FIA-president ziet omstreden 'nieuwe' F1-regel wel zitten
Eind 2025 loopt het huidige concorde agreement in de Formule 1 op
zijn einde. De teams en de FOM zijn dan ook al langere tijd in
onderhandeling om een nieuwe overeenkomst te sluiten. Een van de
belangrijkste punten die besproken wordt, is de 'entry fee' voor
nieuwe teams. Momenteel ligt die op 200 miljoen dollar, maar de
teams zouden dat graag naar 600 miljoen dollar willen tillen.
Daarmee lijken de teams de deur dicht te willen houden voor een
mogelijk elfde team. Een eventueel nieuw team zou, in het geval de
plannen doorgaan, een gigantische zak met geld mee moeten nemen
voor het ook maar een kilometer heeft kunnen rijden op het circuit.
Een van de teams die hier hardop over nadenkt, en naar handelt, is
Andretti Formula Racing. In samenwerking met Cadillac wil het team
van Michael Andretti in 2026 op de Formule 1-grid staan. De teams
lijken hier nu een stokje voor te willen steken. Bijzonder aan dat
verhaal blijft natuurlijk dat de FIA Andretti een positief advies
gaf. Het was de FOM die hier niet in meeging en een voorlopig
negatief advies gaf. De president van de FIA, Mohammed Ben Sulayem,
snapt dat de teams en de FOM nadenken over een verhoging van de
entry free. Hij vertelt hierover in gesprek met Reuters . "Er moet
een goede balans zijn. Is 200 miljoen te laag? Ik denk dat 600
miljoen een goede afweging is, gezien de huidige markt." Volgens
Ben Sulayem, die recentelijk sprak met de CEO van Liberty Media,
Greg Maffei, gaan de gesprekken over een nieuw 'commercieel'
concorde agreement de goede kant op, ondanks de recente spanningen
tussen de FIA en de Formule 1. "We snappen beide dat we vooruit
moeten en de enige manier hoe we dat kunnen doen, is wanneer er een
goede relatie is tussen ons beide. We zitten in het zelfde schuitje
en willen beiden een duurzame business. Wij werken nauw samen met
de FOM, wanneer het aankomt op de businesskant. We zijn partners en
vinden samen oplossingen voor zelfs de kleinste problemen."
zijn einde. De teams en de FOM zijn dan ook al langere tijd in
onderhandeling om een nieuwe overeenkomst te sluiten. Een van de
belangrijkste punten die besproken wordt, is de 'entry fee' voor
nieuwe teams. Momenteel ligt die op 200 miljoen dollar, maar de
teams zouden dat graag naar 600 miljoen dollar willen tillen.
Daarmee lijken de teams de deur dicht te willen houden voor een
mogelijk elfde team. Een eventueel nieuw team zou, in het geval de
plannen doorgaan, een gigantische zak met geld mee moeten nemen
voor het ook maar een kilometer heeft kunnen rijden op het circuit.
Een van de teams die hier hardop over nadenkt, en naar handelt, is
Andretti Formula Racing. In samenwerking met Cadillac wil het team
van Michael Andretti in 2026 op de Formule 1-grid staan. De teams
lijken hier nu een stokje voor te willen steken. Bijzonder aan dat
verhaal blijft natuurlijk dat de FIA Andretti een positief advies
gaf. Het was de FOM die hier niet in meeging en een voorlopig
negatief advies gaf. De president van de FIA, Mohammed Ben Sulayem,
snapt dat de teams en de FOM nadenken over een verhoging van de
entry free. Hij vertelt hierover in gesprek met Reuters . "Er moet
een goede balans zijn. Is 200 miljoen te laag? Ik denk dat 600
miljoen een goede afweging is, gezien de huidige markt." Volgens
Ben Sulayem, die recentelijk sprak met de CEO van Liberty Media,
Greg Maffei, gaan de gesprekken over een nieuw 'commercieel'
concorde agreement de goede kant op, ondanks de recente spanningen
tussen de FIA en de Formule 1. "We snappen beide dat we vooruit
moeten en de enige manier hoe we dat kunnen doen, is wanneer er een
goede relatie is tussen ons beide. We zitten in het zelfde schuitje
en willen beiden een duurzame business. Wij werken nauw samen met
de FOM, wanneer het aankomt op de businesskant. We zijn partners en
vinden samen oplossingen voor zelfs de kleinste problemen."
