probleem' sprak en Helmut Marko
zei dat de gegevens van de simulator en het circuit niet overeen
komen. In de werkelijkheid houdt de auto in de verste verte niet
van hobbels en kerbstones. En zo moet het team uit Milton Keynes
hard aan het werk om de problemen op te lossen, want de
concurrentie ruikt bloed. Het gaat al drie races niet van een leien
dakje, al pakte Verstappen natuurlijk wel nog de zege in Imola. Dan
helpt het alleen niet dat Perez ook nog eens bij een megaklapper
betrokken was. De Mexicaan had Kevin Magnussen niet gezien en vloog
snoeihard de vangrail in. Het is duidelijk: Red Bull moet
letterlijk en figuurlijk de scherven bij elkaar rapen. Haas
Hetzelfde geldt voor Haas. Na de kwalificatie werden Kevin
Magnussen en Nico Hulkenberg halsoverkop gediskwalificeerd door een
illegaal DRS-systeem, terwijl de koffers al gepakt konden worden na
de start van de race. Magnussen kwam zoals gezegd hard in aanraking
met Perez, waarna de beide mannen ook Hulkenberg meenamen in hun
val. Het Amerikaanse team had ongetwijfeld op een andere manier in
het nieuws willen komen, maar moet het met twee DNF's doen in een
kansrijk Grand Prix-weekend. Esteban Ocon "De aanval van Esteban
Ocon was totaal misplaatst. Het is precies wat we niet willen zien
en we zullen dan ook grenzen gaan stellen. We zullen een heel zwaar
besluit moeten nemen." Het waren de keiharde woorden van
Alpine-teambaas Bruno Famin tijdens de race. De Fransman was
woedend op Ocon, die bij de start het gevecht aanging met
teamgenoot Gasly en een veel te ambitieuze inhaalactie plaatste.
Ocon vloog door de lucht en kon zijn auto meteen in de garage
parkeren, terwijl Gasly heel veel geluk had en zijn weg kon
vervolgen. Het zal de kansen van Ocon op een zitje voor 2025 geen
goed gedaan hebben, want Alpine is woedend. Of ondervindt Ocon al
gevolgen in Canada? De woorden van Famin waren in ieder geval
duidelijk. Aston Martin Wat is er toch bij Aston Martin aan de
hand? Het team lijkt alleen maar verder weg te zakken in de donkere
krochten van het middenveld, want ook in Monaco ging het
dramatisch. Fernando Alonso werd al uitgeschakeld in Q1 en ook
Lance Stroll kreeg het niet voor elkaar om zich bij de beste tien
coureurs te scharen. Het feit dat Stroll in de race nog even een
muurtje meepakte toen hij eindelijk mocht pushen, zegt eigenlijk al
genoeg. Aston Martin heeft het heel lastig en moet concluderen dat
het nog niet mogelijk is om de topteams uit te dagen. Zelfs RB is
nu sneller... Stake F1 Stake F1 wordt zo langzaamaan de onbetwiste
hekkensluiter van de Formule 1. Het ambitieuze team wordt in 2026
omgedoopt tot Audi, maar moet tot die tijd zien te overleven.
Valtteri Bottas en Guanyu Zhou waren ontzettend langzaam in Monaco
en kwamen geen moment in de buurt bij de naaste concurrenten. En
waar Albon en Gasly dan nog persoonlijk het verschil maken, zijn de
prestaties van Bottas en Zhou niet echt sprankelend. Er moet heel
snel iets veranderen bij het Zwitserse team.
