Ocon en Alpine he-le-maal klaar met elkaar, drastisch besluit niet uitgesloten

Als Helmut Marko de uitspraak van Bruno Famin had gedaan over één
van zijn coureurs , had je er vanuit kunnen gaan dat de
desbetreffende coureur de volgende race niet meer in de bolide van
Marko zou rijden. Of dat ook geldt voor het leiderschap van Famin
is nog niet duidelijk, maar de opvallende uitspraak van Famin na
afloop van de race in Monaco laat zien dat er veel frustratie is
binnen Alpine. Die frustratie is er niet zomaar gekomen. Al toen
Pierre Gasly aankondigde naar Alpine te vertrekken, werd er hevig
gespeculeerd over de in potentie turbulente relatie tussen Gasly en
Esteban Ocon. Ondanks dat beide coureurs het afgelopen anderhalf
jaar tegenover de internationale media altijd de schijn goed hebben
kunnen ophouden dat men door één deur kon met elkaar, werd het in
Monaco overduidelijk dat dit niet het geval is. Ja, de coureurs
kwamen al vaker met elkaar in contact gedurende races,maar in
Monaco werd het duidelijk dat de frustraties nog groter zijn dan
gedacht tussen de twee coureurs. Anders valt het niet uit te leggen
dat Ocon een dergelijke inhaalactie in zet op zijn teamgenoot in de
smalle straten van Monaco. Voorafgaand aan de race werden beide
Franse coureurs door hun team duidelijk toegesproken dat men niet
met elkaar in contact moest komen. Dat gebeurde door de riskante
inhaalactie van Ocon dus wel en met alle geluk van de wereld
betekende dat alleen het einde van de race van Ocon. De actie had
er namelijk zomaar voor kunnen zorgen dat ook Gasly een DNF op zijn
naam had gekregen en daardoor dus niet zijn eerste punt van het
seizoen had kunnen veroveren.  De gevolgen na het Monaco-incident?
In het Silly Season richting 2025-seizoen werd het eerder al
duidelijk dat Ocon aan het rondkijken is om een overstap te maken
naar een ander team. Zo wordt zijn naam bijvoorbeeld gelinkt aan
Mercedes, Williams en Haas. Ocon heeft nog altijd een
managementlink met Toto Wolff en dus lijken Mercedes en Williams in
het voordeel te zijn. Welk team het ook wordt, het is duidelijk dat
Ocon vanaf 2025 niet meer in actie zal komen voor Alpine. Zowel
Alpine als Ocon zijn op elkaar uitgekeken en dus is het tijd voor
de Fransman om een overstap te maken naar een nieuw team.  Doordat
voorafgaand aan het weekend in Monaco al bekend was dat Ocon naar
alle waarschijnlijkheid niet verder zal gaan bij Alpine, wordt de
opvallande uitspraak van Famin des te interessanter. Wat bedoelde
de teambaas namelijk met een 'zwaar besluit', als het op dat moment
al duidelijk was dat Ocon sowieso in 2025 niet meer in actie zal
komen voor Alpine.  Mogelijke drastische beslissing? Met die
achtergrondinformatie op zak, zijn de speculaties in de
internationale media dan ook begonnen over een mogelijke drastische
beslissing van Alpine. Die mogelijke beslissing zou inhouden dat
Alpine per direct afscheid zou nemen van Ocon en dat daardoor dus
vanaf de Grand Prix van Canada er al een nieuwe coureur in de
Alpine-bolide zou zitten. De meest logische vervanger zou in dat
geval Jack Doohan zijn, de huidige testcoureur van Alpine die dit
seizoen ook een groot deel van het simulatorwerk doet bij het
F1-team. De Australiër legde enkele weken geleden nog een test af
op het circuit van Zandvoort met een 2022-bolide van Alpine en
lijkt daarmee dus gereed te zijn om Ocon ook op de korte termijn al
te kunnen vervangen. Gezien de sterke uitspraak van Famin zal dit
scenario zeker in zijn gedachten spelen. Mocht de teambaas de keuze
maken, zal dit naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat Doohan de
rest van het seizoen de kans zal krijgen om zich te bewijzen. Het
is namelijk onlogisch om Ocon slechts voor één race aan de kant te
zetten. Een grote deceptie dus voor Ocon, maar tegelijkertijd een
ideale kans voor Doohan om zich kandidaat te stellen voor een
definitief zitje bij Alpine in 2025.  De zoon van vijfvoudig 500cc
wereldkampioen Mick Doohan werkte de afgelopen jaren verschillende
F1-tests af bij Alpine. Zo kwam hij onder andere in actie op de
Hungaroring en Monza. Tijdens die tests maakte hij een sterke
indruk en als reservecoureur van Alpine is Doohan altijd aanwezig
om zijn steentje bij te dragen in het team. De belangrijke
simulator-testen tijdens GP-weekenden in Europa worden daarnaast
uitgevoerd door Doohan. Daardoor lijkt de 21-jarige coureur de
ideale en enige echt geschikte kandidaat te zijn om bij een
drastisch besluit van Famin meteen te kunnen leveren voor Alpine.
Mick Schumacher komt uit voor het WEC-team van Alpine en zou nog
een alternatief kunnen zijn. Het Franse team maakt een lastig
seizoen mee en moet in de middenmoot hard strijden om de punten bij
elkaar te rapen. Ocon veroverde tot nu toe meer punten dan Gasly en
dus zal een eventuele vervanger van Ocon 100% gereed moeten zijn om
direct resultaten te leveren. 

Top Headlines

Oudere Top Headlines