WK-stand onder de loep: Red Bull voelt hete adem in de nek
Nu de Formule 1 de eerste Europese Grands Prix achter de rug heeft,
zijn de eerste echt grote verschillen in de kampioensstand
zichtbaar. Tijd dus om de balans op te maken en te zien welke teams
een schouderklopje verdienen én welke teams meer achteruit gaan dan
voorwaarts. Dit doen we gebaseerd op de constructeursstand na acht
wedstrijden. Zo is namelijk een goede balans op te maken, an waar
alle teams staan en hoe hun prestaties zich verhouden tot dezelfde
periode van een jaar geleden. Al maakten vorig jaar Japan, China en
Imola geen deel uit van de eerste acht races. Destijds waren
Azerbeidzjan, Canada en Barcelona onderdeel van het eerste gedeelte
van het kampioenschap. De vergelijking is opgedeeld in drie
categorieën: de top drie, het middenveld en de achterhoede. De top
3 Laten we beginnen met de bovenste drie teams van dit moment. Red
Bull, Ferrari en McLaren zijn de laatste weken erg aan elkaar
gewaagd en dat is ook terug te zien in het kampioenschap. Red Bull
leidt de dans met 276 punten, gevolgd door Ferrari (252 punten) en
McLaren (184 punten). Kijken we naar de eerste acht races van vorig
jaar, zien we meteen grote verschillen. Ferrari, maar vooral
McLaren, mag enorm trots zijn op de vooruitgang die zij hebben
geboekt. Ferrari stond vorig jaar, na een lastige start, met
'slechts' 122 punten op een vierde plaats. McLaren kende een nog
slechtere start: 17(!) punten en een zesde plek in het
kampioenschap. Het verhaal is wel bekend. In de negende race van
het jaar, de Grand Prix van Oostenrijk, introduceerde het team uit
Woking een eerste grote update, waarna het reuzenstappen kon zetten
in het kampioenschap. Voor Red Bull zijn de druiven juist zuur. Het
team van Max Verstappen was ongenaakbaar in 2023 en behaalde uit de
eerste acht races 321 punten. Nu, een goed jaar later, heeft Red
Bull er 44 minder. Tel daar het kleine verschil met Ferrari bij op
en je hebt ineens een spannende titelstrijd. De tekst gaat verder
na de tabel. De top 3 na 8 wedstrijden Het middenveld Aan het begin
van dit seizoen spraken we vaak over de top vijf en de onderste
vijf. Inmiddels lijkt die tijd alweer voorbij, want de top drie
lijkt zich te hebben losgeweekt van Mercedes en Aston Martin.
Ondertussen is Visa Cash App RB (RB) min of meer aangesloten bij
het team van Fernando Alonso en Lance Stroll. Vooral Yuki Tsunoda
is in bloedvorm en scoort de laatste weken aan de lopende band.
Aston Martin blijft juist enorm achter en ziet RB met rasse
schreden dichterbij komen. Het is wel een goede weerspiegeling van
de stappen die RB momenteel zet. Vorig jaar stond het team, toen
nog onder de naam AlphaTauri, namelijk stijf onderaan met maar twee
puntjes. Mercedes is een ander verhaal. De Zilverpijlen voelen
momenteel vrij weinig druk van achteren, omdat Aston Martin en RB
voorlopig nog iets te kort lijken te komen om George Russell en
Lewis Hamilton écht aan te vallen. Aan de andere kant kan Mercedes
momenteel ook geen druk naar voren uitoefenen. Het team uit
Brackley komt nog altijd te kort om het de top 3 lastig te maken en
finishte tot nu toe in elke race op grote achterstand. Dat is ook
te zien in de stand om het kampioenschap. Mercedes stond vorig
jaar, na acht wedstrijden, knap op een tweede plaats met 167
punten. Dit jaar moeten de Zilverpijlen het doen met 'slechts' 96
punten en een vierde plaats bij de constructeurs. Het middenveld na
8 wedstrijden De achterhoede Qua punten lijken de grootste klappen
niet in het achterveld te vallen, maar toch zijn deze erg
belangrijk. Voor de teams aan de achterkant van het veld kunnen een
aantal puntjes namelijk al het verschil zijn tussen P7 of P10,
zeker nu het gros van de punten vaak voor de eerste zes teams is.
Momenteel 'leidt' Haas het achterveld, met zeven punten na acht
races. Vorig jaar waren dat er acht, maar stond het Amerikaanse
team wel een plaatsje lager in het kampioenschap. De grootste naam
in dit deel van het veld is toch wel Alpine. Vorig jaar stond het
Franse team nog op P5(!) met 44 punten. Nu moet het verkapte
fabrieksteam van Renault het doen met twee schamele puntjes en een
negende plek in het kampioenschap. Ook Williams valt in negatieve
zin op. Vorig jaar pakte het historische team zeven punten uit de
eerste acht races, nu zijn dat er slechts twee. Daar moet wel bij
worden gezegd dat Williams vorig jaar erg sterk was op
hogesnelheidsbanen, die er bij de start van 2023 meer waren, met
bijvoorbeeld Azerbeidzjan en Canada. Ook Stake F1 heeft een stapje
terug moeten doen. In 2023 scoorde het team, toen nog als Alfa
Romeo, negen punten uit de eerste acht races, nu wacht het
Zwitserse team nog altijd op de eerste top tien klassering. De
achterhoede na 8 wedstrijden
zijn de eerste echt grote verschillen in de kampioensstand
zichtbaar. Tijd dus om de balans op te maken en te zien welke teams
een schouderklopje verdienen én welke teams meer achteruit gaan dan
voorwaarts. Dit doen we gebaseerd op de constructeursstand na acht
wedstrijden. Zo is namelijk een goede balans op te maken, an waar
alle teams staan en hoe hun prestaties zich verhouden tot dezelfde
periode van een jaar geleden. Al maakten vorig jaar Japan, China en
Imola geen deel uit van de eerste acht races. Destijds waren
Azerbeidzjan, Canada en Barcelona onderdeel van het eerste gedeelte
van het kampioenschap. De vergelijking is opgedeeld in drie
categorieën: de top drie, het middenveld en de achterhoede. De top
3 Laten we beginnen met de bovenste drie teams van dit moment. Red
Bull, Ferrari en McLaren zijn de laatste weken erg aan elkaar
gewaagd en dat is ook terug te zien in het kampioenschap. Red Bull
leidt de dans met 276 punten, gevolgd door Ferrari (252 punten) en
McLaren (184 punten). Kijken we naar de eerste acht races van vorig
jaar, zien we meteen grote verschillen. Ferrari, maar vooral
McLaren, mag enorm trots zijn op de vooruitgang die zij hebben
geboekt. Ferrari stond vorig jaar, na een lastige start, met
'slechts' 122 punten op een vierde plaats. McLaren kende een nog
slechtere start: 17(!) punten en een zesde plek in het
kampioenschap. Het verhaal is wel bekend. In de negende race van
het jaar, de Grand Prix van Oostenrijk, introduceerde het team uit
Woking een eerste grote update, waarna het reuzenstappen kon zetten
in het kampioenschap. Voor Red Bull zijn de druiven juist zuur. Het
team van Max Verstappen was ongenaakbaar in 2023 en behaalde uit de
eerste acht races 321 punten. Nu, een goed jaar later, heeft Red
Bull er 44 minder. Tel daar het kleine verschil met Ferrari bij op
en je hebt ineens een spannende titelstrijd. De tekst gaat verder
na de tabel. De top 3 na 8 wedstrijden Het middenveld Aan het begin
van dit seizoen spraken we vaak over de top vijf en de onderste
vijf. Inmiddels lijkt die tijd alweer voorbij, want de top drie
lijkt zich te hebben losgeweekt van Mercedes en Aston Martin.
Ondertussen is Visa Cash App RB (RB) min of meer aangesloten bij
het team van Fernando Alonso en Lance Stroll. Vooral Yuki Tsunoda
is in bloedvorm en scoort de laatste weken aan de lopende band.
Aston Martin blijft juist enorm achter en ziet RB met rasse
schreden dichterbij komen. Het is wel een goede weerspiegeling van
de stappen die RB momenteel zet. Vorig jaar stond het team, toen
nog onder de naam AlphaTauri, namelijk stijf onderaan met maar twee
puntjes. Mercedes is een ander verhaal. De Zilverpijlen voelen
momenteel vrij weinig druk van achteren, omdat Aston Martin en RB
voorlopig nog iets te kort lijken te komen om George Russell en
Lewis Hamilton écht aan te vallen. Aan de andere kant kan Mercedes
momenteel ook geen druk naar voren uitoefenen. Het team uit
Brackley komt nog altijd te kort om het de top 3 lastig te maken en
finishte tot nu toe in elke race op grote achterstand. Dat is ook
te zien in de stand om het kampioenschap. Mercedes stond vorig
jaar, na acht wedstrijden, knap op een tweede plaats met 167
punten. Dit jaar moeten de Zilverpijlen het doen met 'slechts' 96
punten en een vierde plaats bij de constructeurs. Het middenveld na
8 wedstrijden De achterhoede Qua punten lijken de grootste klappen
niet in het achterveld te vallen, maar toch zijn deze erg
belangrijk. Voor de teams aan de achterkant van het veld kunnen een
aantal puntjes namelijk al het verschil zijn tussen P7 of P10,
zeker nu het gros van de punten vaak voor de eerste zes teams is.
Momenteel 'leidt' Haas het achterveld, met zeven punten na acht
races. Vorig jaar waren dat er acht, maar stond het Amerikaanse
team wel een plaatsje lager in het kampioenschap. De grootste naam
in dit deel van het veld is toch wel Alpine. Vorig jaar stond het
Franse team nog op P5(!) met 44 punten. Nu moet het verkapte
fabrieksteam van Renault het doen met twee schamele puntjes en een
negende plek in het kampioenschap. Ook Williams valt in negatieve
zin op. Vorig jaar pakte het historische team zeven punten uit de
eerste acht races, nu zijn dat er slechts twee. Daar moet wel bij
worden gezegd dat Williams vorig jaar erg sterk was op
hogesnelheidsbanen, die er bij de start van 2023 meer waren, met
bijvoorbeeld Azerbeidzjan en Canada. Ook Stake F1 heeft een stapje
terug moeten doen. In 2023 scoorde het team, toen nog als Alfa
Romeo, negen punten uit de eerste acht races, nu wacht het
Zwitserse team nog altijd op de eerste top tien klassering. De
achterhoede na 8 wedstrijden
