Voormalig F1-engineer ziet 'riskante' keuze Red Bull: "Dat is de grootste zorg"
Tijdens de Grand Prix van Monaco kwam Red Bull geen moment in de
buurt van de overwinning. Het gehele weekend waren Ferrari en
McLaren sneller en klaagden beide coureurs van Red Bull steen en
been over het gedrag van de auto. Daardoor laait de discussie weer
op of Red Bull de voorsprong kwijt is? Volgens voormalig
strategie-engineer en hedendaags analist, Bernie Collins, is die
voorsprong er nog wel, maar heeft Red Bull wel degelijk verkeerde
keuzes gemaakt tijdens de winter. "Ik denk dat Barcelona het
circuit is waar iedereen naar uitkijkt", zo vertelt Collins in de
Sky Sports F1 podcast . "Daar gaan we over twee races heen. Dat is
een baan met een grote variatie aan bochten, waar men echt aan kan
afleiden waar iedereen staat. Eerst krijgen we natuurlijk nog
Canada, waar snelheid op het rechte stuk van belang is en daarvan
weten we dat Red Bull dominant is. Interessant is dan wel dat Max
zegt dat Mclaren ook daar mee zal doen." Collins kan die opmerking
van Verstappen wel begrijpen, gezien de snelheid die McLaren tot op
heden heeft laten zien, zo ook in het snelste gedeelte van het
circuit in Monaco. "Piastri had Leclerc moeten verslaan in de
kwalificatie in Monaco. Hij was in alle sectoren de snelste, hij
kreeg het alleen kreeg niet aan elkaar gereden. Was dat wel gelukt,
had hij gewoon op pole gestaan en hadden we een compleet andere
race gehad." 'Mercedes-stijl' Toch ziet Collins nog iets
belangrijks ontstaan bij Red Bull en dat is onzekerheid. Waar het
team van Max Verstappen in 2023 onverslaanbaar leek, ruikt de
concurrentie dit jaar bloed. En terecht volgens Collins. "Ik denk
dat de grootste zorg van Red Bull is dat ze dit jaar met een nieuw
concept zijn gekomen. We waren allemaal een beetje verrast dat ze
het concept van de auto zo om hadden gegooid, zeker gezien hoe
sterk de auto was." "Het is nu een beetje een auto in
Mercedes-stijl. We beginnen nu ook geklaag te horen over
bijvoorbeeld de correlatie met de simulator. Ook de updates lijken
niet helemaal te werken, of ze werken niet zoals verwacht. Al deze
zaken zijn niet gegarandeerd wanneer je radicaal van concept
veranderd", zo vertelt Collins. Ze zag dit in het begin van het
seizoen gebeuren en maakte zich meteen zorgen om de status van Red
Bull als dominante factor binnen de Formule 1. "Toen ik dit nieuwe
concept zag, dacht ik meteen: dat is een enorm risico. En dan zie
je de eerste race en denk je, ze hebben het gewoon weer geflikt. Ik
had echt gehoopt dat we een andere auto vooraan zouden zien, maar
dat was niet het geval. Maar nu zie je dat, zodra de updates
beginnen te komen, ze moeite krijgen om die te laten werken. Het is
nog niet gigantisch, maar het zijn wel tekenen dat ze niet meer zo
comfortabel zijn als voorheen", zo sluit Collins af.
buurt van de overwinning. Het gehele weekend waren Ferrari en
McLaren sneller en klaagden beide coureurs van Red Bull steen en
been over het gedrag van de auto. Daardoor laait de discussie weer
op of Red Bull de voorsprong kwijt is? Volgens voormalig
strategie-engineer en hedendaags analist, Bernie Collins, is die
voorsprong er nog wel, maar heeft Red Bull wel degelijk verkeerde
keuzes gemaakt tijdens de winter. "Ik denk dat Barcelona het
circuit is waar iedereen naar uitkijkt", zo vertelt Collins in de
Sky Sports F1 podcast . "Daar gaan we over twee races heen. Dat is
een baan met een grote variatie aan bochten, waar men echt aan kan
afleiden waar iedereen staat. Eerst krijgen we natuurlijk nog
Canada, waar snelheid op het rechte stuk van belang is en daarvan
weten we dat Red Bull dominant is. Interessant is dan wel dat Max
zegt dat Mclaren ook daar mee zal doen." Collins kan die opmerking
van Verstappen wel begrijpen, gezien de snelheid die McLaren tot op
heden heeft laten zien, zo ook in het snelste gedeelte van het
circuit in Monaco. "Piastri had Leclerc moeten verslaan in de
kwalificatie in Monaco. Hij was in alle sectoren de snelste, hij
kreeg het alleen kreeg niet aan elkaar gereden. Was dat wel gelukt,
had hij gewoon op pole gestaan en hadden we een compleet andere
race gehad." 'Mercedes-stijl' Toch ziet Collins nog iets
belangrijks ontstaan bij Red Bull en dat is onzekerheid. Waar het
team van Max Verstappen in 2023 onverslaanbaar leek, ruikt de
concurrentie dit jaar bloed. En terecht volgens Collins. "Ik denk
dat de grootste zorg van Red Bull is dat ze dit jaar met een nieuw
concept zijn gekomen. We waren allemaal een beetje verrast dat ze
het concept van de auto zo om hadden gegooid, zeker gezien hoe
sterk de auto was." "Het is nu een beetje een auto in
Mercedes-stijl. We beginnen nu ook geklaag te horen over
bijvoorbeeld de correlatie met de simulator. Ook de updates lijken
niet helemaal te werken, of ze werken niet zoals verwacht. Al deze
zaken zijn niet gegarandeerd wanneer je radicaal van concept
veranderd", zo vertelt Collins. Ze zag dit in het begin van het
seizoen gebeuren en maakte zich meteen zorgen om de status van Red
Bull als dominante factor binnen de Formule 1. "Toen ik dit nieuwe
concept zag, dacht ik meteen: dat is een enorm risico. En dan zie
je de eerste race en denk je, ze hebben het gewoon weer geflikt. Ik
had echt gehoopt dat we een andere auto vooraan zouden zien, maar
dat was niet het geval. Maar nu zie je dat, zodra de updates
beginnen te komen, ze moeite krijgen om die te laten werken. Het is
nog niet gigantisch, maar het zijn wel tekenen dat ze niet meer zo
comfortabel zijn als voorheen", zo sluit Collins af.
