Waarom de situatie bij Alpine al weken gespannen was
"Het is bedroevend om dit soort incidenten te zien. De aanval van
Esteban Ocon was totaal misplaatst. Het is precies wat we niet
willen zien en we zullen dan ook grenzen gaan stellen. We zullen
een heel zwaar besluit moeten nemen." Dit waren de keiharde woorden
van Alpine-teambaas Bruno Famin tijdens de Grand Prix van Monaco.
Ocon plaatste in de eerste ronde een ambitieuze inhaalactie op
teamgenoot Pierre Gasly en moest dat bekopen met een vlucht door de
lucht én een gridstraf van vijf plaatsen voor de volgende race in
Canada. De Fransman ging na afloop door het stof op social media,
maar het lijkt erop dat het incident niet zonder gevolgen blijft.
Het gerucht gaat namelijk dat Alpine Ocon zou willen schorsen voor
de Grand Prix van Canada en dat het ook niet uitgesloten is dat de
coureur helemaal niet meer voor het team in actie komt. Hoe heeft
het toch zo ver kunnen komen? Go-karts Dat begint eigenlijk al
jaren geleden, als Ocon en Gasly tegen elkaar strijden in de
go-karts. De landgenoten kunnen niet goed met elkaar door een deur,
waarna ze het allebei wel tot de Formule 1 schoppen. Gasly begint
bij Toro Rosso, Ocon bij Manor en een jaar later Force India. Beste
vrienden zullen ze alleen nooit meer worden. Sterker nog, in
principe praten ze zelden met elkaar. Een aantal seizoenen en
ervaringen later kiest Alpine er tóch voor om de uitdaging aan te
gaan en voor de line-up Ocon/Gasly te kiezen. Voor het Franse team
zou het natuurlijk mooi zijn als ze met twee lokale helden
successen kunnen boeken in de koningsklasse van de autosport, maar
het is tegelijkertijd wel een risico. Dat is inmiddels ook wel
gebleken. Het ging de afgelopen twee seizoenen al meermaals fout,
met de onderlinge crash in Australië 2023 als dieptepunt. De
chaotische herstart in de voorlaatste ronde draaide voor Alpine op
een ramp uit, want Ocon en Gasly beukten elkaar van de baan vanuit
een goede positie. Voor de camera's hielden Ocon en Gasly goed de
schijn op door te stellen dat het achter de schermen goed gaat,
maar inmiddels is wel duidelijk dat dat niet het geval is. En ook
voor de Grand Prix van Monaco bereikte de situatie al bijna een
kookpunt, mede door de matige seizoenstart. Kookpunt Wie namelijk
goed naar (video's van) de afgelopen races keek, ziet dat er
talloze incidenten op het circuit hebben plaatsgevonden en dat daar
openbaar over wordt gesproken op de radio. Dat begint in Japan,
waar Gasly zijn auto ertussen perste bij de start, met (lichte)
schade voor de beide auto's tot gevolg. Ocon liet toen duidelijk
zijn ongenoegen blijken. Een paar weken later waren de rollen
omgedraaid in Miami. Tijdens de kwalificatie ontstond er een file
in de pitstraat, waarna Gasly graag als eerste in de rij wilde
aansluiten. De Alpine-monteurs lieten echter Ocon, die toch aan de
'buitenkant' stond, als eerste gaan, met een boze reactie van Gasly
tot gevolg. "Fantastic, shocked", klonk het vrij cynisch op de
radio. Ook in Imola ging het flink mis. Aan het einde van de derde
vrije training voor de Grand Prix van Emilia-Romagna kregen de
coureurs door een crash van Sergio Perez weinig tijd om nog een
getimede ronde te rijden. Ocon reed voor Gasly en kon nipt aan een
snel rondje beginnen, terwijl de laatstgenoemde coureur gevraagd
werd om een proefstart uit te voeren. Gasly reageerde woedend op de
radio en zei dat het 'altijd Esteban is die dat dan voor elkaar
krijgt'. Zo is wel duidelijk dat er voor de Grand Prix van Monaco
al ontzettend veel irritatie heerste. Natuurlijk zullen Ocon en
Gasly gefrustreerd zijn door de matige prestaties, maar het
ongenoegen over de ander wordt ook openbaar op de boordradio
besproken. De situatie lijkt na de Grand Prix van Monaco onhoudbaar
te zijn, of tovert het management een knappe oplossing uit de hoge
hoed?
Esteban Ocon was totaal misplaatst. Het is precies wat we niet
willen zien en we zullen dan ook grenzen gaan stellen. We zullen
een heel zwaar besluit moeten nemen." Dit waren de keiharde woorden
van Alpine-teambaas Bruno Famin tijdens de Grand Prix van Monaco.
Ocon plaatste in de eerste ronde een ambitieuze inhaalactie op
teamgenoot Pierre Gasly en moest dat bekopen met een vlucht door de
lucht én een gridstraf van vijf plaatsen voor de volgende race in
Canada. De Fransman ging na afloop door het stof op social media,
maar het lijkt erop dat het incident niet zonder gevolgen blijft.
Het gerucht gaat namelijk dat Alpine Ocon zou willen schorsen voor
de Grand Prix van Canada en dat het ook niet uitgesloten is dat de
coureur helemaal niet meer voor het team in actie komt. Hoe heeft
het toch zo ver kunnen komen? Go-karts Dat begint eigenlijk al
jaren geleden, als Ocon en Gasly tegen elkaar strijden in de
go-karts. De landgenoten kunnen niet goed met elkaar door een deur,
waarna ze het allebei wel tot de Formule 1 schoppen. Gasly begint
bij Toro Rosso, Ocon bij Manor en een jaar later Force India. Beste
vrienden zullen ze alleen nooit meer worden. Sterker nog, in
principe praten ze zelden met elkaar. Een aantal seizoenen en
ervaringen later kiest Alpine er tóch voor om de uitdaging aan te
gaan en voor de line-up Ocon/Gasly te kiezen. Voor het Franse team
zou het natuurlijk mooi zijn als ze met twee lokale helden
successen kunnen boeken in de koningsklasse van de autosport, maar
het is tegelijkertijd wel een risico. Dat is inmiddels ook wel
gebleken. Het ging de afgelopen twee seizoenen al meermaals fout,
met de onderlinge crash in Australië 2023 als dieptepunt. De
chaotische herstart in de voorlaatste ronde draaide voor Alpine op
een ramp uit, want Ocon en Gasly beukten elkaar van de baan vanuit
een goede positie. Voor de camera's hielden Ocon en Gasly goed de
schijn op door te stellen dat het achter de schermen goed gaat,
maar inmiddels is wel duidelijk dat dat niet het geval is. En ook
voor de Grand Prix van Monaco bereikte de situatie al bijna een
kookpunt, mede door de matige seizoenstart. Kookpunt Wie namelijk
goed naar (video's van) de afgelopen races keek, ziet dat er
talloze incidenten op het circuit hebben plaatsgevonden en dat daar
openbaar over wordt gesproken op de radio. Dat begint in Japan,
waar Gasly zijn auto ertussen perste bij de start, met (lichte)
schade voor de beide auto's tot gevolg. Ocon liet toen duidelijk
zijn ongenoegen blijken. Een paar weken later waren de rollen
omgedraaid in Miami. Tijdens de kwalificatie ontstond er een file
in de pitstraat, waarna Gasly graag als eerste in de rij wilde
aansluiten. De Alpine-monteurs lieten echter Ocon, die toch aan de
'buitenkant' stond, als eerste gaan, met een boze reactie van Gasly
tot gevolg. "Fantastic, shocked", klonk het vrij cynisch op de
radio. Ook in Imola ging het flink mis. Aan het einde van de derde
vrije training voor de Grand Prix van Emilia-Romagna kregen de
coureurs door een crash van Sergio Perez weinig tijd om nog een
getimede ronde te rijden. Ocon reed voor Gasly en kon nipt aan een
snel rondje beginnen, terwijl de laatstgenoemde coureur gevraagd
werd om een proefstart uit te voeren. Gasly reageerde woedend op de
radio en zei dat het 'altijd Esteban is die dat dan voor elkaar
krijgt'. Zo is wel duidelijk dat er voor de Grand Prix van Monaco
al ontzettend veel irritatie heerste. Natuurlijk zullen Ocon en
Gasly gefrustreerd zijn door de matige prestaties, maar het
ongenoegen over de ander wordt ook openbaar op de boordradio
besproken. De situatie lijkt na de Grand Prix van Monaco onhoudbaar
te zijn, of tovert het management een knappe oplossing uit de hoge
hoed?
