De 'unseen heroes' die Leclerc's overwinning in Monaco mogelijk maakte

Het ontwikkelen van een winnende strategie draait in de hedendaagse
Formule 1 niet alleen om een coureur die hard rijdt. Het team
achter elke coureur is dag en nacht bezig om de snelste strategie
te bepalen en tot uitvoering te brengen. Dit is altijd belangrijk,
maar op een circuit als Monaco moet het nog onberispelijker zijn
dan op andere circuits. De overwinning van Charles Leclerc op
zondag kwam mede om deze reden tot stand, dankzij een foutloze
coureur en een tot in de millimeter-nauwkeurige uitvoering van het
hele team. Wanneer we het over het team hebben, beperken we ons
niet tot 'de bekende namen', zoals Leclerc's nieuwe race-engineer,
Bryan Bozzi, of de diverse engineers in de garage die direct aan de
prestaties van de SF-24 werken, maar eerder tot een normaal
onzichtbare groep op het circuit. Zij zijn zo onzichtbaar tijdens
het weekend, omdat zij helemaal niet aanwezig zijn. Zij werken in
de zogenaamde 'Remote Garage' in Maranello. Ongeveer twintig
engineers hebben hier de taak om minuut na minuut de beste
strategie te berekenen, gebaseerd op de voortgang van de race, de
prestaties en variaties van de concurrentie, evenals die van hun
eigen auto's. Dit doen ze door zeer nauwkeurig te observeren wat
zij zelf en anderen aan het doen zijn, zowel op de baan als
daarbuiten. Op basis hiervan worden voorstellen gedaan richting de
dames en heren op het circuit.  'Militaire operatie' Twintig
engineers om twintig coureurs in de gaten te houden. Het is heel
verleidelijk om een dergelijke associatie te maken, maar dit is in
werkelijkheid niet zo. Als we hun werk analyseren, komt duidelijk
naar voren dat zij zich niet  beperken tot spelen van een soort
verkeersleiders, die dankzij GPS en onboard-beelden de exacte
positie van elke enkele concurrent op de baan monitoren. Waar deze
twintig knappe koppen vooral mee bezig zijn, is het analyseren van
de telemetriegegevens en de tussentijden in de 'minisectoren'
waarin het circuit is opgedeeld. Elke minisector is ongeveer
negentig meter lang, en geeft een goed beeld van het tempo dat op
dat moment gereden wordt. Hierdoor kunnen de engineers een goede
berekening maken van hetgeen hun eigen coureurs moeten rijden om
een stabiel gat te creëren of behouden. Ook kan men op deze manier
bepalen welk tempo goed is om een lange levensduur van de banden te
garanderen.  Tijdens de Grand Prix van Monaco was het bijzonder dat
de volledige grid tijdens de rode vlag van banden wisselde. Op deze
manier had iedereen al voldaan aan het bandenregelement en werd het
eventueel mogelijk om de race uit te rijden. Dit lijkt op voorhand
onmogelijk, maar de 'Remote Garage' had hier al een oplossing voor
bedacht. Zij hadden namelijk al berekend dat het verminderen van de
slijtage van de harde banden mogelijk was door het tempo drastisch
te laten zakken. Dit was natuurlijk alleen mogelijk omdat het
circuit van Monaco zich niet echt leent om een inhaalactie te
plaatsen. Om de banden tot de 78e ronde overeind te houden, werd
een racetempo van ongeveer vier seconden langzamer dan normaal
geadviseerd. Dit betekende voor Leclerc én Sainz dat zij een
constant tempo moest aanhouden. Volgens de instructies van de
pitmuur, met de berekeningen afkomstig uit de 'Remote Garage'. De
precieze uitvoering van de heren in de auto's zorgde ervoor dat
beide Mclarens dichterbij konden komen, zonder ooit genoeg snelheid
te hebben voor een succesvolle aanval. De engineers in de 'Remote
Garage' in Maranello passen wetenschappelijke, statistische
technieken toe om, bocht na bocht, de waarschijnlijkheid en het
gevaar van een aanval door rivalen te evalueren. Ze geven het
precieze tempo aan dat in elk microsector moet worden gevolgd om
dit te verijdelen.  Het is bijna een militaire operatie, waarbij de
coureur dezelfde koelbloedigheid en concentratie moet behouden als
een NAVY Seal op een missie in vijandelijk gebied. Iets wat zonder
twijfel, naast de emotionele redenen, de bevrijdende kreet van
Charles bij de finish rechtvaardigt. Missie volbracht voor de
mensen op het circuit én degene in de fabriek.

Top Headlines

Oudere Top Headlines