Megacrash Perez heeft grote gevolgen voor Verstappen en Red Bull
Het was niet het weekend van Red Bull in Monaco. Waar een
gefrustreerde Max Verstappen het met de zesde plaats moest doen,
kwam Sergio Perez niet verder dan de achttiende plaats in de
kwalificatie. En alsof het nog niet erg genoeg was werd de Mexicaan
een dag later ietwat enthousiast aangevallen door Kevin Magnussen,
die het achterwiel van de Red Bull raakte en zo het leidend
voorwerp werd van een megaklapper. De RB20 van Perez was helemaal
naar de vaantjes. Buiten de monocoque was er niets meer intact, wat
een hard gelag is voor Red Bull. Helmut Marko legde na afloop bij
Sky DE piekfijn uit hoeveel geld de klapper kost. "Dit kost ons
ongeveer twee tot drie miljoen en met de budget cap is dat
natuurlijk een grote handicap. Het was weer een crash waar
Magnussen bij betrokken was. Godzijdank is het goed afgelopen, maar
het was een kritische situatie." Marko snijdt met de budget cap een
heikel onderwerp aan. Elk team mag per seizoen een maximaal bedrag
van 135 miljoen dollar uitgeven en het produceren en vervangen van
onderdelen hoort daar uiteraard bij. Red Bull is dus in één klap
een deel van dat budget kwijt aan een crash waar het team niet
zoveel aan kan doen. Het grootste probleem zit hem alleen niet in
de oorzaak, maar wel in het gevolg... Updates Het bonnetje van twee
tot drie miljoen euro gaat namelijk ook de ontwikkeling van de RB20
in de weg staan. Natuurlijk hoeft één megacrash geen grote
spelbreker te zijn, Red Bull houdt er vast en zeker rekening mee in
de verdeling van het budget, maar als team wil je het liefst zoveel
mogelijk geld investeren in updates. In de Formule 1 is stilstand
achteruitgang, dus nieuwe, werkende onderdelen kunnen op de langere
termijn een groot verschil maken. Een nieuwe set van een voor- en
achtervleugel kost bijvoorbeeld al 200.000 dollar om te produceren,
volgens Red Bull zelf. Red Bull heeft nu simpelweg minder ruimte
binnen de budget cap en is ook nog eens in een felle
concurrentiestrijd met McLaren en Ferrari beland. Verstappen en
Perez waren aan het begin van het seizoen dominant, maar de andere
teams zijn het gat in rap tempo aan het dichten. De zeges van Lando
Norris en Charles Leclerc in Miami en Monaco laten zien dat het Red
Bull minder makkelijk af gaat dan vorig seizoen. En juist daarom
kan de crash van Perez ook gevolgen gaan hebben voor Verstappen. De
Nederlander heeft in de WK-stand een marge van 31 punten ten
opzichte van Leclerc, maar luidde tijdens het Grand Prix-weekend
wel de noodklok. Red Bull heeft volgens Verstappen een
'fundamenteel probleem' met de auto, die rare trekjes vertoont op
circuits met veel hobbels en kerbstones. Kan je dat probleem wel
oplossen als je richting het einde van het seizoen op de kosten
moet letten? De tekst gaat verder onder de afbeelding. Titelstrijd?
De tijd zal moeten uitwijzen of er echt een titelstrijd volgt en of
Red Bull haar problemen met de RB20 onder controle kan krijgen. Op
traditionele circuits zonder hobbels werden Verstappen en Perez nog
wel tot favoriet gebombardeerd door de concurrentie, maar McLaren
en Ferrari ruiken bloed. Crashes als dezen helpen niet in de felle
ontwikkelingsstrijd, laat staan als Red Bull problemen blijft
houden op circuits met hobbels. Verstappen was er niet zeker van
dat Red Bull goed voor de dag zou komen in landen als Canada en
Singapore, omdat het team voorlopig geen idee heeft wat er aan de
hand is. Eén ding is duidelijk: Red Bull moet op haar tellen gaan
passen. Alle nog te brengen updates moeten raak zijn binnen de
huidige budget cap-reglementen, want het team heeft geen ruimte om
mogelijke foutjes in het ontwikkelingsproces te compenseren.
McLaren en Ferrari staan te popelen om van het momentum gebruik te
maken en Red Bull nóg meer onder druk te zetten. Wat wel in het
voordeel van Red Bull spreekt, is dat ze het talent van Verstappen
aan boord hebben. De drievoudig wereldkampioen laat normaal
gesproken nergens iets liggen...
gefrustreerde Max Verstappen het met de zesde plaats moest doen,
kwam Sergio Perez niet verder dan de achttiende plaats in de
kwalificatie. En alsof het nog niet erg genoeg was werd de Mexicaan
een dag later ietwat enthousiast aangevallen door Kevin Magnussen,
die het achterwiel van de Red Bull raakte en zo het leidend
voorwerp werd van een megaklapper. De RB20 van Perez was helemaal
naar de vaantjes. Buiten de monocoque was er niets meer intact, wat
een hard gelag is voor Red Bull. Helmut Marko legde na afloop bij
Sky DE piekfijn uit hoeveel geld de klapper kost. "Dit kost ons
ongeveer twee tot drie miljoen en met de budget cap is dat
natuurlijk een grote handicap. Het was weer een crash waar
Magnussen bij betrokken was. Godzijdank is het goed afgelopen, maar
het was een kritische situatie." Marko snijdt met de budget cap een
heikel onderwerp aan. Elk team mag per seizoen een maximaal bedrag
van 135 miljoen dollar uitgeven en het produceren en vervangen van
onderdelen hoort daar uiteraard bij. Red Bull is dus in één klap
een deel van dat budget kwijt aan een crash waar het team niet
zoveel aan kan doen. Het grootste probleem zit hem alleen niet in
de oorzaak, maar wel in het gevolg... Updates Het bonnetje van twee
tot drie miljoen euro gaat namelijk ook de ontwikkeling van de RB20
in de weg staan. Natuurlijk hoeft één megacrash geen grote
spelbreker te zijn, Red Bull houdt er vast en zeker rekening mee in
de verdeling van het budget, maar als team wil je het liefst zoveel
mogelijk geld investeren in updates. In de Formule 1 is stilstand
achteruitgang, dus nieuwe, werkende onderdelen kunnen op de langere
termijn een groot verschil maken. Een nieuwe set van een voor- en
achtervleugel kost bijvoorbeeld al 200.000 dollar om te produceren,
volgens Red Bull zelf. Red Bull heeft nu simpelweg minder ruimte
binnen de budget cap en is ook nog eens in een felle
concurrentiestrijd met McLaren en Ferrari beland. Verstappen en
Perez waren aan het begin van het seizoen dominant, maar de andere
teams zijn het gat in rap tempo aan het dichten. De zeges van Lando
Norris en Charles Leclerc in Miami en Monaco laten zien dat het Red
Bull minder makkelijk af gaat dan vorig seizoen. En juist daarom
kan de crash van Perez ook gevolgen gaan hebben voor Verstappen. De
Nederlander heeft in de WK-stand een marge van 31 punten ten
opzichte van Leclerc, maar luidde tijdens het Grand Prix-weekend
wel de noodklok. Red Bull heeft volgens Verstappen een
'fundamenteel probleem' met de auto, die rare trekjes vertoont op
circuits met veel hobbels en kerbstones. Kan je dat probleem wel
oplossen als je richting het einde van het seizoen op de kosten
moet letten? De tekst gaat verder onder de afbeelding. Titelstrijd?
De tijd zal moeten uitwijzen of er echt een titelstrijd volgt en of
Red Bull haar problemen met de RB20 onder controle kan krijgen. Op
traditionele circuits zonder hobbels werden Verstappen en Perez nog
wel tot favoriet gebombardeerd door de concurrentie, maar McLaren
en Ferrari ruiken bloed. Crashes als dezen helpen niet in de felle
ontwikkelingsstrijd, laat staan als Red Bull problemen blijft
houden op circuits met hobbels. Verstappen was er niet zeker van
dat Red Bull goed voor de dag zou komen in landen als Canada en
Singapore, omdat het team voorlopig geen idee heeft wat er aan de
hand is. Eén ding is duidelijk: Red Bull moet op haar tellen gaan
passen. Alle nog te brengen updates moeten raak zijn binnen de
huidige budget cap-reglementen, want het team heeft geen ruimte om
mogelijke foutjes in het ontwikkelingsproces te compenseren.
McLaren en Ferrari staan te popelen om van het momentum gebruik te
maken en Red Bull nóg meer onder druk te zetten. Wat wel in het
voordeel van Red Bull spreekt, is dat ze het talent van Verstappen
aan boord hebben. De drievoudig wereldkampioen laat normaal
gesproken nergens iets liggen...
