Exclusief: Bottas houdt hoop: "Dat gaat een verschil maken"
Valtteri Bottas is bezig aan alweer zijn twaalfde seizoen in de
Formule 1. Na zeer succesvolle periodes bij Williams en Mercedes,
waar hij verschillende podiums en zelfs tien Grand
Prix-overwinningen wist te behalen, moet de Fin het nu al een paar
jaar doen met een plek in de achterhoede. Bij Stake F1 wist Bottas
dit seizoen nog niet in de buurt van de punten te komen. De
34-jarige Fin ziet zelf ook in dat het een moeizame seizoenstart is
geweest voor hem en zijn team, maar blijft toch positief. "Het is
een lastige start geweest, waarin we helaas nog niet hebben weten
te scoren", zo vertelt Bottas in Monaco tijdens een exclusief
interview met RacingNews365 . "Maar we hebben nog een lange weg te
gaan en de verschillen zijn klein. Ik denk dat we op elke baan een
andere rangorde zullen zien, soms in ons voordeel en soms ook niet.
We geven dus nog niet op, want we weten ook dat we nog iets in de
pijplijn hebben zitten." Toch lijkt het er steeds meer op dat Stake
F1 in de ontwikkelingsstrijd een pas op de plaats heeft moeten
maken ten opzichte van de concurrentie. Kan de ervaring van Bottas
uiteindelijk de doorslag geven om het team de juiste richting op te
sturen? Volgens Bottas zelf wel. "Je hebt altijd invloed, daar is
geen twijfel over mogelijk. Maar dat hebben beide coureurs. Maar
vooral de meer geavanceerde simulatie technologieën en de
windtunnel spelen een grotere rol in de overall performance. Bij
het zoeken naar afstellingen en de balans van de auto heeft de
coureur weer juist meer invloed. We hebben goede mensen in huis die
de mechanische kant beheren. Dat gaat een verschil maken." 2026 als
stip aan de horizon Kijkend naar de resultaten is er een duidelijk
patroon te zien bij Stake F1 en het voormalige Alfa Romeo. Het team
begon 2022, met het begin van de 'ground-effect'-reglementen als
een van de betere teams in het middenveld. In de eerste negen races
pakte Bottas zeven keer punten. Daar zat zelfs een vijfde plaats
bij in Imola, op slechts zes tiende van George Russell in de
Mercedes. Het team leek de regels goed te hebben begrepen, maar
vanaf Canada werd het alleen maar minder. Want in de dertien
wedstrijden die zouden volgen, pakte Bottas nog maar twee keer
punten. Het resulteerde in een tiende plek in het kampioenschap
voor de Fin. Maar daar hield de neerwaartse spiraal niet op, want
ook in 2023 kreeg Alfa Romeo het amper voor elkaar. Het seizoen
begon nog met een knappe achtste plek in Bahrein, maar de Fin zou
na die race nog maar drie puntenfinishes binnen halen. Ook dit jaar
lijkt Stake F1 niet in de buurt te komen van de punten. Het is dan
ook niet gek dat Bottas uitkijkt naar de aankomende
regelwijzigingen in 2026. "Van wat ik tot op heden heb gezien, denk
ik dat ze de goede richting hebben gekozen. De auto's worden wat
smaller, wat ik een goed plan vind." "Ik hoop ook dat het gewicht
minder wordt, want dat zou wat schelen. En over de motoren, ik heb
nog niets getest in de simulator, maar ik heb wel de verhalen
gehoord dat daar nog een hoop werk aan is. Blijkbaar hebben die nog
teveel haperingen op het rechte stuk, maar dat zal wel opgelost
worden", zo verklaart Bottas. Ook al is er nog een hoop werk te
verzetten richting 2026 en Bottas nog helemaal geen contract heeft
voor dat seizoen, kijkt de Fin uit naar de nieuwste generatie
F1-bolides. "Uiteraard! Een nieuwe tijdperk voor Formule 1, waarin
iedereen weer vanaf nul begint. Dus 2026 wordt heel erg
interessant." Nieuwe automerken Sinds de aankondiging van de nieuwe
reglementen in 2026 tonen steeds meer automerken interesse in de
Formule 1. Zo zal het huidige team van Bottas, Stake F1, in 2026
worden omgedoopt tot het fabrieksteam van Audi. Het lijkt het begin
van een nieuw tijdperk in de Formule 1, iets wat Bottas enorm
toejuicht. "Ik denk dat deze sport een evolutie nodig heeft. Ik hou
er wel van om die evolutie en verandering te zien. Het geeft teams
ook de mogelijkheid om buiten de gebaande paden te gaan en iets
anders te proberen. En ook met de grote autofabrikanten die nu
interesse tonen, wordt het alleen maar interessanter." Met de
aankomende wijzigingen wordt ook de rol van de simulatoren van de
teams steeds belangrijker. De digitalisering van de racewereld
heeft er ook toe geleid dat simracen voor veel mensen
toegankelijker dan ooit is geworden, iets wat jong talent de
basisprincipes van het racen kan leren. Bottas, die opgroeide in
een compleet andere tijdgeest, ziet wel dat de jeugd veel voordelen
haalt uit de simulator. "Het helpt, je leert in de simulator de
basis en zeker online racen kan erg nuttig zijn. Het houdt je, op
een bepaalde manier, scherp. Ik denk dat het voor jonge coureurs
die bijvoorbeeld richting Formule 4 of Formule 3 gaan, waar testen
enorm duur is, het een bijna gratis ervaring is die je op doet. En
je kunt het op steeds meer plekken doen", zo sluit Bottas af.
Formule 1. Na zeer succesvolle periodes bij Williams en Mercedes,
waar hij verschillende podiums en zelfs tien Grand
Prix-overwinningen wist te behalen, moet de Fin het nu al een paar
jaar doen met een plek in de achterhoede. Bij Stake F1 wist Bottas
dit seizoen nog niet in de buurt van de punten te komen. De
34-jarige Fin ziet zelf ook in dat het een moeizame seizoenstart is
geweest voor hem en zijn team, maar blijft toch positief. "Het is
een lastige start geweest, waarin we helaas nog niet hebben weten
te scoren", zo vertelt Bottas in Monaco tijdens een exclusief
interview met RacingNews365 . "Maar we hebben nog een lange weg te
gaan en de verschillen zijn klein. Ik denk dat we op elke baan een
andere rangorde zullen zien, soms in ons voordeel en soms ook niet.
We geven dus nog niet op, want we weten ook dat we nog iets in de
pijplijn hebben zitten." Toch lijkt het er steeds meer op dat Stake
F1 in de ontwikkelingsstrijd een pas op de plaats heeft moeten
maken ten opzichte van de concurrentie. Kan de ervaring van Bottas
uiteindelijk de doorslag geven om het team de juiste richting op te
sturen? Volgens Bottas zelf wel. "Je hebt altijd invloed, daar is
geen twijfel over mogelijk. Maar dat hebben beide coureurs. Maar
vooral de meer geavanceerde simulatie technologieën en de
windtunnel spelen een grotere rol in de overall performance. Bij
het zoeken naar afstellingen en de balans van de auto heeft de
coureur weer juist meer invloed. We hebben goede mensen in huis die
de mechanische kant beheren. Dat gaat een verschil maken." 2026 als
stip aan de horizon Kijkend naar de resultaten is er een duidelijk
patroon te zien bij Stake F1 en het voormalige Alfa Romeo. Het team
begon 2022, met het begin van de 'ground-effect'-reglementen als
een van de betere teams in het middenveld. In de eerste negen races
pakte Bottas zeven keer punten. Daar zat zelfs een vijfde plaats
bij in Imola, op slechts zes tiende van George Russell in de
Mercedes. Het team leek de regels goed te hebben begrepen, maar
vanaf Canada werd het alleen maar minder. Want in de dertien
wedstrijden die zouden volgen, pakte Bottas nog maar twee keer
punten. Het resulteerde in een tiende plek in het kampioenschap
voor de Fin. Maar daar hield de neerwaartse spiraal niet op, want
ook in 2023 kreeg Alfa Romeo het amper voor elkaar. Het seizoen
begon nog met een knappe achtste plek in Bahrein, maar de Fin zou
na die race nog maar drie puntenfinishes binnen halen. Ook dit jaar
lijkt Stake F1 niet in de buurt te komen van de punten. Het is dan
ook niet gek dat Bottas uitkijkt naar de aankomende
regelwijzigingen in 2026. "Van wat ik tot op heden heb gezien, denk
ik dat ze de goede richting hebben gekozen. De auto's worden wat
smaller, wat ik een goed plan vind." "Ik hoop ook dat het gewicht
minder wordt, want dat zou wat schelen. En over de motoren, ik heb
nog niets getest in de simulator, maar ik heb wel de verhalen
gehoord dat daar nog een hoop werk aan is. Blijkbaar hebben die nog
teveel haperingen op het rechte stuk, maar dat zal wel opgelost
worden", zo verklaart Bottas. Ook al is er nog een hoop werk te
verzetten richting 2026 en Bottas nog helemaal geen contract heeft
voor dat seizoen, kijkt de Fin uit naar de nieuwste generatie
F1-bolides. "Uiteraard! Een nieuwe tijdperk voor Formule 1, waarin
iedereen weer vanaf nul begint. Dus 2026 wordt heel erg
interessant." Nieuwe automerken Sinds de aankondiging van de nieuwe
reglementen in 2026 tonen steeds meer automerken interesse in de
Formule 1. Zo zal het huidige team van Bottas, Stake F1, in 2026
worden omgedoopt tot het fabrieksteam van Audi. Het lijkt het begin
van een nieuw tijdperk in de Formule 1, iets wat Bottas enorm
toejuicht. "Ik denk dat deze sport een evolutie nodig heeft. Ik hou
er wel van om die evolutie en verandering te zien. Het geeft teams
ook de mogelijkheid om buiten de gebaande paden te gaan en iets
anders te proberen. En ook met de grote autofabrikanten die nu
interesse tonen, wordt het alleen maar interessanter." Met de
aankomende wijzigingen wordt ook de rol van de simulatoren van de
teams steeds belangrijker. De digitalisering van de racewereld
heeft er ook toe geleid dat simracen voor veel mensen
toegankelijker dan ooit is geworden, iets wat jong talent de
basisprincipes van het racen kan leren. Bottas, die opgroeide in
een compleet andere tijdgeest, ziet wel dat de jeugd veel voordelen
haalt uit de simulator. "Het helpt, je leert in de simulator de
basis en zeker online racen kan erg nuttig zijn. Het houdt je, op
een bepaalde manier, scherp. Ik denk dat het voor jonge coureurs
die bijvoorbeeld richting Formule 4 of Formule 3 gaan, waar testen
enorm duur is, het een bijna gratis ervaring is die je op doet. En
je kunt het op steeds meer plekken doen", zo sluit Bottas af.
