Waarom de megacrash tussen Magnussen en Perez onbestraft bleef

Wie naar het Red Bull-wrak van Sergio Perez kijkt na zijn
snoeiharde crash met Kevin Magnussen weet dat het hard is gegaan.
Direct rees de schuldvraag die door de wedstrijdleiding weinig
concreet beantwoord werd met 'no further action'. Wat maken we
daaruit op? Bij het reviewen van een incident of zelfs een zware
crash zoals in dit geval wordt gekeken of er iemand 'wholly to
blame' was. Met andere woorden: had één van beide partijen méér
schuld dan de ander? In het geval van het samenkomen tussen Pierre
Gasly en Esteban Ocon was de wedstrijdleiding duidelijk. Alle
verantwoordelijkheid lag bij Ocon. "De crash kwam enkel en alleen
voort uit een overambitieuze actie van de coureur van auto #31. Het
oordeel 'no further action' moet dus welhaast voortkomen uit het
feit dat in dit geval geen van beide partijen volgens de
wedstrijdleiding 'wholly to blame' was, niet op een manier waarbij
van ernstig verwijtbaar of gevaarlijk gedrag kan worden gesproken,
althans. Met andere woorden: áls Kevin Magnussen al iets verkeerd
deed, waar het overgrote merendeel het toch over eens is, heeft men
klaarblijkelijk geoordeeld dat Perez ook niet helemaal vrijuit
gaat. Er was ruimte voor Perez aan de linkerkant om meer ruimte te
laten aan Magnussen, maar hij koos ervoor zijn lijn te houden, net
zoals Magnussen ervoor koos het door hem ingeslagen pad aan te
houden. Beide coureurs hadden íéts kunnen doen om het ongeluk te
voorkomen, maar lieten dat na. Raceincident? Op het moment dat de
wedstrijdleiding tijdens de race al besluit dat 'further action'
niet noodzakelijk is, volgt geen zwart-op-wit statement met
beweegredenen zoals dat wel het geval is op het moment dat de
wedstrijdleiding wél tot een nader onderzoek besluit, dus de
beweegredenen zijn op die manier niet te verifiëren. Navraag bij de
FIA leert dat men niet met terugwerkende kracht namens de
wedstrijdleiders wil oordelen, maar ze kunnen zich voorstellen dat
men het ongeluk heeft afgedaan als een race-incident, mogelijk om
bovenstaande uitleg.  Natuurlijk kan ook in het geval van een
race-incident een schuldige worden aangewezen, maar dat leidt dan
niet altijd tot een straf, omdat de hectische aard van een start
daarin wordt meegewogen. Daar staat tegenover dat je niet altijd
vrijuit gaat bij een start, maar in dit geval moet je er dus vanuit
gaan dat Magnussen het in de ogen van de stewards niet té bont
heeft gemaakt. Volgens Red Bull kampt men met een schadepost van
minstens twee miljoen dollar. Een fikse aderlating, maar doorgaans
wordt de uitkomst van een incident of crash niet meegewogen in het
oordeel. Men kijkt enkel naar de gebeurtenissen in het moment en de
handelingen die daartoe hebben geleid.

Top Headlines

Oudere Top Headlines