Marko verklaart verstrekkende gevolgen Perez-crash: "Dan zijn we gehandicapt"
Het was even slikken voor Red Bull in Monaco. De performance was
bepaald niet om over naar huis te schrijven en tot ieders schrik
crashte Sergio Perez zeer zwaar. Helmut Marko geeft in gesprek met
Motorsport-Magazin aan wat de directe en indirecte gevolgen zijn
van die crash, waarbij hij de eerder genoemde kostenpost van 2,5 à
3 miljoen euro opnieuw aanhaalt. Vanwaar die marge van een half
miljoen? "Dat is omdat we nog niet weten hoe de versnellingsbak en
de motor er aan toe zijn", zo legt hij uit. De timing van de crash
is ongelukkig, juist nu Red Bull zich weleens op lijkt te kunnen
maken voor een heuse titelstrijd nu Ferrari en McLaren langszij
lijken te komen. "Dat geld raakt ons, want we moeten voortdurend
overwegen wat we qua updates met de auto willen doen. In die
overwegingen missen we nu 3 miljoen. In het slechtste geval
betekent dit dat we minder updates door kunnen voeren", aldus de
teamadviseur. De eerstvolgende update zit al enige tijd in de
pijplijn, dus in dit geval heeft Marko het over updates voor de wat
langere termijn. Als McLaren en Ferrari nieuwe stappen weet te
zetten, wordt Red Bull tot het uiterste gedreven: "Als we een
tandje bij moeten zetten vanwege de sprongen van die teams, zijn we
daarin gehandicapt." De volgende race is de Formule 1 Grand Prix
van Canada en die wordt om twee redenen billen knijpen. Het is een
circuit waar je de auto soepel over de kerbstones heen wil kunnen
loodsen, maar naar we nu weten is juist dat de achilleshiel van de
Red Bull RB20. Daar komt bovenop dat het team zich geen nieuwe
crash van noemenswaardige omvang kan veroorloven. Dit heeft alles
te maken met reserveonderdelen: "Als er zich een nieuwe crash
voordoet, hebben we niet genoeg onderdelen meer voor beide auto's."
bepaald niet om over naar huis te schrijven en tot ieders schrik
crashte Sergio Perez zeer zwaar. Helmut Marko geeft in gesprek met
Motorsport-Magazin aan wat de directe en indirecte gevolgen zijn
van die crash, waarbij hij de eerder genoemde kostenpost van 2,5 à
3 miljoen euro opnieuw aanhaalt. Vanwaar die marge van een half
miljoen? "Dat is omdat we nog niet weten hoe de versnellingsbak en
de motor er aan toe zijn", zo legt hij uit. De timing van de crash
is ongelukkig, juist nu Red Bull zich weleens op lijkt te kunnen
maken voor een heuse titelstrijd nu Ferrari en McLaren langszij
lijken te komen. "Dat geld raakt ons, want we moeten voortdurend
overwegen wat we qua updates met de auto willen doen. In die
overwegingen missen we nu 3 miljoen. In het slechtste geval
betekent dit dat we minder updates door kunnen voeren", aldus de
teamadviseur. De eerstvolgende update zit al enige tijd in de
pijplijn, dus in dit geval heeft Marko het over updates voor de wat
langere termijn. Als McLaren en Ferrari nieuwe stappen weet te
zetten, wordt Red Bull tot het uiterste gedreven: "Als we een
tandje bij moeten zetten vanwege de sprongen van die teams, zijn we
daarin gehandicapt." De volgende race is de Formule 1 Grand Prix
van Canada en die wordt om twee redenen billen knijpen. Het is een
circuit waar je de auto soepel over de kerbstones heen wil kunnen
loodsen, maar naar we nu weten is juist dat de achilleshiel van de
Red Bull RB20. Daar komt bovenop dat het team zich geen nieuwe
crash van noemenswaardige omvang kan veroorloven. Dit heeft alles
te maken met reserveonderdelen: "Als er zich een nieuwe crash
voordoet, hebben we niet genoeg onderdelen meer voor beide auto's."
