Waarom de vrije gok van Sainz op niets is uitgedraaid
Waar gaat Carlos Sainz toch rijden in 2025? De coureur kreeg begin
dit jaar te horen dat hij bij Ferrari moest vertrekken en kon
halsoverkop op zoek naar een nieuwe werkgever. Lewis Hamilton
verkast volgend seizoen naar de Scuderia en neemt zijn plekje in.
Sainz werd nadien veelvuldig in verband gebracht met een overstap
naar Stake F1/Audi, maar hield tot nu toe de boot af. Waarom? Omdat
Sainz de luxe had om te wachten en op een kans bij een topteam te
azen. Op het moment dat Sainz al wist dat hij een nieuw stoeltje
moest bemachtigen, lag de rijdersmarkt nog wagenwijd open. Red
Bull, Mercedes én Aston Martin, op het oog toch topteams, hadden
nog een stoeltje vrij en op korte termijn leken dat interessantere
opties te zijn voor de Spanjaard. Stake F1 zal in 2025
hoogstwaarschijnlijk niet in de top van de Formule 1 acteren, dus
was er geen reden om snel te kiezen. Nu zijn de deuren bij de
topteams echter vakkundig gesloten. Fernando Alonso verlengde zijn
contract bij Aston Martin, Mercedes lijkt voor Andrea Kimi
Antonelli te kiezen en Sergio Perez staat volgens de geruchten op
het punt om zijn Red Bull-contract te verlengen. Er is dus geen
plek voor Sainz, die uitstekend aan het seizoen begon en zo liet
zien uit welk hout hij gesneden is. Verkeerde aanpak? Welke opties
blijven er dan over voor de drievoudig Grand Prix-winnaar? Het is
zoals gezegd algemeen bekend dat Audi Sainz dolgraag aan de line-up
wil toevoegen, terwijl er ook gesprekken met Williams zijn gevoerd.
Verder hebben alleen Alpine en Haas nog een plaatsje vrij voor
Sainz, maar dat lijkt hem niet te gaan worden. De geruchten leiden
vooral naar Stake F1/Audi en Williams. De aanpak van Sainz, hoe
luxe het aanbod van Audi ook moge zijn, is uiteindelijk niet
volledig geslaagd. De 29-jarige Sainz gaf zelf aan dat hij nu in de
bloei van zijn carrière verkeert en dat een overstap dus gelijk in
resultaten omgezet moet worden. Bij Red Bull en Mercedes heb je
daar volgend jaar alleen meer kans op dan bij Stake F1 en Williams.
Daarom kan je wel stellen dat Sainz op de korte termijn naast de
hoofdprijs heeft gegrepen. Blijkbaar liepen de gesprekken met de
topteams niet zodanig goed dat hij daar mocht instappen of zelfs
kopman zou worden. En dat is een hard gelag voor Sainz, die dus aan
een project moet gaan bouwen in plaats van dat hij gelijk kan
leveren. Het is overigens ook niet zeker of de keuze van Sainz dan
het gewenste resultaat gaat opleveren. Toekomst Want wees nou
eerlijk: is het zeker dat Audi en Williams in 2026 de top
bestormen? Daar lijkt het in eerste instantie niet op. Stake F1,
wat dus Audi gaat worden, bungelt nu achteraan het veld en het
iconische Duitse merk heeft geen enkele ervaring in de Formule 1.
De geschiedenis leert ons dat er normaal gesproken wel een paar
jaren overheen gaan voor een project zijn vruchten af gaat werpen.
Hetzelfde geldt voor Williams. Teambaas James Vowles heeft de visie
van het team volledig veranderd, maar voorlopig is dat nog niet
terug te zien in de resultaten. De bolide is te zwaar, er is een
gebrek aan reserveonderdelen en er werden pas twee schamele puntjes
gepakt. Er moet wel snel schot in de zaak komen om van een topteam
in wording te spreken. Tot slot hebben zowel Audi als Williams
natuurlijk ook voordelen. Bij Audi wordt Sainz kopman van een
fabrieksteam, waar er vaak mogelijkheden zijn om veel geld in de
Formule 1 te investeren. En vergeet ook niet dat Williams van een
ontzettend sterke Mercedes-motor profiteerde in 2014 en zo weer
even mocht proeven van de podiumplaatsen. Sainz staat dus voor een
belangrijke keuze. Maar dat stoeltje bij Red Bull of Mercedes, dáár
grijpt Sainz naast. En dat kan nog weleens pijn gaan doen.
dit jaar te horen dat hij bij Ferrari moest vertrekken en kon
halsoverkop op zoek naar een nieuwe werkgever. Lewis Hamilton
verkast volgend seizoen naar de Scuderia en neemt zijn plekje in.
Sainz werd nadien veelvuldig in verband gebracht met een overstap
naar Stake F1/Audi, maar hield tot nu toe de boot af. Waarom? Omdat
Sainz de luxe had om te wachten en op een kans bij een topteam te
azen. Op het moment dat Sainz al wist dat hij een nieuw stoeltje
moest bemachtigen, lag de rijdersmarkt nog wagenwijd open. Red
Bull, Mercedes én Aston Martin, op het oog toch topteams, hadden
nog een stoeltje vrij en op korte termijn leken dat interessantere
opties te zijn voor de Spanjaard. Stake F1 zal in 2025
hoogstwaarschijnlijk niet in de top van de Formule 1 acteren, dus
was er geen reden om snel te kiezen. Nu zijn de deuren bij de
topteams echter vakkundig gesloten. Fernando Alonso verlengde zijn
contract bij Aston Martin, Mercedes lijkt voor Andrea Kimi
Antonelli te kiezen en Sergio Perez staat volgens de geruchten op
het punt om zijn Red Bull-contract te verlengen. Er is dus geen
plek voor Sainz, die uitstekend aan het seizoen begon en zo liet
zien uit welk hout hij gesneden is. Verkeerde aanpak? Welke opties
blijven er dan over voor de drievoudig Grand Prix-winnaar? Het is
zoals gezegd algemeen bekend dat Audi Sainz dolgraag aan de line-up
wil toevoegen, terwijl er ook gesprekken met Williams zijn gevoerd.
Verder hebben alleen Alpine en Haas nog een plaatsje vrij voor
Sainz, maar dat lijkt hem niet te gaan worden. De geruchten leiden
vooral naar Stake F1/Audi en Williams. De aanpak van Sainz, hoe
luxe het aanbod van Audi ook moge zijn, is uiteindelijk niet
volledig geslaagd. De 29-jarige Sainz gaf zelf aan dat hij nu in de
bloei van zijn carrière verkeert en dat een overstap dus gelijk in
resultaten omgezet moet worden. Bij Red Bull en Mercedes heb je
daar volgend jaar alleen meer kans op dan bij Stake F1 en Williams.
Daarom kan je wel stellen dat Sainz op de korte termijn naast de
hoofdprijs heeft gegrepen. Blijkbaar liepen de gesprekken met de
topteams niet zodanig goed dat hij daar mocht instappen of zelfs
kopman zou worden. En dat is een hard gelag voor Sainz, die dus aan
een project moet gaan bouwen in plaats van dat hij gelijk kan
leveren. Het is overigens ook niet zeker of de keuze van Sainz dan
het gewenste resultaat gaat opleveren. Toekomst Want wees nou
eerlijk: is het zeker dat Audi en Williams in 2026 de top
bestormen? Daar lijkt het in eerste instantie niet op. Stake F1,
wat dus Audi gaat worden, bungelt nu achteraan het veld en het
iconische Duitse merk heeft geen enkele ervaring in de Formule 1.
De geschiedenis leert ons dat er normaal gesproken wel een paar
jaren overheen gaan voor een project zijn vruchten af gaat werpen.
Hetzelfde geldt voor Williams. Teambaas James Vowles heeft de visie
van het team volledig veranderd, maar voorlopig is dat nog niet
terug te zien in de resultaten. De bolide is te zwaar, er is een
gebrek aan reserveonderdelen en er werden pas twee schamele puntjes
gepakt. Er moet wel snel schot in de zaak komen om van een topteam
in wording te spreken. Tot slot hebben zowel Audi als Williams
natuurlijk ook voordelen. Bij Audi wordt Sainz kopman van een
fabrieksteam, waar er vaak mogelijkheden zijn om veel geld in de
Formule 1 te investeren. En vergeet ook niet dat Williams van een
ontzettend sterke Mercedes-motor profiteerde in 2014 en zo weer
even mocht proeven van de podiumplaatsen. Sainz staat dus voor een
belangrijke keuze. Maar dat stoeltje bij Red Bull of Mercedes, dáár
grijpt Sainz naast. En dat kan nog weleens pijn gaan doen.
