Reden achter last-minute motorwissel Leclerc onthuld
Nadat Charles Leclerc poleposition pakte voor de Grand Prix van
Monaco, ontbrak uiteraard alleen de zege nog om er een perfect
weekend van te maken voor Ferrari. In Q3 vond Leclerc op het moment
suprême het fijne gevoel in de auto terug, want minimale
wijzigingen in de set-up na de derde vrije training hadden niet
voor bevestiging gezorgd. Sterker nog, Leclerc had minder
vertrouwen in de voorkant van de SF-24 terwijl dat cruciaal is om
tijd te pakken in Monaco. Uiteindelijk was een lichte toename in
downforce aan de voorkant genoeg om het vertrouwen terug te krijgen
en hard te pushen voor poleposition. De verschillende gripniveaus,
vooral aan de voorkant, waren ook de onderscheidende factor van het
weekend, vooral als je het vergelijkt met Red Bull. De RB20 deed
niet wat het moest doen in de vrije trainingen en Red Bull slaagde
er pas tijdens de derde vrije training in om een goed compromis te
vinden op het gebied van dynamische balans. Desondanks spraken de
prestaties volledig in het voordeel van Ferrari, al slaagde Max
Verstappen er met zijn talent wel in om de verloren tijd, die hij
opliep door de gebrekkige balans, gedeeltelijk te compenseren. Het
was interessant om te zien dat Red Bull veel werk heeft verricht
aan de camber en hoeken van de voorwielophanging. Het doel was om
onderstuur te verminderen, aangezien de prestaties van de auto daar
flink door beperkt wordt in Monaco. De zesde en achttiende plaats
van Verstappen en Sergio Perez lieten wel zien dat Red Bull een
complex weekend kende in het prinsdom. Het deed denken aan de
dramatisch verlopen Grand Prix van Singapore in 2023. Motorwissel
Daar werd duidelijk dat de hobbels de balans van de Red Bull
ondermijnden, waardoor Ferrari en Carlos Sainz er met de
overwinning vandoor gingen. Verstappen verklaarde vrijdag in Monaco
ook al dat wijzigingen aan de set-up het probleem niet konden
verhelpen. Het RB20-project is in alle opzichten een complex
meesterwerk van interactie tussen de ophanging en het
aerodynamische component die in Monaco, in tegenstelling tot
Ferrari, nogal vage kenmerken vertoonde. Waar Ferrari een
nauwkeurige correlatie liet zien tussen de set-up van de simulator
en die in de realiteit, was dit niet het geval bij Red Bull.
Leclerc kreeg de hele race concurrentie van Oscar Piastri, die zich
tussen vrijdag en zondag constant had verbeterd. McLaren beschikte
misschien over dynamische eigenschappen die deels onderscheidend
waren ten opzichte van de RB20. Ook was het interessant dat Ferrari
tussen de derde vrije training en de kwalificatie de motor van
Leclerc halsoverkop had gewisseld. De sensor van de olietemperatuur
gaf een afwijkend signaal af, waardoor de motor die ze in Miami en
Monaco gebruikten werd vervangen door die van Imola. Tijdens de
race koelde Ferrari overigens de motor met een configuratie van
vier sleuven aan de onderkant van de motorkap. Ferrari en McLaren
bewezen in Red Bulls zwaarste weekend dat ze twee solide rivalen
zijn voor het team uit Milton Keynes. Hoewel de RB20 onbetwistbaar
de beste auto blijft, blijkt hij erg 'peaky' te zijn. De bolide is
erg competitief, maar kan niet makkelijk afgesteld worden per
circuit. Na Monaco lijken er nog meer verrassingen mogelijk te
zijn, gekoppeld aan de volgende updates aan de auto's. Red Bull,
McLaren en Ferrari vormen een drietand, waarbij het gat tussen de
eerste en derde plaats iets meer dan een tiende van een seconde
bedraagt. Nieuwe achtervleugel Ferrari In Monaco gebruikte
Ferrari, net als alle teams, een setup met maximale downforce. Er
werd een nieuwe achtervleugel geïntroduceerd met een flap met
scherpe uiteinden om het maximale oppervlak te vergroten en zo een
hogere belasting te genereren. Koeling Ferrari Tijdens de race werd
de Ferrari-motor gekoeld door vier sleuven aan de onderkant van de
motorkap. Deze oplossing is zeker niet optimaal qua aerodynamische
efficiëntie, maar dat aspect vervult een marginale factor op het
bochtige circuit in Monaco.
Monaco, ontbrak uiteraard alleen de zege nog om er een perfect
weekend van te maken voor Ferrari. In Q3 vond Leclerc op het moment
suprême het fijne gevoel in de auto terug, want minimale
wijzigingen in de set-up na de derde vrije training hadden niet
voor bevestiging gezorgd. Sterker nog, Leclerc had minder
vertrouwen in de voorkant van de SF-24 terwijl dat cruciaal is om
tijd te pakken in Monaco. Uiteindelijk was een lichte toename in
downforce aan de voorkant genoeg om het vertrouwen terug te krijgen
en hard te pushen voor poleposition. De verschillende gripniveaus,
vooral aan de voorkant, waren ook de onderscheidende factor van het
weekend, vooral als je het vergelijkt met Red Bull. De RB20 deed
niet wat het moest doen in de vrije trainingen en Red Bull slaagde
er pas tijdens de derde vrije training in om een goed compromis te
vinden op het gebied van dynamische balans. Desondanks spraken de
prestaties volledig in het voordeel van Ferrari, al slaagde Max
Verstappen er met zijn talent wel in om de verloren tijd, die hij
opliep door de gebrekkige balans, gedeeltelijk te compenseren. Het
was interessant om te zien dat Red Bull veel werk heeft verricht
aan de camber en hoeken van de voorwielophanging. Het doel was om
onderstuur te verminderen, aangezien de prestaties van de auto daar
flink door beperkt wordt in Monaco. De zesde en achttiende plaats
van Verstappen en Sergio Perez lieten wel zien dat Red Bull een
complex weekend kende in het prinsdom. Het deed denken aan de
dramatisch verlopen Grand Prix van Singapore in 2023. Motorwissel
Daar werd duidelijk dat de hobbels de balans van de Red Bull
ondermijnden, waardoor Ferrari en Carlos Sainz er met de
overwinning vandoor gingen. Verstappen verklaarde vrijdag in Monaco
ook al dat wijzigingen aan de set-up het probleem niet konden
verhelpen. Het RB20-project is in alle opzichten een complex
meesterwerk van interactie tussen de ophanging en het
aerodynamische component die in Monaco, in tegenstelling tot
Ferrari, nogal vage kenmerken vertoonde. Waar Ferrari een
nauwkeurige correlatie liet zien tussen de set-up van de simulator
en die in de realiteit, was dit niet het geval bij Red Bull.
Leclerc kreeg de hele race concurrentie van Oscar Piastri, die zich
tussen vrijdag en zondag constant had verbeterd. McLaren beschikte
misschien over dynamische eigenschappen die deels onderscheidend
waren ten opzichte van de RB20. Ook was het interessant dat Ferrari
tussen de derde vrije training en de kwalificatie de motor van
Leclerc halsoverkop had gewisseld. De sensor van de olietemperatuur
gaf een afwijkend signaal af, waardoor de motor die ze in Miami en
Monaco gebruikten werd vervangen door die van Imola. Tijdens de
race koelde Ferrari overigens de motor met een configuratie van
vier sleuven aan de onderkant van de motorkap. Ferrari en McLaren
bewezen in Red Bulls zwaarste weekend dat ze twee solide rivalen
zijn voor het team uit Milton Keynes. Hoewel de RB20 onbetwistbaar
de beste auto blijft, blijkt hij erg 'peaky' te zijn. De bolide is
erg competitief, maar kan niet makkelijk afgesteld worden per
circuit. Na Monaco lijken er nog meer verrassingen mogelijk te
zijn, gekoppeld aan de volgende updates aan de auto's. Red Bull,
McLaren en Ferrari vormen een drietand, waarbij het gat tussen de
eerste en derde plaats iets meer dan een tiende van een seconde
bedraagt. Nieuwe achtervleugel Ferrari In Monaco gebruikte
Ferrari, net als alle teams, een setup met maximale downforce. Er
werd een nieuwe achtervleugel geïntroduceerd met een flap met
scherpe uiteinden om het maximale oppervlak te vergroten en zo een
hogere belasting te genereren. Koeling Ferrari Tijdens de race werd
de Ferrari-motor gekoeld door vier sleuven aan de onderkant van de
motorkap. Deze oplossing is zeker niet optimaal qua aerodynamische
efficiëntie, maar dat aspect vervult een marginale factor op het
bochtige circuit in Monaco.
