Loopt het tijdperk Red Bull op zijn einde? "Weten dat we niet het sterkste team zijn"
2023 werd een droomjaar voor Red Bull Racing: Max Verstappen won
maar liefst negentien van de 22 races en samen met de Oostenrijkse
renstal werd het ene na het andere record geëvenaard of doorbroken.
Toch ziet het er dit seizoen al heel anders uit, want de
concurrentie komt steeds dichterbij en dat gaat ten koste van Red
Bull. Verstappen wist tot dusver vijf van de acht races te winnen,
maar in Australië, Miami en Monaco moest hij de overwinning toch
afstaan aan Ferrari- en McLaren-coureurs. De volledige Formule
1-wereld is nu in rep en roer, want Red Bull is dus wél te
verslaan. McLaren en Ferrari naderen in rap tempo terwijl er bij
Red Bull juist nieuwe zwakke plekken ontdekt worden. Maar is het
Red Bull-tijdperk dan echt voorbij, of is ook deze verandering het
gevolg van de langer aanhoudende reglementen? Red Bull-adviseur
Helmut Marko benadrukt bij Formel1.de dat er geen twijfel over
mogelijk is. "Laten we niet te hard van stapel lopen! We hebben pas
een paar races verloren, of anders gezegd: niet gewonnen. In alle
gevallen ging het om een stratencircuit, namelijk Melbourne en
Miami (en Monaco, red.). We hebben op dat soort circuits gewoon
bepaalde problemen en we weten wel dat we niet langer het sterkste
team zijn. Ferrari kwam in Miami al een stuk dichterbij, maar de
update die McLaren aan Lando Norris had gegeven maakte hem ook een
stuk sneller." Niet kunnen bijbenen De rest is inmiddels
geschiedenis, want Red Bull ging er in Miami uiteindelijk niet met
de overwinning vandoor. "Het is dat hij op vrijdag en tijdens de
kwalificatie foutjes maakte, maar anders had hij toen ook al voor
ons gestaan", durft Marko zelfs te beweren. "Tijdens de race zagen
we dan ook hoe snel hij eigenlijk had en wij konden dat tempo
gewoon niet bijbenen." Menig expert beargumenteerd dat Red Bull het
vooral lastig heeft op stratencircuits, of dergelijke type circuits
die daarop lijken, maar daar wil Marko vooralsnog niets van weten.
"Dat zal in de loop van het jaar vanzelf duidelijk worden. In Imola
introduceerden we zelf bijvoorbeeld een pakket met upgrades, welke
in tegenstelling tot die van Ferrari niet meteen op de gewenste
manier werkte. Maar ik ben optimistisch dat we dat nog om kunnen
draaien." Tot slot benadrukt de adviseur dat de reglementen, als
constante factor in een chaotisch Formule 1-seizoen, naar
verwachting wel de nodige invloed hebben op het kleiner worden van
de onderlinge verschillen. "Het reglement van 2022 bevindt zich
momenteel in het derde jaar en het is wel duidelijk dat de huidige
Formule 1-filosofie een andere aanpak hanteert. Als een team zelf
iets niet kan vinden, kopiëren ze het. Hoe langer dat reglement dan
aanhoudt, hoe stabieler het wordt en hoe groter de kans wordt dat
de topteams de achterstand kunnen verkleinen."
maar liefst negentien van de 22 races en samen met de Oostenrijkse
renstal werd het ene na het andere record geëvenaard of doorbroken.
Toch ziet het er dit seizoen al heel anders uit, want de
concurrentie komt steeds dichterbij en dat gaat ten koste van Red
Bull. Verstappen wist tot dusver vijf van de acht races te winnen,
maar in Australië, Miami en Monaco moest hij de overwinning toch
afstaan aan Ferrari- en McLaren-coureurs. De volledige Formule
1-wereld is nu in rep en roer, want Red Bull is dus wél te
verslaan. McLaren en Ferrari naderen in rap tempo terwijl er bij
Red Bull juist nieuwe zwakke plekken ontdekt worden. Maar is het
Red Bull-tijdperk dan echt voorbij, of is ook deze verandering het
gevolg van de langer aanhoudende reglementen? Red Bull-adviseur
Helmut Marko benadrukt bij Formel1.de dat er geen twijfel over
mogelijk is. "Laten we niet te hard van stapel lopen! We hebben pas
een paar races verloren, of anders gezegd: niet gewonnen. In alle
gevallen ging het om een stratencircuit, namelijk Melbourne en
Miami (en Monaco, red.). We hebben op dat soort circuits gewoon
bepaalde problemen en we weten wel dat we niet langer het sterkste
team zijn. Ferrari kwam in Miami al een stuk dichterbij, maar de
update die McLaren aan Lando Norris had gegeven maakte hem ook een
stuk sneller." Niet kunnen bijbenen De rest is inmiddels
geschiedenis, want Red Bull ging er in Miami uiteindelijk niet met
de overwinning vandoor. "Het is dat hij op vrijdag en tijdens de
kwalificatie foutjes maakte, maar anders had hij toen ook al voor
ons gestaan", durft Marko zelfs te beweren. "Tijdens de race zagen
we dan ook hoe snel hij eigenlijk had en wij konden dat tempo
gewoon niet bijbenen." Menig expert beargumenteerd dat Red Bull het
vooral lastig heeft op stratencircuits, of dergelijke type circuits
die daarop lijken, maar daar wil Marko vooralsnog niets van weten.
"Dat zal in de loop van het jaar vanzelf duidelijk worden. In Imola
introduceerden we zelf bijvoorbeeld een pakket met upgrades, welke
in tegenstelling tot die van Ferrari niet meteen op de gewenste
manier werkte. Maar ik ben optimistisch dat we dat nog om kunnen
draaien." Tot slot benadrukt de adviseur dat de reglementen, als
constante factor in een chaotisch Formule 1-seizoen, naar
verwachting wel de nodige invloed hebben op het kleiner worden van
de onderlinge verschillen. "Het reglement van 2022 bevindt zich
momenteel in het derde jaar en het is wel duidelijk dat de huidige
Formule 1-filosofie een andere aanpak hanteert. Als een team zelf
iets niet kan vinden, kopiëren ze het. Hoe langer dat reglement dan
aanhoudt, hoe stabieler het wordt en hoe groter de kans wordt dat
de topteams de achterstand kunnen verkleinen."
