Marko onthult: "Zijn al plannen voor veranderingen Monaco"
Het was afgelopen weekend een veelbesproken onderwerp: hoe kan het
racen worden verbeterd op het stratencircuit in Monaco? De auto's
zijn in de loop der jaren alleen maar breder geworden, wat het
inhalen niet makkelijker maakt. Dat bewees de 2024-editie ook maar
weer, want er werd slechts een handvol keer een succesvolle
inhaalactie ingezet. Alleen de rode vlag na luttele seconden zorgde
voor spektakel, waarna er eigenlijk vrij weinig meer gebeurde in
het prinsdom. Dat zag ook Red Bull-adviseur Helmut Marko. "Na de
rode vlag was de GP van Monaco een processie. Maar je kunt je de
Formule 1 niet voorstellen zonder Monaco, want dit circuit is voor
circuits wat Ferrari is voor Formule 1-teams. Maar er moet iets
gebeuren. Het eenvoudigste zou zijn om het circuit te veranderen en
daar zijn al plannen en ideeën voor", zo zegt Marko in zijn column
voor Speedweek . Daarnaast heeft de 81-jarige Oostenrijker nog wel
een paar ideeën hoe Monaco een interessantere race kan worden. "Een
andere optie zou bijvoorbeeld zijn om twee pitstops te verplicht,
of om het gebruik van alle drie de bandentypes toe te passen. Zo
komt er wat strategie bij kijken." Marko vervolgt: "De
regelwijziging van 2026 voorziet dat de auto's iets lichter en
kleiner worden, maar dat alleen lost het probleem niet op. Ofwel
moeten we het aantal bandenwissels voorschrijven, ofwel moeten we
een lay-out hebben waar er op zijn minst een realistische kans is
om in te halen", zo sluit hij af.
racen worden verbeterd op het stratencircuit in Monaco? De auto's
zijn in de loop der jaren alleen maar breder geworden, wat het
inhalen niet makkelijker maakt. Dat bewees de 2024-editie ook maar
weer, want er werd slechts een handvol keer een succesvolle
inhaalactie ingezet. Alleen de rode vlag na luttele seconden zorgde
voor spektakel, waarna er eigenlijk vrij weinig meer gebeurde in
het prinsdom. Dat zag ook Red Bull-adviseur Helmut Marko. "Na de
rode vlag was de GP van Monaco een processie. Maar je kunt je de
Formule 1 niet voorstellen zonder Monaco, want dit circuit is voor
circuits wat Ferrari is voor Formule 1-teams. Maar er moet iets
gebeuren. Het eenvoudigste zou zijn om het circuit te veranderen en
daar zijn al plannen en ideeën voor", zo zegt Marko in zijn column
voor Speedweek . Daarnaast heeft de 81-jarige Oostenrijker nog wel
een paar ideeën hoe Monaco een interessantere race kan worden. "Een
andere optie zou bijvoorbeeld zijn om twee pitstops te verplicht,
of om het gebruik van alle drie de bandentypes toe te passen. Zo
komt er wat strategie bij kijken." Marko vervolgt: "De
regelwijziging van 2026 voorziet dat de auto's iets lichter en
kleiner worden, maar dat alleen lost het probleem niet op. Ofwel
moeten we het aantal bandenwissels voorschrijven, ofwel moeten we
een lay-out hebben waar er op zijn minst een realistische kans is
om in te halen", zo sluit hij af.
