Mercedes verklaart Hamilton-tactiek in Monaco: "Zo Verstappen onder druk zetten"

Het gat tussen Lewis Hamilton, de nummer zeven in Monaco, en de
coureur op plek acht, Yuki Tsunoda, was op een gegeven moment zo
groot in het prinsdom dat de zevenvoudig wereldkampioen een vrije
pitstop kon maken. De Brit hield zijn zevende plaats vast, maar
bleef met vraagtekens achter toen Max Verstappen een rondje later
binnen kwam en voor hem het circuit weer betrad. Andrew Shovlin,
Trackside Engineering Director bij Mercedes, legt uit wat er nou
precies aan de hand was. Werkte de undercut niet op Max Verstappen
of was er sprake van miscommunicatie met Hamilton? "We hebben nooit
gedacht dat we in staat zouden zijn om een undercut op Max te
plaatsen. De realiteit is dat we stopten, omdat er niemand achter
ons zat en we een vrije baan hadden. En dat zij (Red Bull, red.)
dan niet zouden stoppen, als ze niet het gat zouden hebben om voor
ons uit te komen. We dachten er zo voor te zorgen dat Lewis de
achterstand op Max zou wegwerken, die dan niet zou zijn gestopt." 
"Max stond op een gebruikte set banden, terwijl Lewis op een nieuwe
set stond en zo kon hij Max onder druk zetten. We dachten niet dat
het de situatie in de race echt zou veranderen, maar in het
onwaarschijnlijke geval dat George moeite zou hebben om de finish
te halen, gaf het ons een beetje zekerheid", zo vervolgt Shovlin in
de debrief van Mercedes.  Gat voor een pitstop Toch verliep dat
niet volgens plan. "Wat niet goed ging, was dat we Lewis niet
hadden gezegd dat hij voluit moest gaan in de out lap. Max had dus
eigenlijk het gat om de pitstop te maken. Hij ging niet zo snel als
hij zou kunnen in het begin, hij kon achter George rijden. Hij won
tijd, omdat hij zijn banden kon managen. Hij kon die stop dus maken
en Lewis voorblijven."  "Zo eindigde de situatie onbedoeld met Max
op een nieuwe set achter George, wat niet ideaal was. Maar zoals je
zag, zag het er niet echt naar uit dat George het risico liep om
die positie te verliezen. Hij had de banden goed gemanaged en aan
het eind had hij goed rubber." Shovlin vervolgt: "We hadden wat
duidelijker kunnen zijn met die berichtgeving. We hadden Lewis
gewoon op vers rubber staan en hij was nog steeds in staat om die
snelste ronde te rijden. Dat was een van de overwegingen waarom we
de pitstop wilden maken, net als om Max een beetje onder druk te
zetten", zo sluit Shovlin af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines