Waarom vooral Red Bull een kerbstone-probleem heeft
De Grand Prix van Monaco was voor Red Bull Racing tot op heden de
minste van het seizoen. Met een zesde plaats voor Max Verstappen en
een DNF voor Sergio Perez verliet het team Monaco met 'slechts'
acht punten. Ondertussen zag de Oostenrijkse renstal de
concurrentie wél veel punten verzamelen, waardoor beide
kampioenschappen ineens een stuk spannender worden. Het gehele
weekend klaagden beide Red Bull-coureurs over hoe slecht de auto
omging met de kerbstones in het prinsdom, iets wat we al eerder
hoorden dit seizoen. Om een goed beeld te krijgen van hoe deze
problemen ontstaan, nemen we niet alleen de RB20 onder de loep,
maar ook de VCARB 01. De bolide van het zusterteam van Red Bull
heeft namelijk géén last van de kerbstones. Visa Cash App RB (RB)
rijdt met eenzelfde soort ophanging als Red Bull en dus is het
vreemd om te zien dat één van de twee teams wél problemen heeft en
de ander niet. Het is niet de achterwielophanging van de RB20 die
een beperking vormt voor Red Bull op circuits met hobbels en hoge
kerbstones. Red Bull rijdt momenteel met een geüpdatete versie van
de achterwielophanging, iets wat RB nog niet heeft. In
werkelijkheid ligt het verschil in het ontwerp: Red Bull maakt
gebruik van een opzettelijk stijvere achteras dan het zusterteam.
Zoals bekend, stelt een auto met zeer stijve ophangingen, althans
in theorie, je in staat om optimaal gebruik te maken van de
constantheid van de rijhoogten om maximale effectiviteit op de
vloer van de auto te garanderen. Iets wat zeer belangrijk is in het
huidige 'ground-effect'-tijdperk. Ondanks het feit dat Red Bull en
RB op vele vlakken met elkaar samenwerken, ontwerpt RB nog altijd
haar eigen auto, waardoor het team uit Faenza zelf een keuze kan
maken qua filosofie. De tekst gaat verder na de afbeelding.
Stijfheid Verstappen klaagde tijdens het weekend in Monaco
herhaaldelijk over moeilijkheden bij het aanvallen van de
kerbstones, maar het probleem van de RB20 komt vooral voort uit de
onmogelijkheid om minder stijvere afstellingen te gebruiken zoals
de rivalen dat doen. Dit komt door de filosofie achter de Red Bull,
die meer gefocust is op een constante rijhoogte. Het is een zeer
specifieke keuze die tijdens de ontwerpfase is gemaakt om de
aerodynamische prestaties op de meeste circuits te maximaliseren.
Maar zoals gezegd, met de rivalen die nu aanzienlijk dichter bij
komen dan aan het begin van het seizoen, geeft dit een onmiskenbare
beperking. Het is correct om te zeggen dat de VCARB 01 is ontstaan
uit het concept van de RB19, al is de bolide van RB slechts op
bepaalde vlakken geïnspireerd op de meest dominante F1-auto ooit.
De zwakkere punten, vooral kijkend naar de eerder benoemde
filosofie, zijn bewust niet overgenomen door het zusterteam van Red
Bull. Hierdoor ontstaan de huidige problemen in Milton Keynes,
voorlopig, niet in Faenza. Het feit dat dit seizoen het probleem
van de extreme stijfheid van de RB20 zich al op drie verschillende
circuits heeft voorgedaan, namelijk Miami, Imola en Monaco, ligt in
wezen in het feit dat McLaren en Ferrari een auto hebben ontworpen
en ontwikkeld die het concept van de ground-effect-auto bijna net
zo effectief interpreteren als de RB20. In Miami en Imola kon
Verstappen hier nog het verschil maken, maar in Monaco werd de
tekortkoming pijnlijk duidelijk. Daar kon ook het talent van
Verstappen niets aan veranderen. Kortom, het is niet de
achterwielophanging gecombineerd met de nieuwe versnellingsbak die
de prestaties van de RB20 op circuits zoals die van Monaco beperkt
in vergelijking met de VCARB 01, maar het aerodynamische concept.
Dat concept is ontworpen en gekozen om maximale prestaties te
leveren bij constante en vooral extreem lage rijhoogte. In de
praktijk waren het de omstandigheden van de laatste drie circuits
die aantoonden dat de RB20 niet langer als een allround-auto kan
worden beschouwd. Het is nu moeilijk in te schatten in hoeverre de
nieuwe ontwikkelingen tijdens het seizoen in staat zullen zijn om
de beperkingen ten opzichte van de directe concurrenten te
corrigeren. Echter, een extreem dominant seizoen, zoals vorig jaar,
zal er dit keer niet in zitten.
minste van het seizoen. Met een zesde plaats voor Max Verstappen en
een DNF voor Sergio Perez verliet het team Monaco met 'slechts'
acht punten. Ondertussen zag de Oostenrijkse renstal de
concurrentie wél veel punten verzamelen, waardoor beide
kampioenschappen ineens een stuk spannender worden. Het gehele
weekend klaagden beide Red Bull-coureurs over hoe slecht de auto
omging met de kerbstones in het prinsdom, iets wat we al eerder
hoorden dit seizoen. Om een goed beeld te krijgen van hoe deze
problemen ontstaan, nemen we niet alleen de RB20 onder de loep,
maar ook de VCARB 01. De bolide van het zusterteam van Red Bull
heeft namelijk géén last van de kerbstones. Visa Cash App RB (RB)
rijdt met eenzelfde soort ophanging als Red Bull en dus is het
vreemd om te zien dat één van de twee teams wél problemen heeft en
de ander niet. Het is niet de achterwielophanging van de RB20 die
een beperking vormt voor Red Bull op circuits met hobbels en hoge
kerbstones. Red Bull rijdt momenteel met een geüpdatete versie van
de achterwielophanging, iets wat RB nog niet heeft. In
werkelijkheid ligt het verschil in het ontwerp: Red Bull maakt
gebruik van een opzettelijk stijvere achteras dan het zusterteam.
Zoals bekend, stelt een auto met zeer stijve ophangingen, althans
in theorie, je in staat om optimaal gebruik te maken van de
constantheid van de rijhoogten om maximale effectiviteit op de
vloer van de auto te garanderen. Iets wat zeer belangrijk is in het
huidige 'ground-effect'-tijdperk. Ondanks het feit dat Red Bull en
RB op vele vlakken met elkaar samenwerken, ontwerpt RB nog altijd
haar eigen auto, waardoor het team uit Faenza zelf een keuze kan
maken qua filosofie. De tekst gaat verder na de afbeelding.
Stijfheid Verstappen klaagde tijdens het weekend in Monaco
herhaaldelijk over moeilijkheden bij het aanvallen van de
kerbstones, maar het probleem van de RB20 komt vooral voort uit de
onmogelijkheid om minder stijvere afstellingen te gebruiken zoals
de rivalen dat doen. Dit komt door de filosofie achter de Red Bull,
die meer gefocust is op een constante rijhoogte. Het is een zeer
specifieke keuze die tijdens de ontwerpfase is gemaakt om de
aerodynamische prestaties op de meeste circuits te maximaliseren.
Maar zoals gezegd, met de rivalen die nu aanzienlijk dichter bij
komen dan aan het begin van het seizoen, geeft dit een onmiskenbare
beperking. Het is correct om te zeggen dat de VCARB 01 is ontstaan
uit het concept van de RB19, al is de bolide van RB slechts op
bepaalde vlakken geïnspireerd op de meest dominante F1-auto ooit.
De zwakkere punten, vooral kijkend naar de eerder benoemde
filosofie, zijn bewust niet overgenomen door het zusterteam van Red
Bull. Hierdoor ontstaan de huidige problemen in Milton Keynes,
voorlopig, niet in Faenza. Het feit dat dit seizoen het probleem
van de extreme stijfheid van de RB20 zich al op drie verschillende
circuits heeft voorgedaan, namelijk Miami, Imola en Monaco, ligt in
wezen in het feit dat McLaren en Ferrari een auto hebben ontworpen
en ontwikkeld die het concept van de ground-effect-auto bijna net
zo effectief interpreteren als de RB20. In Miami en Imola kon
Verstappen hier nog het verschil maken, maar in Monaco werd de
tekortkoming pijnlijk duidelijk. Daar kon ook het talent van
Verstappen niets aan veranderen. Kortom, het is niet de
achterwielophanging gecombineerd met de nieuwe versnellingsbak die
de prestaties van de RB20 op circuits zoals die van Monaco beperkt
in vergelijking met de VCARB 01, maar het aerodynamische concept.
Dat concept is ontworpen en gekozen om maximale prestaties te
leveren bij constante en vooral extreem lage rijhoogte. In de
praktijk waren het de omstandigheden van de laatste drie circuits
die aantoonden dat de RB20 niet langer als een allround-auto kan
worden beschouwd. Het is nu moeilijk in te schatten in hoeverre de
nieuwe ontwikkelingen tijdens het seizoen in staat zullen zijn om
de beperkingen ten opzichte van de directe concurrenten te
corrigeren. Echter, een extreem dominant seizoen, zoals vorig jaar,
zal er dit keer niet in zitten.
