Alonso onthult bizarre miscommunicatie bij Aston Martin in Monaco
Fernando Alonso en Aston Martin hebben het de laatste tijd vrij
moeilijk in de Formule 1. Een grote update maakte de torenhoge
verwachtingen nog niet waar en ook in Monaco ging het niet al te
best. Alonso werd uitgeschakeld in Q1 en kon ook in de race geen
wonderen verrichten. De Spanjaard liet overigens wel een gat vallen
om teamgenoot Lance Stroll een gratis pitstop te schenken, al bleek
het om een misverstand te gaan. Alonso had het sowieso niet echt
naar zijn zin tijdens de race. "In Monaco is de zondag altijd een
lastig verhaal, zeker om van de show te genieten", vertelt Alonso
tegenover onder meer RacingNews365. "Als er dan ook nog eens een
rode vlag is, je je banden wisselt en tot het einde wil
doorrijden... in Monaco zijn de pitstops het enige interessante
onderdeel van de race en het wordt niets als dat wegvalt. Misschien
moeten we de gesprekken heropenen om tijdens een rode vlag het
wisselen van banden te verbieden, of dat je alleen naar dezelfde
band mag wisselen." Dat neemt niet weg dat Aston Martin gewoon niet
snel genoeg was, stelt Alonso. "Er is geen twijfel over dat we de
snelheid niet hadden. We kunnen onze performance niet verbergen en
we kunnen ook niet verbergen dat we geen geluk hebben gehad. We
startten op de harde band, reden een alternatieve strategie, er
kwam een rode vlag en we moesten zeventig rondjes op de mediums
rijden. Dat is een kamikazestrategie, maar wel de enige manier om
punten te scoren. Alleen positioneerden ze (de wedstrijdleiding,
red.) de auto's opnieuw tijdens de rode vlag. Al met al denk ik dat
we een beetje ongelukkig waren. De anderen hadden juist heel veel
geluk, omdat ze op de mediums waren gestart." En dan komt de aap
uit de mouw. Alonso dacht lange tijd dat hij op P10 reed, terwijl
dat niet het geval was. De ervaren coureur legt het uit. "Ik raakte
in de war. Toen ik een gat liet vallen en Lance voor me reed na
zijn pitstop, dacht ik: 'nu halen we de tiende plaats binnen. Daar
hebben we hard voor gewerkt'. Daarna kreeg Lance een lekke band en
had ik de verantwoordelijkheid om op hele oude banden een punt
binnen te slepen. Ik dacht dus vijftig rondjes lang dat we om de
tiende plaats streden. En toen ik de finishlijn passeerde, vertelde
het team me dat ik elfde was geworden. Het was dus stress om niks,
maar het hield me wel wakker."
moeilijk in de Formule 1. Een grote update maakte de torenhoge
verwachtingen nog niet waar en ook in Monaco ging het niet al te
best. Alonso werd uitgeschakeld in Q1 en kon ook in de race geen
wonderen verrichten. De Spanjaard liet overigens wel een gat vallen
om teamgenoot Lance Stroll een gratis pitstop te schenken, al bleek
het om een misverstand te gaan. Alonso had het sowieso niet echt
naar zijn zin tijdens de race. "In Monaco is de zondag altijd een
lastig verhaal, zeker om van de show te genieten", vertelt Alonso
tegenover onder meer RacingNews365. "Als er dan ook nog eens een
rode vlag is, je je banden wisselt en tot het einde wil
doorrijden... in Monaco zijn de pitstops het enige interessante
onderdeel van de race en het wordt niets als dat wegvalt. Misschien
moeten we de gesprekken heropenen om tijdens een rode vlag het
wisselen van banden te verbieden, of dat je alleen naar dezelfde
band mag wisselen." Dat neemt niet weg dat Aston Martin gewoon niet
snel genoeg was, stelt Alonso. "Er is geen twijfel over dat we de
snelheid niet hadden. We kunnen onze performance niet verbergen en
we kunnen ook niet verbergen dat we geen geluk hebben gehad. We
startten op de harde band, reden een alternatieve strategie, er
kwam een rode vlag en we moesten zeventig rondjes op de mediums
rijden. Dat is een kamikazestrategie, maar wel de enige manier om
punten te scoren. Alleen positioneerden ze (de wedstrijdleiding,
red.) de auto's opnieuw tijdens de rode vlag. Al met al denk ik dat
we een beetje ongelukkig waren. De anderen hadden juist heel veel
geluk, omdat ze op de mediums waren gestart." En dan komt de aap
uit de mouw. Alonso dacht lange tijd dat hij op P10 reed, terwijl
dat niet het geval was. De ervaren coureur legt het uit. "Ik raakte
in de war. Toen ik een gat liet vallen en Lance voor me reed na
zijn pitstop, dacht ik: 'nu halen we de tiende plaats binnen. Daar
hebben we hard voor gewerkt'. Daarna kreeg Lance een lekke band en
had ik de verantwoordelijkheid om op hele oude banden een punt
binnen te slepen. Ik dacht dus vijftig rondjes lang dat we om de
tiende plaats streden. En toen ik de finishlijn passeerde, vertelde
het team me dat ik elfde was geworden. Het was dus stress om niks,
maar het hield me wel wakker."
