Exclusief: Bottas over zijn toekomst, als 40-jarige in F1 en Ferrari
Valtteri Bottas in inmiddels een vertrouwde naam in de Formule 1.
In zijn eerste vier jaar kwam hij uit voor Williams en pakte door
de pijlsnelle Mercedes-motor al de nodige podiumplekken, voordat
hij in 2017 instapte bij het fabrieksteam. De Fin verving de net
gestopte Nico Rosberg en moest het opnemen tegen toenmalig
drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Op sommige momenten kon
Bottas het de Brit lastig maken, vooral in de kwalificatie, maar
uiteindelijk moest hij zijn meerdere erkennen. Na vijf jaar en tien
zeges bij de Zilverpijlen zocht hij zijn heil bij Alfa Romeo, wat
sinds dit jaar door het leven gaat als Stake F1. Zijn contract
loopt aan het einde van dit jaar af en dus is het de vraag waar we
Bottas in 2025 zien rijden. Hij vertelt er uitgebreid over in een
exclusief interview met RacingNews365 , voorafgaand aan de Grand
Prix van Monaco. "Ik denk dat alles nog open ligt. Op dit moment is
er nog geen deur dicht", zo antwoordt Bottas op de vraag of een
contractverlenging bij Stake F1, wat in 2026 verdergaat als
fabrieksteam van Audi, een optie voor hem is. "Sommige teams hebben
het al vastliggen, maar afgezien daarvan is het nog steeds een open
situatie. Audi heeft duidelijk gemaakt dat ze de dingen niet
overhaasten, maar tegelijkertijd betekent het dat ik naar andere
opties moet kijken. We zijn ons bewust van de situatie en dat is
waar we nu mee bezig zijn. En daarom hangt deze meneer hier rond",
zo zegt Bottas met een glimlach op zijn gezicht. Daarmee verwijst
hij als vanzelfsprekend naar zijn manager. 'Niet geïnteresseerd in
één jaar' Bottas is het type coureur dat wil weten waar hij naartoe
gaat. "Ik wil er graag bij betrokken zijn, maar niet zodanig dat
het mijn raceweekend afleidt. Het gaat erom om de juiste balans te
vinden. Maar natuurlijk wil ik erbij betrokken zijn, omdat het over
mijn toekomst gaat, de jaren die voor me liggen. Ik wil dus weten
wat er gaande is. De volgende keer dat we er goed over kunnen
praten is waarschijnlijk maandag, omdat ik me moet focussen op het
rijden", zo legt Bottas uit voor de GP van Monaco. Toen de
34-jarige Fin tekende bij Alfa Romeo en kortstondig samenwerkte met
Frederic Vasseur, koos hij voor een project op de lange termijn en
dat is wat hij nu ook ambieert. "Ik heb het gevoel dat ik dat nodig
heb. Ik heb een project nodig met duidelijke doelen voor de komende
jaren. Ik ben niet geïnteresseerd in een contract voor één jaar, om
maar in de sport te zitten. Ik wil iets stabiels hebben met doelen
die we samen kunnen nastreven." De naam van Vasseur viel al even.
De Fransman werkt nu bij Ferrari als teambaas en lijkt daar de
dingen in de goede richting te veranderen. Denkt Bottas dat één
persoon, zoals dat in het verleden vaker het geval was, een team
een bepaalde kant op kan sturen? "Ik geloof van wel, ik denk dat
dat in het verleden is gebleken. Een goede leider kan dingen goed
organiseren, mensen op de juiste posities zetten, nieuwe mensen
aannemen en dat kan een verschil maken." "Ik denk dat Fred al
heeft laten zien dat het een goed effect heeft gehad voor Ferrari
en ik denk dat dat ook op de lange termijn zo kan zijn. Hij heeft
in elke categorie waar hij sterk bij betrokken was, zoals in de
Formule 2 en 3, laten zien dat ze het beste team waren. Het is
grappig hoe het gaat met sommige mensen. Ik ben niet verrast dat
hij dit al zo snel voor elkaar heeft gekregen bij Ferrari." Tot
zijn 40e? Bottas wil zich dus voor langere tijd vastleggen in de
Formule 1 en dat kan dus zomaar betekenen dat de Fin tot de 40
doorgaat. Het is daarbij sowieso een trend die we de afgelopen
jaren vaker zien: Formule 1-coureurs die lang doorgaan met hun
carrière. Kimi Raikkonen stopte pas op zijn 42e, Fernando Alonso
gaat door tot halverwege de 40 met zijn nieuwe contract bij Aston
Martin en ook Lewis Hamilton gaat nog een paar jaar door. Heeft
Bottas de honger om tot die leeftijd door te gaan of denkt hij daar
nooit aan? "40 is als een getal vrij groot. Het gaat snel, dus je
weet het maar nooit. Maar ik heb nog zeker vele jaren te gaan.
Fernando is een geweldig voorbeeld, al is hij misschien een
uitschieter. Het is een motivatie om te zien hoe goed hij nog
steeds presteert." Daarbij heeft Bottas nog een andere hobby:
wielrennen. In hoeverre helpt hem dat om zijn carrière te
verlengen, ook op fysiek gebied? "Over het fysieke maak ik me geen
zorgen. Ik denk dat ik behoorlijk fit ben om de auto's te besturen.
Ik heb een grote passie voor fietsen, wat denk ik goed is. Niet
alleen fysiek, maar ook mentaal. En het is voor mij een mooie
manier om de sport te ontvluchten. Ik denk dat ik een heel duurzaam
leven heb en een goede balans, waarin ik in de vrije weekenden
mezelf kan loskoppelen en dan fris naar de F1-weekenden kan komen.
Ik zie mezelf nog heel lang doorgaan zonder dat de batterij
leegloopt."
In zijn eerste vier jaar kwam hij uit voor Williams en pakte door
de pijlsnelle Mercedes-motor al de nodige podiumplekken, voordat
hij in 2017 instapte bij het fabrieksteam. De Fin verving de net
gestopte Nico Rosberg en moest het opnemen tegen toenmalig
drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Op sommige momenten kon
Bottas het de Brit lastig maken, vooral in de kwalificatie, maar
uiteindelijk moest hij zijn meerdere erkennen. Na vijf jaar en tien
zeges bij de Zilverpijlen zocht hij zijn heil bij Alfa Romeo, wat
sinds dit jaar door het leven gaat als Stake F1. Zijn contract
loopt aan het einde van dit jaar af en dus is het de vraag waar we
Bottas in 2025 zien rijden. Hij vertelt er uitgebreid over in een
exclusief interview met RacingNews365 , voorafgaand aan de Grand
Prix van Monaco. "Ik denk dat alles nog open ligt. Op dit moment is
er nog geen deur dicht", zo antwoordt Bottas op de vraag of een
contractverlenging bij Stake F1, wat in 2026 verdergaat als
fabrieksteam van Audi, een optie voor hem is. "Sommige teams hebben
het al vastliggen, maar afgezien daarvan is het nog steeds een open
situatie. Audi heeft duidelijk gemaakt dat ze de dingen niet
overhaasten, maar tegelijkertijd betekent het dat ik naar andere
opties moet kijken. We zijn ons bewust van de situatie en dat is
waar we nu mee bezig zijn. En daarom hangt deze meneer hier rond",
zo zegt Bottas met een glimlach op zijn gezicht. Daarmee verwijst
hij als vanzelfsprekend naar zijn manager. 'Niet geïnteresseerd in
één jaar' Bottas is het type coureur dat wil weten waar hij naartoe
gaat. "Ik wil er graag bij betrokken zijn, maar niet zodanig dat
het mijn raceweekend afleidt. Het gaat erom om de juiste balans te
vinden. Maar natuurlijk wil ik erbij betrokken zijn, omdat het over
mijn toekomst gaat, de jaren die voor me liggen. Ik wil dus weten
wat er gaande is. De volgende keer dat we er goed over kunnen
praten is waarschijnlijk maandag, omdat ik me moet focussen op het
rijden", zo legt Bottas uit voor de GP van Monaco. Toen de
34-jarige Fin tekende bij Alfa Romeo en kortstondig samenwerkte met
Frederic Vasseur, koos hij voor een project op de lange termijn en
dat is wat hij nu ook ambieert. "Ik heb het gevoel dat ik dat nodig
heb. Ik heb een project nodig met duidelijke doelen voor de komende
jaren. Ik ben niet geïnteresseerd in een contract voor één jaar, om
maar in de sport te zitten. Ik wil iets stabiels hebben met doelen
die we samen kunnen nastreven." De naam van Vasseur viel al even.
De Fransman werkt nu bij Ferrari als teambaas en lijkt daar de
dingen in de goede richting te veranderen. Denkt Bottas dat één
persoon, zoals dat in het verleden vaker het geval was, een team
een bepaalde kant op kan sturen? "Ik geloof van wel, ik denk dat
dat in het verleden is gebleken. Een goede leider kan dingen goed
organiseren, mensen op de juiste posities zetten, nieuwe mensen
aannemen en dat kan een verschil maken." "Ik denk dat Fred al
heeft laten zien dat het een goed effect heeft gehad voor Ferrari
en ik denk dat dat ook op de lange termijn zo kan zijn. Hij heeft
in elke categorie waar hij sterk bij betrokken was, zoals in de
Formule 2 en 3, laten zien dat ze het beste team waren. Het is
grappig hoe het gaat met sommige mensen. Ik ben niet verrast dat
hij dit al zo snel voor elkaar heeft gekregen bij Ferrari." Tot
zijn 40e? Bottas wil zich dus voor langere tijd vastleggen in de
Formule 1 en dat kan dus zomaar betekenen dat de Fin tot de 40
doorgaat. Het is daarbij sowieso een trend die we de afgelopen
jaren vaker zien: Formule 1-coureurs die lang doorgaan met hun
carrière. Kimi Raikkonen stopte pas op zijn 42e, Fernando Alonso
gaat door tot halverwege de 40 met zijn nieuwe contract bij Aston
Martin en ook Lewis Hamilton gaat nog een paar jaar door. Heeft
Bottas de honger om tot die leeftijd door te gaan of denkt hij daar
nooit aan? "40 is als een getal vrij groot. Het gaat snel, dus je
weet het maar nooit. Maar ik heb nog zeker vele jaren te gaan.
Fernando is een geweldig voorbeeld, al is hij misschien een
uitschieter. Het is een motivatie om te zien hoe goed hij nog
steeds presteert." Daarbij heeft Bottas nog een andere hobby:
wielrennen. In hoeverre helpt hem dat om zijn carrière te
verlengen, ook op fysiek gebied? "Over het fysieke maak ik me geen
zorgen. Ik denk dat ik behoorlijk fit ben om de auto's te besturen.
Ik heb een grote passie voor fietsen, wat denk ik goed is. Niet
alleen fysiek, maar ook mentaal. En het is voor mij een mooie
manier om de sport te ontvluchten. Ik denk dat ik een heel duurzaam
leven heb en een goede balans, waarin ik in de vrije weekenden
mezelf kan loskoppelen en dan fris naar de F1-weekenden kan komen.
Ik zie mezelf nog heel lang doorgaan zonder dat de batterij
leegloopt."
